Intrebari Frecvente

Cele mai frecvente intrebari in legatura cu obligatiile de mediu

Conform legii 211/2011, fiecare companie din Romania, indiferent de domeniul de activitate, are obligatia sa tina evidenta si sa raporteze catre autoritatile de mediu toate cantitatile de deseuri generate la punctul de lucru, fie ca este vorba de deseuri menajere, deseuri selective (plastic, hartie, sticla etc.), fie de deseuri periculoase (ulei uzat mineral, substante chimice periculoase). Lipsa acestor evidente si raportari este sanctionata potrivit legii cu amenzi ce pornesc de la 15.000 lei.

Incercand zi de zi sa ridicam nivelul de constientizare a responsabilitatilor legate de mediu a agentilor economici, ne-am lovit de urmatoarele intrebari/obiectii din partea clientilor:

Inregistrarea in Registrul Importatorilor de baterii si acumulatori respectiv in Registrul importatorilor de echipamente electrice se face o singura data si are valabilitate nelimitata?

Dupa inregistrarea initiala in oricare dintre cele 2 registre este necesar ca anual sa se depuna documentatia specifica pentru reinnoirea acestui numar (in februarie pentru baterii si in martie pentru echipamente).

Avem nevoie sa ne obtinem autorizatia de mediu si daca nu facem lucrul aceasta cum descopera autoritatile ca nu avem autorizatie? Vin pur si simplu inopinant la noi la sediu sau care este procedura?

Da, pot sa descopere in cazul unui control. Cei care vin si constata sunt in general cei de la Garda de Mediu, ei reprezentand organul de control care tine de Agentia pentru Protectia Mediului, iar Agentia pentru Protectia Mediului se ocupa de eliberarea acestor acte de reglementare.

Daca am autorizatia de mediu valabila mai am nevoie de viza?

Toate companiile care aveau autorizatia de mediu valabila la 11 iulie 2020, trebuie sa se adreseze Agentiei pentru Protectia Mediului pentru a-si obtine viza anuala iar companiile care au solicitat autorizatia de mediu dupa 11 iulie, din 2021 trebuie sa depuna documentatia pentru vizele anuale.

Cum calculam termenul pentru depunerea vizei anuale, sunt 60 de zile lucratoare sau sunt 60 de zile calendaristice?

Termenul pe care il avem la dispozitie este cuprins intre 90 si 60 de zile calendaristice  calculate de la data ziua si luna emiterii/expirarii autorizatiei actuale.

Ce tarife se percep pentru vizare, pentru revizuire? Sunt diferente intre ele?

Pentru obtinerea autorizatiei de mediu este un cost de 500 lei, care se achita la Agentia pentru Protectia Mediului si de asemenea, se mai plateste un anunt la un ziar de circulatie nationala sau un ziar local dupa caz. Pentru viza este un tarif de 100 lei, care trebuie achitat iar pentru revizuire 250 lei.

Daca suntem in proces de revizuire si obtinem anul viitor revizuirea, cand depunem documentatia pentru viza anuala?

Daca suntem in proces de revizuire atunci nu mai este necesar sa depunem pentru viza decat anul urmator. Practic in anul in care se obtine revizuirea nu mai este necesara viza pentru ca in cardul procesului de revizuire s-a evaluat amplasamentul si este clar ca toate modificarile au fost cuprinse in acea revizuire.

Daca de pe santier mi-au ramas deseuri de lemn si le vand unei firme trebuie neaparat sa fie inregistrata ca firma colectoare pentru astfel de deseuri?

Da, daca raman deseuri de lemn trebuie date unui colector autorizat. I se va solicita acestuia autorizatia de mediu si astfel puteti valida ca agentul economic respectiv este autorizat pentru activitatea de colectare a deseurilor de lemn. Ele nu pot fi predate catre un colector care are autorizatie pentru alte tipuri de deseuri. Intotdeauna trebuie verificat sa fie autorizat pentru tipul de deseu pe care dumneavoastra il predati.

O firma care produce sosete si care distribuie aceste soseste in cutii ambalate pe piata din Romania are nevoie sa depuna declaratia la Fondul pentru Mediu?

