Autoritatile au stabilit un nou termen pentru implementarea sistemului de garantie returnare si acesta este 30 noiembrie 2023.
Termenul stabilit initial a fost 1 octombrie 2022, dar administratorul sistemului de garantie-returnare a fost numit abia la sfarsitul lunii august 2022, fapt care a dus la aceasta amanare.
Tot de la 30 noiembrie 2023 va intra in vigoare si interdictia de a introduce pe piata nationala produse ambalate in ambalajele SGR daca producatorii nu sunt inregistrati in SGR sau daca ambalajele nu sunt marcate corespunzator conform HG 1074/2021.
Hotararea nr. 1214/2022 pentru modificarea şi completarea Hotararii Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile aduce si alte modificari importante, exceptand amanarea termenului, dintre care amintim urmatoarele:
- Producatorii si comerciantii trebuie sa se inregistreze in sistemul SGR cu cel putin 150 de zile inainte de intrarea in vigoare a mecanismului. Pana acum, HG 1074 prevedea un termen de 90 de zile de la data publicarii pe pagina de internet a autoritatii publice centrale pentru protectia mediului a anuntului privind desemnarea administratorului SGR.
- Obictivele minime de returnare au fost actualizate si primul an in care se va urmari atingerea acestora este anul 2024, exclusiv pentru perioada de la momentul implementarii pana in luna decembrie. In varianta initiala acestea erau impuse incepand cu 2022
- Garantia se va putea returna clientilor si prin transfer bancar la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor de catre solicitant.
- In cazul comerciantilor cu suprafata de vanzare sub 200 mp, care vor actiona in parteneriat cu unitatile administrativ teritoriale pentru organizarea punctelor de returnare, distanta dintre spatiul comercial si punctul de returnare nu trebuie sa depaseasca 150 m in spatiul urban si 500 m in spatiul rural
- Au fost introduse 2 noi articole care definesc conditiile de retragere a calitatii de administrator SGR si stabilirea obligatiilor pentru vechiul administrator
Am dezbatut intr-un articol recent – Ce este SGR si ce obligatii au producatorii si comerciantii din 2022? toate prevederile HG 1074/2021 pe blogul Green Environment Support.
De asemenea in cadrul unui recent webinar organizat de avocatnet.ro colega noastra Daniela Dobre, Director Executiv al Green Environment Support, a dezbatut despre ce inseamna SGR si care sunt obligatiile ce le vor reveni comerciantilor odata ce acest sistem va fi pe deplin functional.
Ce urmeaza?
Desi ministrul mediului afirma la final de august ca „Romania are nevoie de un SGR 100% operational in cel mai scurt timp posibil”, se estimeaza ca implementarea ar putea dura minim 1 an, timp in care S.C. ReturRo Sistem Garantie Returnare S.A, are nevoie sa bifeze diverse proceduri administrative, avand nevoie de finantare, semnarea a circa 100.000 de contracte, comandarea echipamentelor de colectare etc.
Chiar si noul termen de implementare este unul destul de ambitios avand in vedere ca in alta tari Europene implementarea nu a durat mai putin de 2 ani. Avem insa la indemana modele de succes si putem sa ne inspiram din bunele practici adoptate.
Va ajutam in continuare sa fiti la curent cu toate modificarile legislative si ne asiguram ca activitatea dvs nu va fi intrerupta pentru neinregistrarea sau depunerea la timp a documentelor necesare conformarii de mediu. Ne puteti contacta la +40 7HAIMEDIU sau contact@solutiidemediu.ro.
Foto credit www.pixabay.com