Ce este SGR si ce obligatii au producatorii si comerciantii din 2022?

Ce-este-SGR-si-ce-obligatii-au-producatorii-si-comerciantii-din-2022

Conform hotararii nr. 1.074/2021 din 6 octombrie 2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, incepand cu 1 octombrie 2022 se va aplica o garantie de 50 de bani pentru orice ambalaj nereutilizabil de bautura, suma care va fi recuperata imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate in orice magazin sau in spatiile special amenajate pentru a indeplini acest rol.

Ambalajele care intra sub incidenta acestei hotarari sunt ambalajele primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase. Toate vor fi marcate cu un cod unic de inregistrare la nivel national si un logo specific astfel incat sa poata fi recunoscute inca din momentul achizitiei.

Cei care au obligatia aplicarii prevederilor din prezenta hotarare cat si de inregistrare in sistemul SGR sunt urmatorii: producatorii si importatorii de bunuri ambalate si comerciantii indiferent de marimea lor.

Scopul acestui sistem este acela de a facilita indeplinirea tintelor de colectare si reciclare stabilite la nivel european fiind reglementate in prezenta hotarare si obiectivele minime anuale de returnare pentru producatori care incep de la 65% pentru anul 2022 si cresc progresiv ajungand in 2025 la 85% sticla, 90% plastic, 90% metal.

Indeplinirea obiectivelor de returnare se calculeaza prin raportul dintre numarul total de ambalaje SGR introduse pe piata nationala si numarul total de ambalaje SGR validate in baza codului de bare ca fiind returnate in cadrul SGR in anul calendaristic de referinta si va fi verificat de catre Administratia Fondului pentru Mediu.

Administratorul SGR este cel care implementeaza sistemul garantie returnare, fiind o persoana juridica organizata pe actiuni din care fac parte asociatii ale producatorilor in procent de minim 30%, statul roman in procent de 20% si asociatii ale comerciantilor. Conform termenului legislativ si anume data de 4 martie 2022 o singura companie si-a depus candidatura la Ministerul Mediului pentru a obtine acreditarea si anume Compania RetuRO Sistem Garantie Returnare S.A., ceea ce inseamna ca daca toate conditiile vor fi indeplinite in termen de 60 de zile de la depunerea documentatiei ar trebui publicata o hotarare de guvern pentru desemnarea acestuia.

Implementarea sistemului va asigura transparenta asupra cantitatilor de ambalaje puse pe piata si recuperate, administratorul avand responsabilitatea afisarii acestor cifre pe site-ul propriu cu o frecventa lunara  respectiv pana pe 15 pentru luna anterioara. Acesta nu este singura raportare, astfel incat trimestrial trebuie sa existe o evidenta pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala in care desfasoara activitatea de preluare a ambalajelor utilizate, care sa contina cel putin cantitatea de ambalaje preluate, pe tip de material si volum.

Prevederile vor putea fi implementate bineinteles doar prin existenta unui sistem informatic in care vor fi inregistrati toti producatorii si comerciantii, transportatorii deseurilor de ambalaje cat si reciclatorii, alaturi de lista  punctelor de preluare a acestor ambalaje.

Obligatiile producatorilor:

  • sa se inregistreze in SGR in maxim 90 de zile de la desemnarea administratorului prin intermediul unei notificari semnate electronic care sa contina datele de identificare ale companiei si cantitatea estimativa de ambalaje, data transmiterii documentelor necesare fiind considerata data inregistrarii;
  • sa incheie contracte cu administratorul SGR, in cel mult 60 de zile de la data inregistrarii;
  • sa marcheze ambalajele SGR;
  • sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piata care fac obiectul SGR programul informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR;
  • sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR pe tip de material, greutate si volume, precum si evidenta garantiilor percepute aferente;
  • sa comunice administratorului SGR evidenta actualizata prevazuta la lit. d), pana la data de 10 a lunii imediat urmatoare pentru produsele in ambalaje SGR introduse pe piata nationala in luna de referinta, in formatul si procedura stabilite de administratorul SGR;
  • sa plateasca administratorului SGR valoarea garantiei aferente produselor in ambalaje SGR introduse pe piata nationala, pana in data de 25 a lunii urmatoare introducerii pe piata a produselor;
  • sa perceapa de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalajele SGR introduse pe piata nationala si achizitionate de catre acestia;
  • sa plateasca administratorului SGR tariful de administrare conform contractului incheiat cu administratorul SGR;
  • sa informeze consumatorii sau utilizatorii finali, prin transmiterea informatiei detaliate pe produs, marca, tip de material, greutate si volum util al ambalajului pentru a fi postata pe pagina de internet a administratorului SGR, despre inceperea sau incetarea punerii pe piata a unui anumit tip de produs ambalat in ambalaj SGR;
  • sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la propriile ambalaje care fac obiectul SGR, datele comunicate catre administratorul SGR si decontarile cu acesta, alte produse ambalate care fac obiectul obligatiilor de mediu.

