Autorizatia de mediu este mereu prezenta in discutiile noastre cu potentialii clientii si foarte des primim intrebari despre provocarile pe care aceasta le ridica – iata astazi cateva clarificari, pornind de la discutiile avute in cel mai recent webinar pe probleme de mediu.
Asa cum este definita in OUG 195/2005, autorizatia de mediu este actul administrativ emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului, prin care sunt stabilite conditiile si/sau parametrii de functionare ai unei activitati existente sau a unei activitati noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului inainte de punerea in functiune.
Procedura de aprobare a autorizatiei de mediu este stabilita prin OM nr. 1798/2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizatiei de mediu, cu modificarile si completarile ulterioare.
De ce trebuie sa ai autorizatie de mediu?
- Pentru ca poti desfasura o activitate economica daunatoare mediului si este important sa stii ce responsabilitati ai. Scopul autorizatiei de mediu este asadar sa stabileasca impactul activitatilor pe care le desfasori asupra mediului dar si sa propuna solutii pentru protejarea sa.
- Pentru ca risti sanctiuni care pot ajunge la 60.000 de lei in cazul unui control din partea autoritatilor
Cum stii daca ai nevoie de autorizatie de mediu?
In primul rand, verifici Certificatul Constatator. Recomandarea noastra este ca in Certificatul constatator sa fie declarate doar codurile CAEN necesare activitatilor desfasurate efectiv la punctele de lucru si nu toate codurile potentiale, conform actelor societatii (ex. Actul constitutiv al societatii).
Este important de verificat corespondenta codurilor din Anexa 1 cu editia REV2 a codurilor CAEN, codurile prezente in certificatul constatator detinut de dumneavoastra fiind emis conform acestei editii revizuite (REV2).
Practic, in momentul in care iti infiintezi o companie primul pas il constituie emiterea unui certificat constatator pentru fiecare punct de lucru avand in vedere ca autorizatia de mediu se obtine pe punct de lucru. Acest lucru inseamna ca, daca eu desfasor activitate autorizabila in mai multe puncte de lucru voi avea nevoie de autorizatie de mediu pentru fiecare dintre ele.
Un aspect important este acela ca sunt anumite activitati care au nevoie de autorizatie de mediu doar in anumite conditii, spre exemplu, doar daca din productie rezulta zilnic o anumita cantitate de produse finite sau, daca vorbim despre un restaurant, necesita autorizatie de mediu daca are peste 100 de locuri cumulate interior si terasa.
In cele mai multe cazuri, autorizatia de mediu este intalnita in cazul producatorilor pentru ca acolo impactul asupra mediului este unul important dar si aici exista exceptii si de asemenea nu se limiteaza la acestia intrucat chiar si activitati din zona transporturilor, comertului si horeca pot avea coduri CAEN autorizabile in anumite conditii.
Cum descopera autoritatile ca nu avem autorizatie?
Am fost intrebati daca autoritatile vin pur si simplu inopinant la sediu sau care este procedura prin care pot descoperi daca un agent economic nu detine autorizatie de mediu desi ar trebui.
Da, se poate descoperi in cazul unui control din partea Garzii de Mediu, ei reprezentand organul de control care tine de Agentia pentru Protectia Mediului. Nu am avut pana acum situatii in care Agentia pentru Protectia Mediului sa fi notificat sub o forma sau alta Garda de Mediu pe baza unei liste primite de la Registrul Comertului.
Revizuirea si vizarea anuala a autorizatiei de mediu
Tragem un mare semnal de alarma la modificarile intervenite in activitate dupa data emiterii autorizatiei de mediu, intrucat acestea presupun automat realizarea unei notificari catre Agentia pentru Protectia Mediului care stabileste daca este necesara o revizuire.
Tocmai pentru a preveni situatiile in care agentii economici nu anunta autoritatile atunci cand exista o schimbare pe amplasament sau in activitatea desfasurata, incepand cu luna iulie a anului 2020 este necesara obtinerea vizei anuale. Aceasta procedura poate parea relativ simpla dar nu este lipsita de importanta intrucat lipsa vizei, sau nedepunerea in termen, va duce la suspendarea automata a activitatii.
Cum te putem ajuta?
Daca hotarati sa externalizati parcurgerea procedurii de solicitare si obtinere a autorizatiei de mediu, intrucat sunt foarte multe firme care preiau aceasta responsabilitate, multe fiind insa fara experienta in acest domeniu extrem de complex, va recomandam alegerea atenta a unei companii in domeniul consultantei de mediu care sa dovedeasca experienta in obtinerea actelor de reglementare.
Externalizarea raportarilor si declaratiilor specifice catre Agentia pentru Protectia Mediului si Administrarea Fondului pentru Mediu este solutia pe care au ales-o cei mai multi dintre clientii nostri intrucat astfel va asigurati ca va indepliniti toate obligatiile si un specialist se ocupa in permanenta de dumneavoastra.
Unul dintre avantajele noastre competitive este chiar garantia lucrului bine facut (dovada stau controalele din partea autoritatilor trecute cu bine), raspunzand prompt, cu solutii croite pentru fiecare nevoie in parte si aplicate personalizat.
Nu facem TOT ce trebuie, facem DOAR ce trebuie!
Foto credit www.pixabay.com