Zero amenzi de mediu pentru farmacii – ce e de facut?

Zero-amenzi-de-mediu-pentru-farmacii–ce-e-de-facut

Conform unui nou studiu, industria farmaceutica contribuie semnificativ la incalzirea globala aceasta emanand, contrar aparentelor, mai mult dioxid de carbon decat industria auto. In acest context, este important de stiut ce obligatii au companiile din industria farma catre autoritatile de mediu – de la managementul deseurilor, gestiune substante periculoase, plan de minimizare a deseurilor la raportari AFM.

#stiatica poluarea cu deseuri de antibiotice contribuie la fenomenul de rezistenta antimicrobiana. Prin expunerea la reziduuri bacteriile din mediul inconjurator capata rezistenta la antibiotice. In consecinta, apar „superbacterii” tolerante la antibiotice care pot provoca infectii din ce in ce mai greu de tratat.

In Romania, conform Ordinului Ministerului Sanatatii nr. 119/2014, ”medicamentele expirate provenite de la populatie vor fi depuse la farmacii, oficine locale de distributie sau drogherii apropiate, in vederea eliminarii finale, prin incinerare”. Avand in vedere ca nu exista o informare constanta a populatiei in ceea ce priveste acest aspect cantitati mari de medicamente ajung anual la gropile de gunoi.

Obligatiile farmaciilor catre autoritatile de mediu pleaca astfel de la L211/2011 privind  managementul deseurilor dar nu se opresc aici si in functie de activitatea fiecarei farmacii mai pot exista si alte implicatii.

Pentru a avea o imagine cat mai buna asupra tipurilor de deseuri care pot rezulta din activitatea farmaciilor va propunem mai jos o clasificare pe categorii astfel:

  1. Deseuri nepericuloase – care nu pun in pericol sanatatea umana si care in marea lor majoritate pot fi reciclate:
  2. Deseuri menajere – deseuri provenite de la angajatii farmaciei care pot servi masa in cadrul locatiei si care pot fi preluate cu sistemele de precolectare curente din localitati;
  1. Deseuri de ambalaje de hartie-carton – deseuri provenite de la dezambalarea produselor farmaceutice din cutiile de transport in care au fost receptionate.
  2. Deseuri de ambalaje de plastic – deseuri provenite de la dezambalarea produselor farmaceutice din ambalajele de transport – folie stretch, folie cu bule etc.
  3. Deseuri periculoase – orice deseuri care constituie un risc pentru sanatatea umana si pentru mediu si care prezinta una sau mai multe din proprietatile periculoase prevazute in anexa III a Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deseurile si de abrogare a anumitor directive.
  4. Deseurile chimice si farmaceutice – sunt substante chimice solide, lichide sau gazoase, care pot fi toxice, corozive ori inflamabile; medicamentele expirate si reziduurile de substante chimioterapeutice, care pot fi citotoxice, genotoxice, mutagene, teratogene sau carcinogene; aceste deseuri sunt incluse in categoria deseurilor periculoase atunci cand prezinta una sau mai multe din proprietatile prevazute in anexa III a Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deseurile si de abrogare a anumitor directive;
  5. Deseurile infectioase – sunt “deseurile cu un continut de microorganisme viabile sau de toxine ale acestora despre care se stie sau se presupune ca provoaca boli la om sau la alte organisme vii”, conform definitiei din Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deseurile si de abrogare a anumitor directive. Acestea sunt mai putin intalnite in farmacii si mai mult in unitatile medicale alaturi de cele intepatoare.
  6. Deseurile intepatoare-taietoare sunt obiecte ascutite care pot produce leziuni mecanice prin intepare sau taiere; aceste deseuri sunt considerate deseuri infectioase/periculoase, daca au fost in contact cu fluide biologice sau cu substante periculoase;

Depozitarea deseurilor de medicamente expirate nu trebuie nici ea trecuta cu vederea intrucat acestea trebuie sa aiba o zona amenajata conform OMS 344/2010. Aceasta zona trebuie sa fie distincta de zona „special dedicata pastrarii medicamentelor pentru care exista suspiciunea ca ambalajul a fost modificat ilicit sau verificarea elementelor de siguranta ale medicamentelor indica faptul ca produsele ar putea sa nu fie autentice”
In cazul farmaciilor cu circuit inchis, asistentul de farmacie, sub indrumarea directa a farmacistului, este responsabil pentru supravegherea colectarii „materialelor si deseurilor rezultate in timpul activitatii curente si se asigura de depozitarea acestora in vederea distrugerii”.

Avand in vedere ca am identificat tipurile de deseuri ce pot fi generate de catre o farmacie, ceea ce ar trebui sa mai cunoasca proprietarii de farmacii este ca pentru fiecare tip de deseu colectat trebuie sa existe un contract cu un operator economic autorizat.

