Ce responsabilitati de mediu au magazinele de bricolaj?

Ce-responsabilitati-de-mediu-au-magazinele-de-bricolaj

In contextul pandemiei si a faptului ca oamenii au petrecut mai mult timp acasa, magazinele de bricolaj au avut in ultima perioada o crestere importanta a vanzarilor. Aceasta este o veste imbucuratoare din punct de vedere economic in aceasta perioada in care multe sectoare se confrunta cu dificultati financiare.  Ne dorim sa le venim in ajutor astfel incat sa nu riste sanctiuni si  vom  incerca sa sumarizam in acest articol principalele obligatii  catre autoritatile de mediu, care contrar asteptarilor nu sunt putine.

Vom porni evaluarea acestei activitati de la certificatul constator pentru punctul de lucru pentru a vedea care sunt codurile CAEN inscrise la registrul comertului pentru locatia respectiva. In functie de codul CAEN este posibil ca unele sa aiba nevoie de autorizatie de mediu. Ce trebuie sa cunoasca magazinele de bricolaj este faptul ca daca fac comert cu substante chimice periculoase  necesita obtinerea autorizatiei de mediu.

Procesul de obtinere a unei Autorizatii de mediu este unul complex si necesita implicarea unor specialisti. Green Environment Support preia intreaga responsabilitate privind demersurile necesare pentru obtinerea Autorizatiei de mediu conform termenelor legale, asigurandu-va suportul specific prin informatii complete si actualizate.

Legislatia de mediu, prin OUG 195/2005 privind protectia mediului prevede ca functionarea fara autorizatie de mediu duce la aplicarea unor amenzi de la de la 30.000 lei la 60.000 lei, pentru persoanele juridice.

Un alt aspect important este cel cu privire la ambalajele puse pe piata. Cele mai multe magazine de bricolaj aduc marfa din import ceea ce implica obigatii catre Administratia Fondului pentru Mediu pentru ambalajele produselor achizitionate sau pentru substantele chimice periculoase pentru mediu in cazul in care comercializeaza si astfel de produse. De asemenea daca reambaleaza sau supra-ambaleaza un produs si acele ambalaje vor trebui declarate. Despre obigatiile catre AFM am scris mai multe articole si va recomandam sa cititi Declaratii catre fondul e mediu AFM .

Deseuri? E cazul sa stiti ca, potrivit legislatiei privind regimul deseurilor L211/2011, toate societatile economice au obligatia de a tine lunar evidenta deseurilor generate si de a depune o raportare catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, in functie de activitatea desfasurata, cu frecvente lunara sau anuala,

In cazul in care legislatia privind gestiunea deseurilor nu este respectata iar deseurile generate nu sunt administrate corespunzator se aplica amenzi de pana la 40 000 lei (Legea 211/2011) sau chiar si inchisoare in cazul infractiunilor prevazute in codul penal.

Sunt considerate fapte contraventionale urmatoarele: abandonarea deseurilor si a ambalajelor pe spatiile verzi, caile de comunicatie, in locuri publice si in alte locuri nepermise sau lipsa unei evidente stricte a producerii, transportului, valorificarii si eliminarii deseurilor.

Primim des intrebari despre legislatia stufoasa de mediu si numeroasele sale responsabilitati, iar cand vine vorba de domeniul constructiilor sau bricolaj una in mod special: Pot sa reutilizez paletii?

  1. Paletii se incadreaza in categoria ambalajelor reutilizabile. Pentru a respecta insa pe deplin legislatia este important sa existe implementat un sistem garantie-depozit. Pe scurt, in momentul in care paletii sunt pusi pe piata trebuie marcati ca “ambalaj reutilizabil” si facturati cu o valoare justa catre clienti. Acestia ii vor factura inapoi in momentul returnarii.

Nu trebuie neglijat nici aspectul privind substantele chimice periculoase pentru care trebuie sa existe o evidenta stricta si ar fi recomandat si un plan de prevenire a poluarilor accidentale ce pot aparea in cazul manipularii necorespunzatoare a acestora.

In contextul in care au reinceput controalele, va recomandam un audit de conformare cu legislatia de mediu pentru a va asigura ca nu riscati amenzi. Verificarea conformarii de mediu reprezinta un proces complex prin care echipa de auditori realizeaza o evaluare dataliata a situatiei actuale in privinta activitatilor cu impact asupra mediului desfasurate de companie.

Va stam oricand la dispozitie cu placere daca alegeti sa lasati grija privind raportarile catre autoritatile de mediu echipei noastre de specialisti  sau daca doriti sa va asigurati ca ceea ce faceti este corect si complet.

Foto credit www.pixabay.com