Regulamentul (UE) 2023/1542 privind bateriile si deseurile de baterii – noi cerinte pentru producatori si importatori

Regulamentul UE 2023 1542 privind bateriile si deseurile de baterii

In iulie 2023, Parlamentul European si Consiliul au adoptat Regulamentul (UE) 2023/1542 privind bateriile si deseurile de baterii, un cadru legislativ esential care va inlocui Directiva 2006/66/CE. Primele cerinte au intrat in vigoare in luna august iar regulamentul aduce modificari majore pentru producatori, importatori si distribuitori.

Scopul acestuia il reprezinta crearea unui ciclu de viata sustenabil al bateriilor, de la productie si utilizare pana la colectare, reciclare si reutilizare, pentru a reduce impactul asupra mediului si a stimula economia circulara.

Definitii-cheie

  • Baterie – orice dispozitiv care furnizeaza energie electrica prin conversia directa a energiei chimice si contine una sau mai multe celule reincarcabile;
  • Baterie industriala – baterie special conceputa pentru utilizari industriale, care cantareste mai mult de 5 kg si care nu este o baterie pentru vehicule electrice, baterie LMT sau baterie SLI;
  • Baterie LMT – baterii pentru mijloace de transport usoare;
  • Baterie SLI – baterie care este special proiectata pentru a furniza energie electrica pentru sistemele de pornire, iluminat sau aprindere si care poate fi utilizata si in scopuri auxiliare sau ca rezerva in vehicule, alte mijloace de transport sau utilaje.

Regulamentul se aplica tuturor tipurilor de baterii, indiferent de forma, dimensiune, greutate, material sau scop.

Incepand cu august 2025, producatorii vor trebui sa afiseze costurile de gestionare a deseurilor de baterii la punctul de vanzare.

Aceste costuri pot fi comunicate utilizatorilor finali astfel:

  1. La raft, separat pentru fiecare tip de baterie;
  2. Pe platforma online, in cazul vanzarilor digitale;
  3. Pe factura, daca celelalte optiuni nu sunt aplicabile.

Declaratia privind amprenta de carbon a bateriilor

Operatorii economici trebuie sa intocmeasca o declaratie privind amprenta de carbon pentru:

  • bateriile vehiculelor electrice,
  • bateriile industriale reincarcabile > 2 kWh,
  • bateriile LMT.

📆 Termene de aplicare:

  • 18.02.2025 – pentru bateriile vehiculelor electrice;
  • 18.02.2026 – pentru bateriile industriale reincarcabile (cu exceptia celor cu stocare exclusiv externa);
  • 18.08.2028 – pentru bateriile LMT;
  • 18.08.2030 – pentru bateriile industriale reincarcabile cu stocare externa.

#atentie Daca bateriile provin din UE, producatorul intocmeste declaratia; daca provin din afara Uniunii, importatorul este responsabil pentru aceasta.

Pasaportul electronic al bateriilor

Incepand cu 18 februarie 2027, toate bateriile LMT, industriale (>2 kWh) si pentru vehicule electrice vor trebui sa fie inregistrate electronic intr-un „pasaport pentru baterii”.

Acesta va contine informatii despre:

  • amprenta de carbon,
  • istoricul de reparatii,
  • tratamentele aplicate la sfarsitul duratei de viata,
  • procesele de reciclare si valorificare.

Cerinte de etichetare si informare

De la 18 august 2026, bateriile portabile neincarcabile trebuie sa fie marcate clar cu:

  • fraza „neincarcabila”,
  • durata medie minima de utilizare,
  • simbolul de colectare separata (dimensiuni standardizate).

De asemenea, distribuitorii sunt obligati sa afiseze:

  • informatii despre returnarea gratuita a deseurilor de baterii,
  • semnificatia etichetelor si simbolurilor de pe produse,
  • ghiduri pentru eliminarea corespunzatoare a deseurilor.

Cerinte de conformitate la introducerea pe piata

Inainte de comercializare, importatorii trebuie sa se asigure ca:

  • a fost intocmita declaratia UE de conformitate;
  • produsul poarta marcajul CE;
  • este insotit de instructiuni clare, in limba utilizatorului final.

Tinte de colectare a deseurilor de baterii

Regulamentul stabileste tinte ambitioase pentru colectarea bateriilor si acumulatorilor in urmatorii ani:

  • 63% pana la 31.12.2027;
  • 73% pana la 31.12.2030.

Pentru producatorii care colaboreaza cu un OIREP, atingerea acestor tinte va fi verificata prin raportarile organizatiei respective privind cantitatile de deseuri valorificate in numele respectivului agent economic. Pentru agentii economici care nu au un astfel de contract semnat, obiectivele sunt greu de atins intrucat trebuie sa organizeze un sistem de colectare individual.

Regulamentul (UE) 2023/1542 marcheaza o schimbare de paradigma in gestionarea bateriilor — de la simpla reciclare la o abordare circulara completa, cu trasabilitate, transparenta si responsabilitate de mediu.

Producatorii, importatorii si distribuitorii trebuie sa se pregateasca din timp:

  • analiza portofoliului de produse,
  • actualizarea contractelor si procedurilor,
  • formarea personalului responsabil,
  • colaborarea cu OIREP-uri autorizate.

Echipa Green Environment Support ofera consultanta si asistenta personalizata pentru implementarea noilor cerinte, cat si monitorizarea obligatiilor de raportare.

Foto credit www.pixabay.com