Daca deschizi o firma noua sau o filiala noua in Romania, e bine sa stii ce ai de facut, pentru conformarea de mediu – de la autorizatii la obligatii de raportare si declarare toate pot duce la o buna desfasurare a activitatii sau din contra, la sanctiuni si incetarea activitatii. Ne-am gandit sa sumarizam in cadrul acestui articol tot ce trebuie sa iei in calcul pe zona de mediu.
Este important de precizat ca necunoasterea legii nu absolva agentii economici de responsabilitatile privind conformarea cu legislatia de mediu! Green Environment Support recomanda tuturor companiilor sa se asigure ca isi indeplinesc pe deplin toate obligatiile si sa nu ezite sa apeleze la companii specializate, in cazul in care nu au o persoana cu experienta in cadrul firmei. Va stam alaturi in aceste demersuri si va oferim consultanta si solutii complete de mediu.
Pentru inceput trebuie sa stii ce cod CAEN are activitatea pe care o vei desfasura la noul sediu/punct de lucru sau in noua societate.
Autorizatia de mediu
In momentul in care iti infiintezi o companie primul pas il constituie emiterea unui certificat constatator pentru fiecare punct de lucru ce contine codurile CAEN pt toate activitatile desfasurate in locatie, avand in vedere ca autorizatia de mediu se obtine pentru toate codurile CAEN autorizabile. Acest lucru inseamna ca, daca eu desfasor o activitate autorizabila in mai multe puncte de lucru voi avea nevoie de autorizatie de mediu pentru fiecare dintre ele.
Precizam ca unele activitati au nevoie de autorizatie de mediu doar in anumite conditii, spre exemplu, doar daca din productie rezulta zilnic o anumita cantitate de produse finite sau, daca vorbim despre un restaurant, necesita autorizatie de mediu daca are peste 100 de locuri cumulate interior si terasa.
Este important de verificat corespondenta codurilor din Anexa 1 cu editia REV2 a codurilor CAEN, codurile prezente in certificatul constatator detinut de dumneavoastra fiind emis conform acestei editii revizuite (REV2). Am scris pe larg despre acest subiect AICI. (link catre https://www.solutiidemediu.ro/autorizatia-de-mediu-4-aspecte-importante-de-retinut/)
In cazul in care activitatea este autorizabila se va urma procedura de obtinere a autorizatiei de mediu ce presupune depunerea unei documentatii tehnice la Agentia pentru Protectia Mediului de pe raza judetului de care apartine punctul de lucru.
In momentul emiterii autorizatiei de mediu autoritatile stabilesc o serie de obligatii pe care compania va trebui sa le respecte insa obligatiile nu se limiteaza la ceea ce este mentionat in acest act de reglementare ci, intotdeauna va fi necesar sa se verifice si cadrul legislativ intrucat acesta vine in completarea autorizatiei.
Dintre raportarile specifice mentionate in autorizatia de mediu amintim: raportarea anuala a uleiurilor, evidenta si raportarea substantelor chimice periculoase, raportarea emisiilor si a imisiilor, caculul emiisior de COV, etc.
Managementul deseurilor
Indiferent daca vorbim despre o activitate autorizabila sau nu, fiecare agent economic are obligatia conform OUG 92.2021 de a avea o persoana responsabila de managementul deseurilor sau, sa externalizeze aceasta responsabilitate catre o firma de consultanta care sa urmareasca urmatoarele aspecte:
- Sa incadreze si sa clasifice fiecare tip de deseu generat
- Sa colecteze selectiv deseurile si fiecare container sa contina denumirea si codul de deseu corespunzator
- Sa intocmeasca lunar si sa pastreze evidenta gestiunii deseurilor pe care sa o prezinte in cazul unui control din partea Garzii de Mediu sau a Politiei Locale
- Sa intocmeasca si sa transmita catre Agentia pentru Protectia Mediului raportarea anuala a deseurilor
- Sa incheie contracte de preluare a deseurilor cu: firme de salubrizare – pentru deseul menajer si operatori specializati pentru deseurile reciclabile sau deseurile care necesita operatiuni de eliminare/neutralizare
- Sa intocmeasca un program de prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri.
Atentie: Chiar si o activitate de birou genereaza deseuri cel putin deseuri menajere si trebuie sa se asigure ca respecta cerintele legislative mentionate anterior.
Sa nu uitam si faptul ca gestionarea corecta a deseurilor de catre fiecare dintre noi in special in activitatea agentilor economici reduce impactul negativ pe care acestea il pot avea asupra mediului, costurile iar pentru companii contribuie si la o dezvoltare sustenabila.
Obligatii catre Administratia Fondului pentru Mediu
O societate poate fi controlata de inspectorii Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) din multiple motive. Obligatia pe care o intalnim in cazul majoritatii o reprezinta necesitatea declararii ambalajelor puse pe piata care pot proveni din achizitii efectuate in afara tarii sau ambalarea/supraambalarea/reambalarea produselor proprii.
In functie de activitatea desfasurata companiile mai pot fi nevoite sa declare echipamentele electrice, bateriile, substante chimice periculoase sau uleiuri minerale puse pentru prima data pe piata din Romania. Comertul cu deseuri presupune de asemenea obligatia intocmirii declaratiei lunare catre AFM.
O evaluare completa a obligatiilor de mediu este recomandata tuturor agentilor economici si daca este facuta la infiintarea companiei te ajuta sa eviti eventuale sanctiuni in cazul unui control.
Am scris un articol detaliat despre “Cum sa te pregatesti pentru control din partea autoritatilor de mediu” pe care vi-l readucem in atentie acum.
Ne mandrim cu faptul ca suntem un partener de incredere pentru cei care ne aleg, iar obiectivul nostru este acelasi ca la inceput – sa gasim cele mai eficiente solutii ce pot fi implementate pentru a respecta pe deplin legislatia si sa ajutam la eficientizarea costurilor companiilor.
Ne gasesti la +40 7HAIMEDIU sau contact@solutiidemediu.ro.
Foto credit www.pixabay.com