Ce inseamna “GREENWASHING” si cum luptam impotriva acestui fenomen?

Ce-inseamna-GREENWASHING-si-cum-luptam-impotriva-acestui-fenomen

Greenwashing-ul sau dezinformarea ecologica este un fenomen despre care se vorbeste destul de putin dar care a luat amploare in ultimii ani, data fiind apetenta crescuta a consumatorilor pentru produse ecologice. Daca vreodata ati simtit ca termeni precum “eco” sau “bio” sunt folositi in exces si cu scopul de a va induce in eroare, ati fost victima greenwashing-ului.

Conform Oxford English Dictionary, greenwashing reprezinta o actiune de dezinformare menita sa-i creeze unei organizatii imaginea ca ar fi responsabila fata de mediu, folosind elemente false sau irelevante.

In fiecare an se efectueaza o verificare a site-urilor care folosesc asemenea termeni în diverse sectoare de activitate, cum ar fi confectiile, produsele cosmetice si echipamentele de uz casnic. Rezultatul? “In 42 % din cazuri, afirmatiile în acest sens au fost exagerate, false sau inselatoare, acestea putand fi calificate drept practici comerciale neloiale în temeiul normelor UE” conform unui comunicat al Comisiei Europene

Cum recunosti campaniile de dezinformare sau greenwashing?

Asa cum probabil va asteptati cel mai comun instrument de greenwashing este publicitatea.

Un bun exemplu este prezentarea unui produs cu expresii pozitive, dar fara a fi definite de o serie de parametrii specifici. Exista o serie de cuvinte utilizate in campaniile de promovare pe care fiecare dintre noi le-am intalnit cu siguranta in mod frecvent : eco-friendly, natural, non-toxic, green, eficient energetic, zero carbon, low carbon, reciclabil etc.

Potrivit unor date globale, industria de automobile si cea de servicii publice recurg cel mai des la imbunatatirea imaginii prin utilizarea acestor expresii.

Cum luptam impotriva dezinformarii verzi?

Semnalat la nivel international “Greenwashing-ul” este un fenomen din ce in ce mai prezent, condamnat ferm de catre public, ce nu face decat sa aduca avantaje pe termen scurt imaginii companiei intrucat actiunile/beneficiile promovate nu reflecta 100% realitatea, iar constientizarea nocivitatii este foarte importanta.

Actiuni concrete care au scop descurajarea acestui fenomen se desfasoara in Franta inca din 2010 cand in cadrul Premiilor Pinocchio pentru Dezvoltare Durabila compania Renault Dacia a obtinul locul 2 pentru o reclama in care afirma ca Dacia Duster este nepoluant. Reactia activistilor de mediu si a publicului nu a intarziat sa apara iar reclama a fost interzisa.

Ca persoane fizice putem examina cu atentie continutul unui produs sau sa fim “sceptici” – sa aflam mai multe despre reclamele care ne “vand” mult verde – si sa semnalizam atunci cand observam termeni folositi abuziv. Un sfat – in compozitia produselor eco trebuie sa gasiti o cantitate de minim 95% compusi organici!

,,Let’s not greenwash the SDGs” este un articol Green Biz în care autoarea roaga companiile sa nu faca din cele 17 Obiective Globale de Dezvoltare Durabila (SDGs) lansate de Natiunile Unite o oportunitate de marketing. Articolul vorbeste despre tendinta companiilor de a se asocia cu aceste obiective doar la un nivel superficial si de a lega, în mod fortat, actiunile companiei cu cat mai multe dintre aceste obiective.

Incurajam companiile sa ia masuri concrete in vederea protejarii mediului inconjurator prin utilizarea unor utilaje performante in spatiile de productie, reutilizarea ambalajelor, utilizarea unor substante chimice nepericuloase, reducerea cantitatilor de deseuri generate, informarea corespunzatoare a angajatilor cu privire la impactul lor asupra mediului, implicarea activa in actiuni de impadurire, etc. Acestea sunt doar cateva dintre actiunile ce pot fi implementate iar promovarea “green” sa fie una reala.

Green is a process, not a status – we need to think of ,,green” as a verb, not an adjective. – Daniel Goleman, Ecological Intelligence

Intr-o societate de consumerism, sufocata de efectele poluante, clientul final va alege sa creada in produsele non-toxice, sustenabile, prietenoase cu mediul, care anunta mai mult bio. Tine de fiecare dintre noi sa constientizam ca orice fenomen este produs si sustinut de consum, dar tot consumatorii sunt cei care il pot distruge. Noi doar tragem un semnal de alarma si sustinem cu tarie ca in domeniul legislatiei de mediu, specialistii pot face diferenta!

Tu ce campanii de #greenwashing ai sesizat pana acum?

Foto credit www.pixabay.com