Da. Ei sunt raspunzatori pentru cutiile in care sunt ambalate sosetele si de asemenea, s-ar putea sa mai fie si alte tipuri de ambalaje ce trebuie identificate. De exemplu in cazul anumitor sosete avem un clips de aluminiu pt prinderea lor in perechi. Si acela este ambalaj si trebuie declarat.

Pentru sacosele cu maner personalizate achizitionate cine trebuie sa declare cantitatea de ambalaje introduse, producatorul sau cumparatorul?

Cel al carui brand este pe sacosa. In cazul in care nu sunt personalizate atunci declara producatorul.

Daca o societate achizitioneaza lunar marfa din Uniunea Europeana, produsele fiind ambalate in cutii de carton si sunt aduse in Romania pe paleti din lemn, este raspunderea societatii din Romania sa declare la AFM cartonul si lemnul?

Da, atata timp cat ele raman in Romania si nu pleaca mai departe intr-o alta tara europeana pentru ca mai sunt si astfel de situatii in care o societate achizitioneaza din comunitate anumite produse si le trimite exact asa cum au venit intr-o alta tara europeana, Daca marfa doar tranziteaza Romania nu se declara nimic.

Cate recipiente pentru colectarea deseurilor trebuie sa existe separat?

Trebuie sa existe recipient pentru fiecare tip de deseu, etichetat cu codul de deseu corespunzator: carton, plastic, metal, menajer, orice alt tip de deseu rezultat dintr-un flux tehnologic, etc.  Fiecare deseu are un cod specific si trebuie sa fie depozitat separat. Acum daca vorbim de deseuri voluminoase nu este neaparat necesar sa existe un container daca nu se poate achizitiona, doar ca trebuie sa existe un spatiu special amenajat pentru acel tip de deseu si sa respecte conditiile de depozitare. Sa fie in primul rand pe o platforma betonata, un spatiu inchis si acoperit, ferit de intemperii in dreptul caruia sa existe eticheta care contine codul de deseu.

Care este diferenta dintre ambalaje si deseuri?

De foarte multe ori se face o confuzie intre ambalajele puse pe piata de catre agentii economici si deseurile de ambalaje.

Este foarte important ca ele sa fie privite distinct intrucat genereaza obligatii diferite fata de autoritatile de mediu. Ambalajele puse pe piata sunt reprezentate de toate ambalajele produselor care sunt aduse din afara Romaniei si vandute in Romania sau ambalajele care sunt utilizate de catre producatori romani pentru a-si comercializa marfa. Obligatiile in ceea ce priveste ambalajele din materiale reciclabile, mai exact cele de hartie, carton, sticla, plastic, lemn si metal, sunt de a fi declarate lunar catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) si de a atinge tinta globala de reciclare de 60% pentru care se datoreaza 2 lei/kg catre AFM. Cei care au aceste obligatii sunt in majoritatea cazurilor importatorii sau producatorii indiferent daca aceste ambalaje ajung sa devina deseuri la ei pe amplasament sau nu.

Deseurile de ambalaje sunt cele care raman dupa ce produsele sunt despachetate si acestea trebuie intotdeauna colectate selectiv pe fiecare tip de material. Astfel, putem avea deseuri de ambalaje din hartie, carton, sticla, plastic, lemn si metal.

Care este diferenta dintre OTR si OIREP?

OTR= Organizatie de transfer de responsabilitate

OIREP = Organizatie care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului

Odata cu OUG 74/2018 OTR-urile au fost transformate in OIREP-uri intervenind o serie de schimbari in maniera de organizare a acestora, cat si a responsabilitatilor de raportare. Scopul lor a ramas insa acelasi, si anume acela de a prelua responsabilitatea privind atingerea tintelor de reciclare de la companiile care au obligatii catre AFM si a gasi alternative in piata pentru a recicla in numele acestora.

Pot sa imi transport singur deseurile?

NU. Foarte multe persoane isi transporta deseurile gandindu-se ca nu exista niciun risc daca acestea nu sunt periculoase, ci din contra vor doar sa se asigure ca acestea sunt reciclate si le duc direct la colector/reciclator/valorificator. Ceea ce trebuie sa stie este ca indiferent daca vorbim de deseuri periculoase sau deseuri nepericuloase acestea nu pot fi transportate fara a avea o autorizatie sau licenta de transport deseuri, dupa caz. Din fericire pentru transportul deseurilor nepericuloase exista o procedura simpla ce poate fi urmata astfel incat agentii economici ce isi transporta propriile deseuri sa intre in legalitate si anume sa se inscrie in registrul transportatorilor de deseuri urmand procedura de inregistrare a operatorilor economici care nu se supun autorizarii de mediu conform prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deseurilor din 11.05.2017.

