Modificarile legislatiei de mediu privind regimul deseurilor

Blog-Modificarile-legislatiei-de-mediu-privind-regimul-deseurilor

“Poate cea mai importanta modificare a legislatiei de profil este cea care se refera la cresterea sanctiunilor pentru un management deficitar al deseurilor, atat pentru persoanele juridice, cat si pentru cele fizice. Vorbim si despre colectarea selectiva a anumitor fractii de deseuri gratuita de la populatie, prin introducerea in lege a unor paragrafe referitoare la obligatiile administratiei locale de a asigura si raspunde pentru colectarea separata, transportul, neutralizarea si eliminarea finala a deseurilor periculoase provenite din gospodarii cat si a deseurilor textile (incepand cu 1 ianuarie 2025) alaturi de celelalte fractii colectate deja separat”, declara Daniela Dobre, CEO Green Environment Support, intr-un comunicat de presa.

De asemenea dupa foarte multe schimbari legislative pe acest subiect, petrecute in ultimii ani, toate companiile, indiferent de activitate trebuie sa aiba desemnat un responsabil privind managementul deseurilor intern sau extern. Modificarile impacteaza si transportatorii de deseuri ale caror autovehiculele vor trebui sa aiba inscriptionata litera «D» la loc vizibil iar pentru transportul/transferul deseurilor  introduse pe teritoriul national trebuie urmate anumite rute clar stabilite.

Asa cum avertizam inca de anul trecut, cresc sanctiunile pentru gestionarea defectuoasa a deseurilor, prin urmare este important sa le acordam o atentie sporita.

Exceptand ceea ce am mentionat la inceput am sumarizat mai jos si alte modificari legislative, publicate in Monitorul Oficial in data de 9 ianuarie, prin Legea nr.17/2023, care aproba OUG nr. 92/2021 privind regimul deseurilor.

  1. Art 4 alin 1) privind Ierarhia deseurilor – a fost modificat punctul a) si alaturi de preventie ca prim pas in ierarhia deseurilor avem acum cuprinsa si reducerea cantitatilor de deseuri
  2. I s-au adus cateva completari articolului 5:

alin 1) privind definitia subproduselor, astfel a fost modificat punctul a) adaugandu-se si cerinta privind existenta unui contract pentru acel produs nu doar faptul ca exista o utilizare a acestuia <<a) utilizarea ulterioara a substantei sau a obiectului este certa, fiind demonstrata prin existenta unui contract ferm sau alta forma de garantare a utilizarii acestuia pentru intreaga cantitate generata;>>

alin 3) termenul de producator de deseuri a fost inlocuit cu generator de deseuri

  1. I s-au adus cateva completari articolului 6:

alin 1) privind incetarea statutului de deseu in cazul in care au fost supuse unei operatiuni de reciclare sau valorificare  adaugandu-se si cerinta privind existenta unui contract de vanzare cumparare si a unui termen pentru utilizarea noului produs << b) exista o piata sau cerere pentru substanta sau obiectul in cauza, dovedita prin existenta unor contracte de vanzare-cumparare, in vederea utilizarii substantelor sau obiectelor respective in termen de cel mult 180 de zile de la preluarea de la generatorul de deseuri;>>

alin 2) termenul de producator de deseuri a fost inlocuit cu generator de deseuri;

alin 3) s-a modificat in ceea ce priveste autoritatile care pot decide asupra aliniatului 1) nemaifiind exclusiv adoptate modificari prin ordin de ministru <<(3) Pentru aplicarea conditiilor prevazute la alin. (1), criteriile prevazute la alin. (2) iau in considerare eventualele efecte negative asupra mediului si sanatatii umane ale substantei sau ale obiectului in cauza, respecta prevederile alin. (5) si sunt adoptate prin ordine comune de ministru, emise de autoritatile centrale in domeniul mediului, economiei, dezvoltarii rurale si administratiei publice.>>

