Webinar Avocatnet – Despre solutii si obligatii de mediu

Webinar-Avocatnet-Despre-solutii-si-obligatii-de-mediu-2020

Reporter: O sa zic si buna dimineata, in mod oficial, si bine v-am regasit la un nou webinar avocatnet.ro. Numele meu este Roxana Neagu si sunt Director Editorial Avocatnet.ro. O am alaturi de mine pe Daniela Dobre, specialist in probleme de mediu si Director Executiv la Green Environment Support, companie care ofera consultanta si serviciu de mediu.

Buna dimineata, Daniela si multumesc pentru ca ti-ai facut timp sa fii astazi alaturi de comunitatea Avocatnet.ro Premium.

Daniela: Buna dimineata, Roxana. Iti multumesc frumos pentru invitatie. Buna dimineata si invitatilor vostri si ma bucur sa fiu aici.

Reporter: Daniela ne va ajuta astazi sa intelegem mai bine ce obligatii ne revin din perspectiva legislatiei specifice de mediu mai ales ca acest domeniu a fost marcat in ultimii ani de numeroase schimbari si mutari legislative, cea mai recenta dintre ele dateaza, daca nu ma inseala memoria, chiar de la inceputul acestei luni, cand s-a publicat in Monitorul Oficial spre exemplu, o noua procedura pentru vizarea anula a autorizatiilor de mediu. Desi lucrez cu legi si interpretarea lor de ani de zile, recunosc ca legislatia mediului nu este neaparat punctul meu forte. Ce am observat insa este ca, vorbim de un cadru legal destul de stufos si neclar, chiar lacunar pe alocuri, iar companiile au probleme destul de serioase la conformare. Nu trebuie sa ma credeti pe cuvant pentru ca o sa citesc si niste cifre in sprijinul acestei idei, spre exemplu, imi aduc aminte ca cei de la compania E&Y au publicat anul trecut un studiu iar datele adunate de consultantii lor aratau ca 49% dintre firmele intervievate nu erau sigure ca au identificat corect toate obligatiile ce le revin, raportat la Administratia Fondului pentru Mediu si restul autoritatilor cu competente in domeniu. In acelasi timp, tot din acelasi studiu, aflam ca doar 16% dintre companii considerau ca in cazul unui control nu li se vor aplica sume suplimentare de plata. Daca rasturnam aceasta informatie rezulta ca 84% , daca matematica mea este correcta, nu sunt sigure ca in eventualitatea unui control nu se vor trezi cu plati suplimentare pe care trebuie sa le faca pentru obligatii din urma. Asadar, chestiunea conformarii cu cerintele legale in domeniu portectiei mediului are nevoie de o atentie sporita din partea companiilor, observam ca si interesul autoritatilor legat de acest subiect este pe un trend ascendent in ultimii ani. Revenim la webinar-ul nostru de astazi, Daniela ne va explica ce obligatii de mediu au companiile raportatate la activitatiile pe care le desfasoara. Scopul nostru fiind sa aflam orientativ principalele chestiuni pe care trebuie sa le respectam din punct de vedere al legislatiei din domeniu, de la colectare selectiva pana la partea birocratica de declaratii sau contributii ce trebuie platite si evident, vom vorbi si despre riscul la care ne expunem compania daca nu ne stabilim corect aceste obligatii si daca nu ne conformam lor. Pentru cei dintre dumneavoastra care nu au mai participat la un webinar avocatnet.ro, as vrea sa stiti ca puteti sa ne scrieti pe chat-ul aplicatiei, daca aveti nevoie de intrebari sau clarificari suplimentare, eu o sa monitorizez toate intrebarile dumneavoastra si o sa la duc in atentia Danielei, ori pe parcursul prezentarii ei, ori la final la sesiunea de intrebari si raspunsuri dedicata.

Daniela, cam aceasta fost introducerea mea, o sa te las de acum pe tine sa intri in subiectul tehnic si o sa te urmaresc cu interes.

Daniela: Iti multumesc frumos, Roxana. Intr-adevar, asa cum ai mentionat si tu, legislatia de mediu este foarte stufoasa. Acesta fiind principalul motiv pentru care mi-a fost putin dificil sa sumarizez in prezentarea de astazi cateva obligatii. As dori sa mentionez de la inceput ca nu sunt surprinse toate obligatiile, am incercat sa creez cateva categorii principale si lucruri de interes general insa, obligatiile catre autoritatile de mediu sunt de fapt mult mai multe si depind de activitatea desfasurata de fiecare agent economic, de amplasamentul pe care il detin si multe multe alte aspecte. Impartirea pe care am facut-o eu ar fi in trei categorii desi ele nu se delimiteaza extrem de clar una de cealalta pentru ca sunt corelate as putea spune eu, una cu cealalta. In primul rand, am ales sa discut despre zona producatorilor. De ce? Pentru ca producatorii sunt cei care de cele mai multe ori au un impact mai mare asupra mediului si au si autorizatie de mediu in marea lor majoritate, ceea ce inseamna ca cel putin o data pe an autoritatile vin in control. De aceea, in ceea ce ii priveste este foarte important asa cum spuneam, sa verifice daca activitatea pe care o desfasoara este autorizabila sau nu. Este foarte simplu sa faci o astfel de verifiare, exista o lista de coduri CAEN autorizabile din punct de vedere a protectiei mediului, sunt coduri CAEN care sunt autorizabile doar in anumite conditii pentru o activatate specifica sau altele care sunt autorizabile indiferent de conditiile in care se desfasoara activitatea respectiva.