Pot sa reutilizez paletii?

DA. Paletii se incadreaza in categoria ambalajelor reutilizabile. Pentru a respecta insa pe deplin legislatia este important sa existe implementat un sistem garantie-depozit. Pe scurt, in momentul in care paletii sunt pusi pe piata trebuie marcati ca “ambalaj reutilizabil” si facturati cu o valoare justa catre clienti. Acestia ii vor factura inapoi in momentul returnarii.

Daca folosesc substante chimice periculoase am vreo obligatie?

DA. In primul rand cei care folosesc substante chimice periculoase au obligatia sa le depoziteze intr-un dulap metalic inchis cu cheie si prevazut cu o cuva de retentie sau intr-un spatiu acoperit cu platforma betonata, inchis, pe rafturi metalice cu o cuva de retentie pentru a preveni poluarile accidentale in cazul in care exista scurgeri ale respectivelor substante. De asemenea, cei care folosesc astfel de substante au obligatia de a raporta catre ITM lista si incadrarea substantelor in functie de categoria de periculozitate cat si de a tine evidenta lor si de a o prezenta in cazul unui control din partea garzii de mediu.

In ce conditii sunt necesare modificari in autorizatia de mediu?

Exista trei instante in care este nevoie sa se intervina asupra autorizatiei de mediu:

  1. Atunci cand valabilitatea acesteia expira (asa cum este cazul autorizatiilor de mediu emise cu termen de valabilitate determinat), autorizatia de mediu trebuie reinnoita.
  2. Atunci cand apar modificari de fond in activitatea autorizata (de exemplu, cresterea capacitatii de productie, extinderea amplasamentului etc.) se realizeaza revizuirea autorizatiei de mediu.
  3. In situatia in care titularul autorizatiei isi schimba denumirea si/sau forma juridica de organizare, autorizatia de mediu se transfera pentru noul titular sau pentru noua denumire a societatii, daca se face dovada ca activitatile se desfasoara in aceleasi conditii pentru care aceasta a fost emisa.

Pentru situatia prezentata la primul punct, incepand cu publicarea Legii nr. 219/2019 pentru modificarea si completarea art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului autorizatiile de mediu au termen de valabilitate nedeterminat, cu conditia de a obtine o viza anuala care sa ateste faptul ca activitatea autorizata se desfasoara in aceleasi conditii in care a fost emisa. In caz contrar, autorizatia va trebui revizuita si se trece la punctul 2.

Noi nu avem deseuri, intrucat ne desfasuram activitatea intr-un birou. Cu ce poluam noi?

Este adevarat ca dumneavoastra nu poluati asemenea unei fabrici, avand in vedere ca generati cantitati de deseuri mult mai mici, dar, conform legii 211/2011, fiecare companie din Romania are obligatia de a intocmi evidente si de a raporta catre autoritatile de mediu, chiar daca acestea nu sunt la fel de complexe precum cele intocmite de o fabrica. Evidenta gestiunii deseurilor trebuie tinuta de catre orice companie din Romania, indiferent de tipurile si cantitatile de deseuri generate.

Avem autorizatie de mediu, mai trebuie sa facem ceva?

Da. Ne bucura faptul ca aveti autorizatie de mediu, intrucat aceasta reglementeaza activitatea pe care o desfasurati. Detinand acest act, eliminati riscul de a primi amenzi cumulate de pana la 1 miliard de lei, dar si suspendarea activitatii pana la obtinerea autorizatiei de mediu.

In aceasta autorizatie sunt mentionate obligatiile pe care societatea dumneavoastra le are in vederea protejarii mediului. Aceste obligatii trebuie respectate intocmai, atat in ceea ce priveste gestiunea deseurilor generate, cat si evidentele si raportarile care trebuie intocmite cu o anumita frecventa si depuse catre autoritati.