Obligatiile comerciantilor:

  • sa se inregistreze in SGR in maxim 90 de zile de la desemnarea administratorului prin intermediul unei notificari semnate electronic care sa contina datele de identificare ale companie, adresa si suprafata fiecarei unitati de vanzare, modalitatea de preluare a ambalajelor returnabile de la detinatori: manual sau prin echipamente de preluare  si cantitatea estimativa de produse ce vor fi comercializate in anul respectiv, data transmiterii doc necesare fiind considerata data inregistrarii;
  • sa incheie contracte cu administratorul SGR in vederea indeplinirii obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare, in cel mult 90 de zile de la data inregistrarii;
  • sa indice distinct valoarea garantiei la raft si pe documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR;
  • sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR;
  • sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR achizitionate de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producatori;
  • sa incaseze de la clientii sai garantia aferenta produselor in ambalaje SGR;
  • sa afiseze in cadrul punctelor de vanzare informatii adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la obligatiile si drepturile pe care le au conform SGR;
  • sa organizeze puncte de returnare in cadrul magazinului daca acesta depaseste 200m2 sau sa faca o solicitare catre unitatile administrativ teritoriale de care apartin pentru organizarea unor centre de returnare comune;
  • sa preia in cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali si sa restituie acestora valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR, in conditiile prezentei hotarari;
  • sa protejeze ambalajele SGR preluate in cadrul punctelor de returnare impotriva deteriorarii, furtului si a altor situatii similare, pana la preluarea acestora de catre administratorul SGR;
  • sa permita exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia;
  • sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si a garantiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR;
  • sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structura de vanzare si/sau magazin on-line pe care le opereaza, evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material si volum, precum si evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR;
  • sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la modul de indeplinire a obligatiilor de catre comerciant alaturi de documentele justificative
  • sa ofere in scris, in termen de maximum 10 zile lucratoare, clarificari si informatiile solicitate de catre administratorul SGR si care sunt in legatura cu indeplinirea obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare;
  • Comerciantii care, in temeiul art. 17 (7), opteaza pentru organizarea punctelor de returnare in parteneriat cu unitatile administrativ-teritoriale trebuie sa afiseze la punctul de vanzare urmatorul mesaj: „Acest magazin nu functioneaza ca punct de returnare a ambalajelor”, precum si informatia privind localizarea punctelor de returnare puse la dispozitie.”

In cadrul punctelor de returnare, atat in cazul celor organizate in spatiul comerciantului cat si cele organizate in parteneriat cu unitatile administrativ-teritoriale si al asociatiilor de dezvoltare intercomunitare, pentru comerciantii a caror suprafata nu depaseste 200m2, este necesar sa se respecte urmatoarele:

  • Sa accepte ambalajele SGR indiferent daca provin sau nu de la produse din unitatile proprii;
  • Ambalajele SGR sa fie pastrate separat de alte tipuri de deseuri;
  • Punctul de colectare sa nu fie situat la o distanta mai mare de 150 m fata de comerciant;
  • Daca ambalajele sunt preluate manual se va restitui garantia in numerar iar in cazul in care exista instalate sisteme de returnare automate se va genera un voucher care poate fi transformat in numerar sau utilizat la cumparaturi in termen de 12 luni;

Tariful de gestionare le va fi platit centrelor de returnare de catre administratorul SGR.

Exceptii de la obligatiile SGR:

Exista o serie de comercianti care sunt exceptati de la aplicarea masurilor stabilite prin hot. 1074/2021 astfel:

  • Cei care fac comert online sau prin intermediul automatelor nu trebuie sa asigure puncte de colectare
  • Produselor exportate in sistem duty free sau direct din mijloacele de transport internationale
  • Comerciantii HoReCa vor percepe garanţia de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare şi să nu perceapă garanţia pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare. De asemenea desi au obligatia organizarii punctelor de returnare acestora nu li se va plăti de către administratorul SGR tariful de gestionare

Garantia nu se va returna daca ambalajul este deteriorat astfel incat sa nu se vada apartenenta la SGR, nu este golit sau nu este returnat in termen de maxim 24 de luni de cand produsul respectiv a fost scos de pe piata.

Sanctiunile pentru nerespectarea prevederilor prezentei ordonante incep de la 4000 de lei si pot ajunge la 50.000 in functie de neconformitatea constatata.

Exista numeroase astfel de sisteme de garantie returnare ratele de colectare atingand, in medie, peste 80%, iar cele mai ridicate fiind de 96-98%, chiar 99% pe anumite tipuri de materiale. In Europa, implementarea a fost facuta in cel putin zece state membre, iar ratele de returnare variaza de la 87% in Croatia la peste 96% in Norvegia sau Germania.

Foarte important de retinut este faptul ca pana la data de 1 octombrie cand sistemul SGR va deveni functional producatorii si comerciantii trebuie sa ia masurile necesare pentru conformare intrucat vor mai putea comercializa  produsele care nu sunt marcate SGR doar daca acestea se aflau in stoc la producator in 30 septembrie 2022.

Ca de obicei, va suntem alaturi in clarificarea aspectelor legislative si conformarea cu acestea. Ne puteti contacta la +40 7HAIMEDIU sau contact@solutiidemediu.ro.

Foto credit www.pixabay.com