Dupa ce am trecut de acest pas si am verificat daca avem nevoie sa nu de autorizatie, un alt aspect foarte important este cel privind managementul deseurilor. Sunt convinsa ca cei mai multi au auzit despre acest capitol pentru ca a fost si intens mediatizat in ultima perioada si aici ne referim la colectarea selectiva a deseurilor. Este foarte important ca agent economic sa te asiguri ca toate desurile pe care le generezi sunt colectate selectiv si aici nu ne referim doar la deseurile ce provin din fluxul tehnologic, ci ne referim la toate tipurile de deseuri chiar si la cele care provin de la birouri. Pot sa fie deseuri de ambalaje, pot sa fie deseuri de hartie, deseuri care provin din prelucrarea plasticului, prelucrarea metalului. Fiecare deseu in parte are un cod pe care trebuie sa fie incadrat, trebuie colectat separat fata de celelalte deseuri chiar daca sunt deseuri reciclabile si putem avea plastic, metal si hartie care nu au risc de contaminare daca nu au fost umplute cu vreo anumita substanta, chiar si acestea nu trebuie colectate in acelasi recipient. Fiecare recipient trebuie sa fie etichetat si depozitat separat. Este foarte important pentru ca in cazul unui control din partea garzii de mediu daca ele sunt amestecate, pot aparea sanctiuni. Legea care ne spune cele mai multe detalii despre partea aceasta de, cum ar trebui sa avem organizata zona de managementul deseurilor este legea 211/2011. In afara de partea de depozitare si colectare selectiva este foarte important sa vorbim si despre faptul ca este necesar sa existe o evidenta a gestiunii deseurilor, este vorba despre o evidenta lunara si despre o raportare anuala catre Agentia pentru Protectia Mediului in ceea ce priveste deseurile generate si ce s-a intamplat cu ele, daca au fost predate catre un colector, catre un valorificator si asa mai departe. Aceasta este obligatia pe care o au si alte tipuri de activitati.Practic ea se aplica chiar si celor care au un punct de lucru cu activitate de birou unde este necesar ca evidenta gestiunii deseurilor sa fie tinuta si sa se colecteze selectiv. Apoi o alta obligatie este cea privind declaratiile catre Administratia Fondului pentru Mediu. Agentia pentru Protectia Mediului si Administratia Fondului pentru Mediu sunt doua entitati separate. Daca Agentia pentru Protectia Mediului are in vedere obligatiile care presupun evitarea poluarii excesive a mediului sau luarea unor masuri pe zona aceasta, Administratia Fondului pentru Mediu este un organism fiscal care tine de protectia mediului si este cea care reglementeaza partea de ambalaje, echipamente, baterii, substante chimice si alte tipuri de obligatii, care ajung sa fie deseuri pe teritoriul Romaniei. Adica, daca un producator va produce ceva, sa zicem ca produce o piesa de mobilier, piesa respectiva va trebui ambalata pentru a fi livrata la client. In momentul in care este ambalata, producatorul va pune pe piata ambalaje, pentru ca el este cel care da destinatia de ambalaj unei cutii de carton sau unei folii de plastic. Daca produce insa echipamente electrice, el este cel va pune prima data pe piata acel echipament electric si atunci obligatia ii revine de a raporta catre Administratia Fondului pentru Mediului. La substantele chimice, la fel. In momentul in care produce astfel de substante este necesar sa fie declarate. De ce ne raportam la toate aceste categorii? Pentru ca ele au impact asupra mediului. Ambalajele, stim foarte bine ca le gasim peste tot, chiar si pe strada daca ne uitam, nu se poate sa nu gasesti un ambalaj aruncat chiar daca vorbim si despre un ambalaj foarte mic. Astfel, ajung sa aiba un impact foarte mare asupra mediului pentru ca ele cantitativ sunt foarte multe. Echipamentele electrice, acolo vorbim despre niste componente care se degradeaza foarte greu daca nu sunt reciclate, unele pot avea si o componenta periculoasa si atunci s-a pus o obligativitate de declarare a lor pentru ca ulterior sa se poata vedea ce se intampla mai departe cu deseurile provenite de la aceste echipamente, la fel cu deseurile provenite de la ambalaje. Si la substantele chimice cred ca nu este nevoie sa mai spun pentru ca acolo vorbim despre o poluare accidentala care se poate intampla oricand in sol, apa, aer si asa mai departe si ne afecteaza viata fiecaruia dintre noi. Mai departe, eu m-am referit la substantele chimice periculoase ca si obligatii de raportare pentru ca sunt foarte multe situatii in care in zona de productie se folosesc substante chimice periculoase. Intr-adevar au aparut in ultima perioada si substante care nu au grad de periculozitate dar sunt destul de putine si sunt foarte multe situatii in care societatile nu cunosc faptul ca daca folosesc astfel de substante este important sa tina o evidenta a lor si nu vorbim doar de o evidenta contabila ci de o incadrare specifica si de o raportare in unele cazuri catre Agentia pentru Protectia Mediului. Sunt tipuri de activitati care necesita si raportarea substantelor chimice periculoase, conform autorizatiei de mediu. In rest, este necesar doar sa existe o evidenta a lor si sa fie prezentata in cazul uni control din partea Garzii de Mediu. Uleiurile minerale de asemenea, se raporteaza in cazul in care sunt utilizate, semestrial catre Agentia pentru Protectia Mediului si vorbim aici atat de uleiurile neutilizate, nou achizitionate, cat si de uleiul uzat rezultat din productie sau de la masinariile folosite in productie. Si nu in ultimul rand, am trecut ca si obligatie, faptul ca trebuie in termen toate raportarile solicitate in autorizatia de mediu pentru ca in autorizatia de mediu sunt obligatii specifice companiei respective. Avem in primul rand legea care ne spune ce ar trebui raportat si pe langa ceea ce este specificat in legislatiei, avem ceea ce este specificat in autorizatie de mediu. Ele nu se exclud reciproc si aici pot fi foarte multe spete, desigur exceptand ceea ce am enumerat eu, pot fi si alte obligatii, pot fi emisii pentru ca daca avem o activitate de vopsitorie si se folosesc substante pe baza compusi organici volatili va fi necesar sa se masoare concentratia acestor compusi in aer iar daca in procesul nostru tehnologic folosim apa si apa respectiva va fi deversata in canalizare este necesar sa se realizeze niste masuratori.  Zgomotul la fel, putem sa avem o activitate care produce foarte mult zgomot si atunci sigur ca, in momentul in care se autorizeaza activitatea respectiva este necesar sa se respecte o serie de norme. In afara de acest lucru, se pot dispune in autorizatia de mediu sa se faca masuratori in ceea ce priveste nivelul de zgomot.