Avem deja contract cu colectorii, nu sunteti colectori?

Nu, colectorii sunt cei care va ridica deseurile, iar in schimb va ofera formularele de incarcare descarcare (Anexa 3), in care sunt evidentiate atat tipurile, cat si cantitatile de deseuri predate catre acestia. Noi suntem o societate de consultanta care va ajuta pe dumneavoastra sa respectati legislatia in vigoare, mai exact identificam toate tipurile de deseuri generate, facem raportarile catre ANPM in format scris si online in SIM (Sistemul Integrat de Mediu), respectam intocmai Autorizatia de mediu existenta, intocmim si revizuim declaratiile catre Administratia Fondului pentru Mediu etc. Aceste raportari trebuie respectate intocmai pentru a nu fi pasibil sa primiti sanctiuni.

Suntem o companie importatoare si ne tinem evidenta gestiunii deseurilor, ar mai fi ceva?

Da, ne bucura faptul ca faceti raportarile catre ANPM, dar, avand in vedere faptul ca aveti importuri, trebuie intocmite lunar si raportarile catre AFM (Administratia Fondului pentru Mediu), raportari care cuprind atat tipurile de ambalaje introduse de societatea dumneavoastra pe piata romaneasca (carton, folie plastic, paleti etc.), cat si cantitatile exacte pe fiecare tip de ambalaj. Aceste raportari se fac, de asemenea, si de catre producatorii locali care introduc produse ambalate pe piata nationala.

Noi facem toate raportarile cu un angajat intern atat catre ANPM, cat si catre AFM, catre care platim anual pentru ambalajele puse in piata. Cu ce ne puteti ajuta dumneavoastra?

Daca externalizati aceste servicii catre Green Environment Support, aveti de castigat urmatoarele:

  • in primul rand, ne asumam prin contract responsabilitatea serviciilor prestate, mai exact, daca nu am facut un serviciu corect, iar societatea dumneavoastra primeste o amenda din aceasta cauza, noi vom plati acea amenda;
  • reduceti costurile cu personalul – angajatul intern (salariu, taxe stat, cursuri pregatire, costuri logistice, administrative, concedii, demisii etc.). Aceste costuri sunt incomparabil mai mari fata de un cost lunar platit catre o firma de consultanta;
  • specialistii firmei de consultanta pot optimiza costurile companiei, cautand cele mai bune si fiabile solutii pentru valorificarea deseurilor de productie si ambalaje. De asemenea, pot scadea costurile catre Administratia Fondului pentru Mediu, gasind operatori economici autorizati (OTR-uri – Organizatii Transfer Responsabilitate – sau colectori autorizati) pentru atingerea tintei de reciclare de 60%;
  • avand in vedere ca gestionam in prezent peste 400 de clienti activi din toate domeniile de activitate, stim exact ce trebuie facut in functie de domeniul de activitate si de particularitatile fiecaruia, astfel incat sa respectam legislatia in vigoare;
  • daca vorbim despre cei peste 5 ani de experienta in domeniu, am trecut prin multe controale ale firmelor din portofoliul nostru, astfel ca stapanim foarte bine informatiile solicitate de autoritati.

Noi suntem restaurant si ne tinem evidenta gestiunii deseurilor, asta ar fi tot, nu?

Nu, in cazul in care aveti ambalaje personalizate (cutii pentru pizza, caserole etc.), acestea trebuie declarate lunar catre AFM.

De ce am semna cu dumneavoastra? Avem deja responsabil de mediu intern.

Noi preluam responsabilitatea pentru toate aspectele de mediu si ne asumam orice eventuale erori, avand incheiata si o asigurare de raspundere civila pentru erori si omisiuni decurgand din activitatea profesionala, cu Allianz. In cazul unui angajat intern daca sunt semnalate erori sanctiunea va fi suportata de catre companie.

In al doilea rand va garantam ca echipa noastra de ingineri este mereu la curent cu cele mai recente modificari legislative, astfel ca toti clientii din portofoliul nostru sunt “la zi” cu aceste modificari. Desi ar mai fi multe altele, consideram ca acestea ar fi printre cele mai importante.

Dar dumneavoastra ce faceti pentru mediu?

