Schimbari legislative in ceea ce priveste managementul deseurilor

Schimbari-legislative-in-ceea-ce-priveste-managementul-deseurilor

Dupa multe semnale de alarma sesizate de principalii jucatori din piata privind gestionarea deseurilor, a venit si raspunsul oficial prin adoptarea OUG 92/2021 in luna august a anului 2021 si abrogarea L211/2011, OUG care prevede reglementari mai clare in ceea ce priveste gestionarea deseurilor atat de catre persoanele fizice cat si de catre cele juridice.

Mai mult decat atat adoptarea acestei ordonante de urgenta era obligatorie in contextul necesitatii transpunerii legislatiei europene de catre fiecare stat membru si putea aduce sanctiuni considerabile Romaniei. In cazul in care Comisia Europeana sesizeaza CJUE pentru neindeplinirea obligatiei de transpunere in termen a unei directive adoptate in conformitate cu o procedura legislativa, aceasta poate solicita aplicarea de sanctiuni pecuniare (suma forfetara de minimum 1.643.000 euro si/sau penalitati intre 1.985 si 119.125 euro pe zi de intarziere dupa pronuntarea hotararii instantei UE)

Modificari privind gestionarea si catalogarea deseurilor:

Una dintre intrebarile pe care le primeam foarte des din partea clientilor era de ce sunt obligati sa colecteze selectiv deseurile desi in momentul ridicarii acestora ele sunt amestecate si transportate cu aceeasi masina. Pentru a evita astfel de situatii Agentia pentru Protectia Mediului poate acorda derogari conform art 16, alin 4 in cazul in care nu se justifica din punct de vedere tehnic sau economic colectarea separata a deseurilor nepericuloase iar amestecarea nu are un impact asupra potentialului de reutilizare/ reciclare sau valorificare.

Incetarea statutului de deseu sau diferentierea intre subproduse si deseuri din cadrul unui proces tehnologic erau 2 aspecte definite succint de legea 211/2011, insa articolele 5 si 6 ale prezentei ordonante definesc mult mai bine si identifica atat criteriile de diferentiere cat si aprobarile necesare din partea Agentiei pentru Protectia Mediului si Garzii de Mediu,  in anumite situatii fiind stabilita si necesitatea unei declaratii de conformitate, atunci cand un material a incetat sa fie deseu prin intermediul operatiunilor de reciclare sau valorificare stabilite de Anexa 3.

Tinand cont de avansul comertului online, foarte multe companii isi comercializau produsele pe teritoriul Romaniei fara a-si asuma responsabilitatea pentru produsele sau ambalajele produselor care ajungeau deseuri pe teritoriul Romaniei. Era astfel o bucla legislativa care ar fi putut favoriza anumite companii si care din punct de vedere economic nu era neaparat in interesul Romaniei. Conform art 12, alin 12 acest aspect a fost reglementat corespunzator: „Producatorii de produse stabiliti in alt stat membru sau tara terta care introduc produse pe teritoriul Romaniei sunt obligati sa numeasca o persoana juridica stabilita pe teritoriul national drept reprezentant autorizat in scopul indeplinirii obligatiilor care ii revin unui producator sau in temeiul schemelor de raspundere extinsa producatorilor”

Vom face urmatorul pas si catre colectarea selectiva pe mai multe fractii, exceptand cele reglementate deja la nivel general (hartie, metal, plastic si sticla) astfel:

  • obligativitatea predarii de catre persoanele fizice cu titlu gratuit a uleiului vegetal uzat
  • incepand cu 1 ianuarie 2025 coletarea separata a textilelor
  • incepand cu 1 ianuarie 2025 coletarea separata a deseurilor periculoase din gospodarii
  • incepand cu 31 decembrie 2023 este necesara implementarea unui model de colectare separata a deseurilor biodegradabile provenite din bucatarii, gospodarii sau parcuri
  • constructorii sau cei care desfasoara activitati de demolari trebuie sa sorteze deseurile cel putin pe urmatoarele categorii: lemn, beton, caramida, piatra, metal, sticla, plastic, gresie si ceramica si sa le pregateasca pentru reutilizare, reciclare sau valorificare intr-un procent de cel putin 70%

