LEGE 270/2017 Legea preventiei

LEGE-270-2017-Legea-prevenirii

Data publicarii MO 28 dec 2017
Data intrarii in vigoare 17 ian 2018

O lege mult asteptata de catre persoanele juridice din Romania, ce desfasoara activitati in diverse domenii, de la comert la industrie si care sunt supuse din ce in ce mai frecvent verificarilor efectuate de autoritatile cu atributii de control, a intrat in vigoare la data de 17 ianuarie 2018.

Specialistii Green Environment Support au sumarizat pentru dumneavoastra cateva aspecte importante si de interes pentru mediul de business:

Conform Legii 270/2017, toate autoritatile cu atributii de control au de acum obligatia prevazuta in mod expres intr-un act legislativ de a informa persoanele interesate prin diferite metode (anunturi pe site-ul autoritatii, realizare de materiale informative, ghiduri s.a.md) asupra legislatiei in vigoare referitoare la regimul contraventiilor, la drepturile si obligatiile autoritatilor de control in aplicarea sanctiunilor contraventionale, precum si drepturile si obligatiile persoanelor care sunt supuse controlului.

Totodata, autoritatile de control vor fi obligate sa afiseze pe site-urile proprii cele mai intalnite nereguli si modalitatile de conformare in aceste cazuri, informatie extrem de importanta in vederea identificarii celor mai frecvente greseli realizate de companii si a modalitatilor legale de rezolvare a acestora.

Agentul constatator va incheia un proces verbal de constatare a contraventiei prin care aplica mai intai sanctiunea avertismentului la care va anexa un plan de remediere cu stabilirea unor masuri concrete si termene de conformare, in acest caz nefiind aplicate alte sanctiuni contraventionale complementare.

Termenul de remediere a neregulilor constatate va fi insa de maximum 90 de zile calendaristice de la data procesului verbal de constatare a contraventiei, acest termen stabilit de autoritate neputand fi prelungit.

Un aspect important si care merita subliniat este faptul ca de sanctiunea avertismentului nu se poate beneficia in cazul neprezentarii registrului unic de control la solicitarea autoritatilor de control. In cazul persoanelor care nu sunt obligate sa detina registrul unic de control conform Legii 252/2003 privind registrul unic de control, agentul constatator are obligatia sa verifice în
evidentele autoritatii din care face parte daca contravenientul a beneficiat anterior de aplicarea avertismentului.

Nerespectarea dispozitiilor privind aplicarea mai intai a sanctiunii avertismentului atrage nulitatea procesului verbal de constatare a contraventiei.

Dupa expirarea termenului de remediere impus de autoritate, in maxim 10 zile lucratoare se va realiza un nou control prin care se va verifica respectarea masurilor impuse. In situatia in care se constata neîndeplinirea de catre contravenient a obligatiilor legale conform masurilor de remediere stabilite, se va aplica sanctiunea contraventionala, alta decat avertismentul, cu respectarea legislatiei care stabileste si sanctioneaza contraventiile.

Daca in termen de 3 ani de la data procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii avertismentului, contravenientul savârseste din nou aceeasi contraventie, se vor aplica direct prevederile legale în vigoare privind constatarea si sanctionarea contraventiilor.

In incheiere, trebuie precizat ca legea avertismentului se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cu toate ca aceasta aparitie legislativa relaxeaza putin relatia mediului de afaceri cu autoritatile de control, trebuie precizat faptul ca in multe cazuri masurile impuse in planul de remediere nu vor putea fi realizate in termenul maxim de 90 de zile, fiind de preferat ca firmele sa cunoasca din timp obligatiile legislative specifice activitatii desfasurate si sa se conformeze inaintea verificarilor realizate de autoritati.
Pentru aceasta, recomandam apelarea la companiile de specialitate, care pot identifica eventualele neconformitati si pot asigura suport avizat pentru respectarea cerintelor legislative.

Pentru a veni in sprijinul agentilor economici Green Environment Support ofera o sesiune de consultanta gratuita la sediul operatorului economic care are ca scop identificarea nevoilor clientilor in vederea realizarii unui audit de conformare pentru identificarea corespunzatoare a conformarilor cu legislatia din domeniu sau in vederea externalizarii acestor servicii.