Green Environment Support incearca sa creeze un mediu de afaceri verde prin serviciile de mediu oferite, prin initiativa de informare a cat mai multor companii cu privire la responsabilitatile acestora catre autoritatile competente si, nu in ultimul rand, prin campanii derulate in scoli pentru a indemna generatia de maine sa ocroteasca mediul inconjurator si a le explica cum pot face acest lucru.

Eu ce castig prin colaborarea cu voi?

Castigati timp pentru afacerea dumneavoastra, care stim cu totii ca este cel mai important, va reduceti semnificativ costurile atat in raport cu autoritatile de mediu, cat si cu personalul propriu si va asigurati prin contractul cu noi ca evitati amenzile foarte mari. Deloc de neglijat este si aspectul ca protejati mediul inconjurator.

Noi predam deseurile catre centrul comercial in care ne desfasuram activitatea, mai avem nevoie de contract pentru colectarea selectiva a deseurilor?

Daca in contractul de inchiriere a spatiului este stipulat ca centrul comercial va preia selectiv deseurile generate de punctul de lucru, nu mai aveti nevoie de contract cu colectorii, dar aveti nevoie de dovada scriptica a tipurilor si cantitatilor de deseuri predate catre centrul comercial, pentru a va putea intocmi “Evidenta gestiunii deseurilor”.

Aceste intrebari si raspunsurile lor sunt rezultate din peste 500 de discutii cu clientii nostri si speram sa va fie de folos in activitatea dumneavoasta.

Green Environment Support ofera o gama diversificata de servicii adaptate nevoilor fiecarui client, de la consultanta, intocmire acte de reglementare, audit de conformare, pana la preluarea responsabilitatii privind raportarile catre autoritati. Nu ezitati sa ne contactati pentru a va raspunde la toate intrebarile si a va ajuta sa identificati obligatiile pe care le aveti fata de autoritatile de mediu, in cadrul unei sesiuni de consultanta gratuita.

Cine este responsabil pentru colectare atunci cand iti desfasori activitatea la sediul clientului?

In momentul in care se desfasoara activitate la terti, depinde foarte mult de cum este incheiat contractul intre cele doua parti. Daca in contractul respectiv este specificat ca obligativitatea colectarii deseurilor si predarii lor catre un agent autorizat este a companiei care presteaza servicii, atunci ei sunt cei care trebuie sa se ocupe de acest aspect. Ce este si mai important de metionat este ca nu vor putea sa ia deseurile cu masina proprie si sa le duca ei la un colector. Este important sa incheie un contract si colectorul respectiv sa vina sa le ia de pe amplasamentul clientului. Transportul de deseuri nepericuloase se poate face doar daca un agent economic este inscris in lista transportatorilor de deseuri nepericuloase iar cel de deseuri periculoase necesita autorizatie de mediu.

In cazul in care sunt achizitionate bunuri pentru uz propriu de la o societate din afara teritoriului Romaniei poate sa intervina obligatia cumparatorului de a transmite declaratii si de a achita sumele catre Administratia Fondului pentru Mediu? De exemplu daca o societate comerciala romaneasca cumpara pentru uz propriu al angajatilor laptop-uri?

Daca laptop-urile sunt achizitionate pentru uz propriu, ele nu trebuie declarate ca echipamente electrice la Administratia Fondului pentru Mediu dar ambalajele lor vor trebui declarate catre Administratia Fondului pentru Mediu.

Taxa datorata catre AFM de 2% pentru importul de substante chimice periculoase se aplica doar substantelor sau si amestecurilor?

Taxa de 2% se aplica substantelor pure in proportie de 98% care sunt periculoase pentru mediu. Incadrarea se poate face verificand fisele tehnice de securitate.

O societate care vinde produse fast-food trebuie sa declare ambalajele folosite pentru livrarea produselor?

Ambalajele folosite pentru livrarea produselor sunt ambalaje de desfacere daca ne referim la caserole si alte tipuri de ambalaje similare. Ambalajele de desfacere intra in responsabilitatea celui care le foloseste doar in momentul in care sunt personalizate. Astfel  daca vorbim de o caserola care nu este personalizata, nu este obligatia fast-food-ului respectiv sa o declare, ci obligatia este a producatorului.

Daca ea este insa personalizata atunci da, va trebui sa o declare el.