Un regim aparte il au medicamentele care contin substante psihotrope si stupefiante care fie sunt deteriorate, fie sunt expirate. Conform Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 339/2005 privind regimul juridic al plantelor, substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope din 22.12.2006, aceste tipuri de produse trebuie predate spre eliminare catre societatile specializate care au acest obiect de activitate si prezinta autorizatia de functionare emisa de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, documentele de constituire si masurile de protectie fizica pe durata transportului si a depozitarii. Art. 52 al normelor mentionate mai sus prevede ca “Societatile autorizate pentru distrugerea plantelor, substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope pot transporta si depozita numai cantitatile specificate in aprobarea de distrugere eliberata solicitantului de catre Ministerul Sanatatii Publice.”

Pentru obtinerea aprobarii de distrugere, solicitantii vor anexa la cerere urmatoarele documente:

  1. a) lista cu denumirea si cantitatile plantelor, substantelor si preparatelor stupefiante si psihotrope ce urmeaza a fi distruse;
  2. b) copia contractului incheiat cu societatea autorizata pentru operatiunea de distrugere.

Exceptand colectarea selectiva a deseurilor, depozitarea corespunzatoare si predarea lor catre colectori autorizati este important ca farmacistul sef sa desemneze o persoana din angajatii proprii care sa se ocupe de „Managementul deseurilor”pentru fiecare punct de lucru sau sa delege catre o firma specializata. Conform L211/2011 evidenta gestiunii deseurilor trebuie realizata lunar si prezentata in caz de control iar anual trebuie depus raportul catre Agentia pentru Protectia Mediului atat in format fizic cat si electronic. Amenzile pentru nerespectarea acestor obligatii incep de la 15.000 de lei.

Alte obligatii pentru farmacii privesc substantele chimice periculoase comercializate sau utilizate:

  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului la nivelul gestionarii substantelor si preparatelor periculoase prevede sa existe o evidenta stricta – cantitate, caracteristici, mijloace de asigurare – a substantelor si preparatelor periculoase, inclusiv a recipientelor si ambalajelor acestora, care intra in sfera lor de activitate, si sa furnizeze informatiile si datele cerute de autoritatile competente conform legislatiei specifice in vigoare
  • Legea nr. 360/2003 privind regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase impune producatorilor, distribuitorilor, utilizatorilor, importatorilor si exportatorilor sa furnizeze inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia isi desfasoara activitatea, inainte de inceperea acesteia, lista cu substantele si preparatele chimice periculoase pe care le vor detine, cu precizarea categoriei din care fac parte, care pot pune in pericol sanatatea angajatilor in mediul de munca.

In acelasi timp, Ordinul nr. 1226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deseurilor rezultate din activitati medicale si a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza nationala de date privind deseurile rezultate din activitati medicale prevede faptul ca toate farmaciile, drogheriile, unitatile autorizate pentru vanzarea sau distributia medicamentelor si produselor farmaceutice, unitatile de productie, depozitare si pastrare a medicamentelor si a produselor biologice care genereaza sau detin deseuri au obligatia sa tina evidenta gestionarii deseurilor de medicamente, in conformitate cu modelul prevazut la sectiunea 5.1 a metodologiei. Aceasta evidenta se raporteaza la solicitarea autoritatilor publice teritoriale pentru protectia mediului sau a altor autoritati ale administratiei publice centrale si locale care au atributii si raspunderi in domeniul regimului deseurilor rezultate din activitatea medicala, conform prevederilor legale.

Un ultim aspect pe care este important sa il mentionam se aplica in special farmaciilor care fac achizitii din afara tarii sau care re-ambaleaza sau supra-ambaleaza (in aceasta categorie se situeaza in special cei care fac comert online si cumpara ambalaje de pe piata din Romania pentru a livra marfa catre clienti) si anume  obligatia de a declara lunar catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) ambalajele produselor achizitionate cat si echipamentele electrice si bateriile in cazul in care le pun pe piata pentru prima data. De exemplu daca o farmacie aduce din afara tarii tensiometre sau termometre acestea sunt echipamente electrice si vor trebui declarate catre AFM.

Ce facem? Identificam deseurile generate, substantele chimice cu caracter periculos utilizate sau comercializate, posibilele obligatii catre AFM  si realizam intocmirea tuturor evidentelor si raportarilor lunare/anuale ale farmaciilor. Mai mult, va ajutam sa intelegeti legislatia de mediu, sa indepliniti cerintele acesteia oricare ar fi domeniul de activitate si sa creati un mediu de lucru sigur si eficient in cadrul companiei dvs.

Unul dintre avantajele noastre competitive este chiar garantia lucrului bine facut (dovada stau controalele din partea autoritatilor trecute cu bine), raspunzand prompt, cu solutii croite pentru fiecare nevoie in parte si aplicate personalizat.

Nu facem TOT ce trebuie, facem DOAR ce trebuie pentru a evita amenzile!

Foto credit www.pixabay.com