  1. art 8 se introduce aliniatul alin 31 << (31) La solicitarea organelor de urmarire penala, ANPM efectueaza incadrarea, pe tip de deseu, prin intermediul laboratorului de referinta sau prin intermediul altor laboratoare acreditate, a deseurilor ce fac obiectul unor cauze penale.
  2. Art 12

alin 2) privind raspunderea extinsa a producatorilor/importatorilor s-a introdus necesitatea comunicarii catre public privind impactul produselor puse pe piata conform literei e) care a fost modificata <<e) comunicarea catre public cu privire la impactul produselor pe parcursul intregului lor ciclu de viata, ierarhia deseurilor si potentialul de reciclare multipla, daca este cazul.>>

au fost actualizate conform normelor legislative alin 4) si alin 5)

alin 7) la lit i)  a fost inlocuit <<indeplinirea obiectivelor de gestionare a deseurilor>> cu <<obiectivelor nationale de gestionare a deseurilor>> ;a fost actualizata litera iii) a fost adaugata  litera <<(iv) costurile de functionare a organizatiilor care implementeaza raspunderea extinsa a producatorilor>>

alin 14) si art 15) ce fac referire la autorizarea si supravegherea implementarii raspunderii extinse a producatorului si definesc procedurile de infiintare, autorizare, avizare au fost modificate

<<(14) Pentru autorizarea si supravegherea implementarii, indeplinirii in mod colectiv, individual si/sau prin reprezentanti autorizati, dupa caz, a obligatiilor privind raspunderea extinsa a producatorului, se infiinteaza in cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului Comisia de supraveghere a raspunderii extinse a producatorilor, denumita in continuare Comisia.

(15) Structura specifica si regulamentul de functionare a Comisiei prevazute la alin. (14) si procedura de autorizare, avizare anuala si de retragere a dreptului de operare a organizatiilor si producatorilor care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului se aproba prin ordin de ministru.”>>

  1. art. 14 alin 4) si alin 6) au fost modificate, iar “Autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor “ a fost inlocuita cu “Autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul agriculturii”in vederea monitorizarii deseurilor alimentare
  2. Art 17, alin 5:

               lit i)si l) au fost completate privind separarea tuturor fluxurilor de deseuri

  1. art 19 alin 4) privind indeplinirea obiectivelor de reciclare din deseurile municipale se completeaza astfel incat autoritatea publica centrala pentru protectia mediului instituie un sistem eficace de colectare a datelor nu doar de control al calitatii acestora si de trasabilitate a deseurilor municipale cum era pana in prezent si alin 5) se actualizeaza corespunzator
  2. art 20 privind eliminarea deseurilor

aliniatul 3) se completeaza astfel incat nu este interzisa doar abandonarea deseurilor cat si aruncarea si ascunderea lor << (3) Abandonarea, aruncarea, precum si ascunderea deseurilor sunt interzise.>>

aliniatul 4) se completeaza astfel incat nu este interzisa doar eliminarea deseurilor in afara spatiilor autorizate cat si pastrarea lor <<(4) Eliminarea, detinerea, pastrarea deseurilor in afara spatiilor autorizate in acest scop sunt interzise.>>

  1. art 23 privind responsabilitatea pentru gestionarea deseurilor alin 4) si 5) se modifica astfel incat obligatia desemnarii unui responsabil privind managementul deseurilor nu mai este obligatorie doar pentru cei care detin autorizatie de mediu ci pentru orice generator de deseuri sau activitati care gestioneaza deseurile. <<(4) Pentru indeplinirea obligatiilor legale privind gestionarea deseurilor, titularul unei activitati economice de gestionare a deseurilor si/sau generatoare de deseuri are obligatia sa desemneze o persoana din randul angajatilor proprii sau sa delege aceasta obligatie unei terte persoane.>>. Pentru cei care au autorizatie de mediu aceasta persoana responsabila trebuie sa fie instruita in domeniul managementului deseurilor si in domeniul substantelor periculoase
  2. art 31 privind uleiurile uzate alin 3) a fost modificat astfel incat producatorii si detinatorii de uleiuri uzate exceptand persoanele fizice nu mai sunt obligate sa predea cu titlu gratuit, cum era pana acum, uleiurile uzate catre societati autorizate ci pot fi remunerati <<(3) Producatorii si detinatorii de uleiuri uzate, cu exceptia persoanelor fizice, sunt obligati sa predea intreaga cantitate numai operatorilor economici autorizati sa desfasoare activitati de colectare, valorificare si/sau de eliminare a uleiurilor uzate.>>
  3. art 34 privind autorizarea

alin 1) a fost completat si defineste mai clar toate categoriile de agenti economici implicati in gestionarea deseurilor care necesita obtinerea autorizatiei de mediu : <<Toate unitatile sau intreprinderile care desfasoara activitati de colectare, salubritate, tratare a deseurilor sunt obligate sa obtina o autorizatie/autorizatie integrata de mediu emisa de catre autoritatile competente pentru protectia mediului. alin 1 Autorizatia/Autorizatia integrata de mediu se emite numai pentru operatorii economici persoane juridice.