Ce obligatii are o curatatorie-spalatorie de haine catre Agentia pentru Protectia Mediului si catre Administratia Fondului de Mediu?

In primul rand activitatea de spalatorie necesita autorizatie de mediu. De asemenea, trebuie sa aiba in vedere partea de managementul deseurilor: sa isi tina acea evidenta a gestiunii deseurilor si sa predea selectiv deseurile catre colectori autorizati. In cazul unei spalatorii avem si ambalaje contaminate pentru ca folosesc diverse substante pentru a curata hainele si in functie de substantele folosite s-ar putea sa vorbim si despre o raportare pe compusi organici volatili aceasta fiind o raportare des intalnita pentru acest domeniu de activitate. In ceea ce priveste obligatiile catre  Administratia Fondului pentru Mediu spalatoriile pun pe piata ambalaje si trebuie declarate lunar intrucat hainele au cel putin o husa de plastic in care sunt invelite si de asemenea se folosesc si umerase.

Exista un prag valoric sau un prag cantitativ al ambalajelor de la care intervine obligativitatea raportarii la Administratia Fondului pentru Mediu si depunerii declaratiilor?

Nu, nu exista. Indiferent de cantitate trebuie intocmite declaratiile. Daca marfa vine din import atunci se va declara ambalajul pentru marfa respectiva. Daca marfa nu provine din import va trebui vazut in ce masura comerciantul reambaleaza, de cele mai multe ori asa se intampla sau supraambaleaza pentru ca s-ar putea sa achizitioneze cutii pentru a transmite catre clienti produsele. In cazul producatorilor orice produs este ambalat prin urmare vor fi puse ambalaje pe piata si trebuie declarate.

Nu avem cod CAEN care sa necesite autorizatie de mediu si am predat responsabilitatea pentru deseuri carton, plastic, lemn, electronice si baterii catre Organizatii de Transfer de Responsabilitate. De ce suntem nevoiti sa ne reautorizam anual in Registul Producatorilor si Importatorilor de Echipamente Electrice si in cel de Baterii?

Inregistrarea in Registul Producatorilor si Importatorilor de Echipamente Electrice si Electronice nu are legatura cu autorizatia de mediu. Nu exista o departajare in ceea ce priveste codul CAEN sau cantitatea de echipamente puse pe piata, obligatia este pentru toata lumea in egala masura pentru ca acele echipamente vor deveni deseuri si atata timp cat se efectueaza acele importuri trebuie sa fie inregistrati in acel registru pentru a se putea urmari ce se intampla cu echipamentele. Predarea responsabilitatii de atingere a tintei de reciclare catre Organizatiile de Transfer de Responsabilitate nu presupune si preluarea responsabilitatii privind importul.

Depunerea cu intarziere a cererii pentru autorizatie se sactioneaza la momentul depunerii cererii sau se sanctioneaza doar daca este un control in care se constata acest lucru?

Daca vorbim despre o activitate care necesita autorizatie de mediu si nu a avut pana in prezent si a desfasurat activitatea respectiva fara sa fie autorizata, se vor depune documentele la Agentia pentru Protectia Mediului. Agentia nu va sanctiona compania respectiva  dar daca vine un control pana la obtinerea acestei autorizatii si constata ca activitatea este desfasurata fara a avea autorizatia de mediu atunci cu siguranta vor fi sanctionati si li se va suspenda activitatea pana la conformare.

Deseurile ce raman de la o sala de interventii chirurgicale care sunt predate le o firma de incinerare cu toate documentele aferente mai trebuie declarate undeva sau este in sarcina firmei de incinerare sa se ocupe de ele?

Desigur, trebuie incluse in evidenta gestiunii deseurilor care se intocmeste lunar si raportate anual catre Agentia pentru Protectia Mediului. De asemenea avand in vedere ca discutam de deseuri medicale cu caracter infectios acestea trebuie sa respecte niste reguli stricte de depozitare a deseurilor pana in momentul predarii lor.

GREEN ENVIRONMENT SUPPORT - O ECHIPA DE SPECIALISTI CARE LUCREAZA DOAR IN INTERESUL TAU!

Gasim cele mai eficiente solutii ce pot fi implementate pentru a respecta pe deplin legislatia, eficientizand costurile.