Modificari privind obligatiile agentilor economici

Agentii economici care produc/importa/comercializeaza sau folosesc uleiuri minerale/sintetice sau lubrifianti trebuie sa respecte urmatoarele prevederi:

  • Sa marcheze produsele cu urmatoarea fraza: „Acest ulei trebuie predat unui colector autorizat dupa utilizare!” In completare, pentru uleiurile de motor se va adauga si „Este interzisa amestecarea acestui ulei cu solventi, lichid de frana si lichid de racire. Este interzisa utilizarea acestuia drept carburant in amestec cu motorina”
  • Sa asigure spatii de colectare in mod gratuit a uleiului uzat pentru clienti in recipiente inchise etans rezistente la soc mecanic si termic
  • Sa se asigure ca uleiurile nu sunt amestecate cu alte tipuri de deseuri si substante
  • Sa predea uleiurile uzate sau cele deteriorate catre colectori autorizati
  • Sa afiseze la loc vizibil indicatoare privind amplasarea spatiilor de colectare.
  • Sa depuna pana pe data de 30 aprilie a fiecarui an raportul privind uleiurile gestionate si uleiurile uzate rezultate

Agentii economici care detin autorizatie de mediu sau autorizatie integrata de mediu au obligatia realizarii unui Program de Prevenire si Reducere a cantitatilor de deseuri generate din activitatea proprie in urma realizarii unui audit de deseuri si sa implementeze masuri care au ca scop reducerea periculozitatii deseurilor, acolo unde este cazul. Acest program poate fi elaborat de catre un tert sau in intern si trebuie publicat pe pagina de internet a agentului economic. Anual, pana pe 31 mai, programul trebuie transmis alaturi de progresul inregistrat in anul anterior catre Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului.

Raportarea anula a cantitatilor de deseuri generate si valorificate/reciclate/eliminate se va realiza in aplicatia pusa la dispozitie de autoritati pana pe data de 15 martie, nu pana pe 31 cat era anterior. Provocarea principala va fi insa cea privind functionarea aplicatiei informatice, intrucat pana in momentul de fata au fost intampinate permanent defectiuni sau erori.

In cazul producatorilor, comerciantilor de alimente si restaurantelor, plus a altor facilitati de alimentatie publica, va fi necesar sa se implementeze masuri de reducere a risipei alimentare in scopul contribuirii la reducerea cu 50% a deseurilor alimentare pe cap de locuitor pana in 2030 , masuri al caror progres va fi raportat anual  administratiei publice centrale cu atributii in domeniul sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor si ANPM.

Sanctiuni

Exceptand lista de sanctiuni care era in vigoare prin L211/2011 si care au fost mentinute, noile prevederi au venit cu o lista aditionala de amenzi:

Intre 20.000 Lei si 40.000 Lei pentru:

  • Pentru nerespectarea obligatiei titularilor de autorizatii de constructii sau desfiintare de a gestiona si sorta deseurile din activitatile specifice, inclusiv pe tip de material provenit din constructii.
  • Pentru nerespectarea obligatiilor privind uleiurile uzate. In prevederile anterioare ale legislatiei nu exista o sanctiune specifica
  • Pentru lipsa unui program prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri generate din activitatea proprie

Intre 3000 Lei si 600 Lei pentru persoanele fizice care nu predau uleiurile vegetale uzate din gospodarii catre colectori autorizati.

Intre 5.000 Lei si 10.000 Lei pentru companiile care nu respecta masurile de prevenire si raportare prevazute in vederea reducerii risipei alimentare.

Provocarea adusa de sectorul deseurilor este una din in ce mai intalnita, din discutiile cu clientii si prospectii nostri. Fie ca vorbim despre intelegerea legislatiei sau de managementul deseurilor pentru fiecare sector in parte, venim cu expertiza si experienta controalelor trecute cu bine impreuna cu clientii Green Environment Support si va asiguram ca gasim cele mai eficiente solutii ce pot fi implementate, pentru a respecta pe deplin legislatia si sa ajutam la eficientizarea costurilor companiilor.

Foto credit www.pixabay.com