alin 5)  a fost adaugat >>Unitatile sau intreprinderile care desfasoara activitati de tratare a deseurilor sunt obligate sa depuna la autoritatea competenta pentru protectia mediului documentatia completata conform prevederilor alin. (2) si sa solicite revizuirea autorizatiei/autorizatiei integrate de mediu pana la data de 1 februarie 2024.>>

  1. Art 40

alin 2) privind planurile de gestionare a deseurilor lit e) a fost actualizat << informatii privind masurile pentru indeplinirea obiectivelor stabilite de prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deseurilor sau in alte documente strategice care acopera intreg teritoriul national;>>

Alin 4) privind planurile de gestionare a deseurilor a fost actualizat.

  1. Art 48 alin 1) se completeaza astfel incat evidenta gestiunii deseurilor, pe care producatorii deseuri si cei care gestioneaza deseuri trebuie sa o intocmeasca lunar, trebuie publicata in format tabelar si raportata catre ANPM exclusiv in format electronic pana pe data de 15 martie pentru anul anterior << (1) Producatorii de deseuri nepericuloase, unitatile si intreprinderile prevazute la art. 34, producatorii de deseuri periculoase si unitatile si intreprinderile care colecteaza sau transporta deseuri periculoase, nepericuloase cu titlu profesional ori actioneaza in calitate de comercianti si de brokeri de deseuri periculoase si nepericuloase tin o evidenta cronologica lunara, o publica in format tabelar si o pun la dispozitia agentiei judetene pentru protectia mediului electronic in sistemul pus la dispozitie de ANPM, pana la 15 martie anul urmator raportarii, precum si la cerere autoritatilor competente de control,>>
  2. Art 49

Alin 6) si 11) sunt modificate astfel incat “autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor “ este inlocuita in atributii de “autoritatea administratiei publice centrale cu atributii in domeniul agriculturii si al dezvoltarii rurale”

Alin 12) devine mai specific astfel formularea “Producatorii care introduc pe piata”este inlocuita cu “Producatorii care introduc pe piata din Romania”

  1. Art 60 aliniatul 1) litera A

a fost introdus  paragraful g1) privind obligatiile autoritatilor administratiilor publice locale “asigura si raspund pentru colectarea separata, transportul, neutralizarea si eliminarea finala a deseurilor periculoase, provenite din gospodarii, pe cheltuiala autoritatilor administratiei publice locale ale unitatilor administrativ-teritoriale sau, dupa caz, de asociatiile de dezvoltare intercomunitara ale acestora, cu posibilitatea recuperarii contravalorii costurilor conform prevederilor art. 22;”

a fost modificata litera h) astfel incat a fost adaugat si uleiul vegetal uzat in lista deseurilor de care populatia se poate debarasa gratuit

  1. Art 62 privind contraventiile a fost modificat majoritatea sanctiunilor fiind marite atat din cele aplicabile persoanelor juridice cat si cele pentru persoanele fizice si au fost introduse noi articole sanctionabile
  2. Art 64 se modifica astfel: <<1) In cazul nerespectarii dispozitiilor art. 20 alin. (3)-(6) se aplica sanctiunea contraventionala complementara de confiscare a vehiculelor, bunurilor si mijloacelor folosite la savarsirea contraventiei pentru abandonarea/aruncarea/eliminarea deseurilor in spatii neautorizate, incendierea deseurilor, ingroparea deseurilor, dupa caz. 11) In cazul nerespectarii dispozitiilor art. 20 alin. (4) se aplica sanctiunea contraventionala complementara de confiscare a deseurilor care au valoare, detinute, pastrate in afara spatiilor autorizate si/sau a caror provenienta nu este dovedita, in conditiile legii.>>
  3. Se modifica art. 65 astfel: <<Contraventiilor prevazute la art. 62-64 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.>>
  4. Art. 66 privind infractiunile au suferit mai multe modificari astfel:

Se modifica Alin 1)  <<Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 1 la 5 ani sau cu amenda urmatoarele fapte atunci cand cantitatea sau impactul asupra mediului ori asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii persoanelor nu poate fi neglijata>>

Se modifica alin 1) << lit b) colectarea, transportul sau valorificarea de deseuri, inclusiv controlul acestor operatiuni si intretinerea ulterioara a spatiilor de eliminare, inclusiv actiunile intreprinse de comercianti sau brokeri in procesul de gestionare a deseurilor, cu incalcarea dispozitiilor legale in domeniu;>>

Se modifica alin 1) <<lit g) eliminarea, detinerea, pastrarea deseurilor in afara spatiilor autorizate;>>

Se adauga litera <<h) abandonarea, aruncarea si/sau ascunderea deseurilor.>>

Se adauga aliniatele  << 11) Faptele comise in mod repetat de aceeasi persoana, care, analizate impreuna, releva o cantitate totala de deseuri sau un impact cumulat asupra mediului, vietii, integritatii corporale sau sanatatii persoanelor ce nu poate fi neglijata/neglijat, se pedepsesc potrivit alin. (1), desi acestea, savarsite in mod separat, nu sunt considerate infractiuni in intelesul alineatului respectiv.12/01/2023 – alineatul va fi introdus prin Lege 17/2023. 12 )Pentru a evalua in ce masura cantitatea sau impactul asupra mediului sau asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii persoanelor nu poate fi neglijata, in sensul prevederilor alin. (1), vor fi avute in considerare urmatoarele:12/01/2023 – alineatul va fi introdus prin Lege 17/2023.

  1. a) numarul de obiecte considerate deseuri si vizate de actul de conduita ilicit;
  2. b) cantitatea sau volumul deseurilor vizate de actul de conduita ilicit;
  3. c) determina un impact asupra mediului ce nu poate fi neglijat, modificarea, chiar si intr-o proportie mica, a calitatii apei, solului sau subsolului din aria vizata de actul de conduita ilicit;
  4. d) este indeplinita conditia de cantitate ce nu poate fi neglijata sau de impact asupra mediului ce nu poate fi neglijat atunci cand pentru inlaturarea efectului actului de conduita ilicit este necesar un efort ce implica un cost de orice natura.>>

Se modifica alin 2) lit <<a) introducerea pe teritoriul Romaniei de aparate, instalatii, echipamente, utilaje, substante si produse folosite si uzate, considerate deseuri in sensul prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deseuri, cu modificarile ulterioare, si carora nu le-a incetat statutul de deseu, conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta;>>

Se modifica alin 2) lit << c) neluarea sau nerespectarea masurilor obligatorii in desfasurarea activitatilor de colectare, tratare, transport, valorificare sau eliminare a deseurilor periculoase;>>

Se modifica alin 2 lit <<d) introducerea pe sau scoaterea de pe teritoriul Romaniei a deseurilor, inclusiv in sau din zonele libere, asa cum sunt instituite prin Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificarile si completarile ulterioare, cu incalcarea dispozitiilor legale in domeniu, in cazul in care aceasta activitate intra in domeniul de aplicare din Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006, cu modificarile ulterioare, indiferent daca transportul se efectueaza prin una sau mai multe operatiuni;>>

Se adauga la alin 2) lit e) nerespectarea obligatiei prevazute de art. 64 alin. (2).

  1. In anexa nr 1 se adauga o serie de definitii pentru noii termini specifici adaugati in urma modificarilor

(1) In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si Administratia Fondului pentru Mediu elaboreaza procedura de raportare a datelor si informatiilor prevazute la art. 48 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, care va fi aprobata privind evidenta gestiunii deseurilor.

prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.

(2) Prevederile art. 60 alin. (1) – (3) privind organizarea autoritatilor administratiilor publice locale din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se implementeaza in maximum 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Continuam misiunea noastra de a ajuta companiile sa se alinieze noilor modificari si le incurajm in a adopta preventia, ca masura excelenta pentru o activitate sustenabila si profitabila pe viitor. Suntem aici pentru ajutor, nu ezitati sa ne contactati la +40 7HAIMEDIU sau contact@solutiidemediu.ro.

Foto credit www.pixabay.com