Reporter:  Cum este si cazul mai nou intrat in legislatie, al mirosurilor, nu? Ca tot mai avem o reglementare in directia asta, care la fel ne obliga ca sa avem un plan de gestionare a mirosului sau ma rog, a disconfortului olfactiv, ca sa ne exprimam asa elegant cum prevede legislatia. Ea va fi parte integranta din autorizatia de mediu, avem si acolo niste obligatii, deci cumva exista un interes crescut cum ziceam si la inceput in directia aceasta.

Daniela: Da, exact. Cam acestea au fost aspectele principale pe care eu m-am gandit sa le surprind in ceea ce priveste obligatiile pe care le au producatorii si as merge mai departe catre importatori. In categoria importatori pana la urma se poate incadra chiar si un producator pentru ca si el isi aduce materia prima din afara tarii sau diverse accesorii, de aceea spuneam ca ele nu se exclud reciproc. Ce am putea considera ca inseamna un importator, sunt companii care cred ca esti importator doar daca aduci din afara Uniunii Europene, ei bine nu. Conform legislatiei de mediu te-ai incadra in aceasta categorie chiar si daca ai face achizitii intracomunitare. De ce? Pentru ca tot ceea ce achizitionezi din afara tarii, intra pe teritoriul Romaniei si va deveni deseu pe teritoriul Romaniei, atata timp cat obiectul respectiv va fi comercializat aici. Prin urmare, importatorii intra sub incidenta obligatiilor catre Administratia Fondului pentru Mediului. Ei au practic aceleasi obligatii pe care le au si producatorii si este necesar sa declare ambalajele produselor pe care le aduc din import si aici ne referim la toate ambalajele acestor produse. Sunt foarte multe companii care considera ca trebuie declarate doar ambalajele de transport ca de exemplu paletii, o cutie de carton si o folie de plastic insa, este foarte important de avut in vedere ca nu este suficient sa fie declarate doar acelea si trebuie declarate toate ambalajele, adica si un ambalaj primar al produsului. Daca vorbim despre o lotiune de corp, lotiunea respectiva vine intr-o sticla de plastic, de sticla, de metal, depinde, si acela este un ambalaj care trebuie declarat si sunt foarte multe situatii in care nu se cunosc aceste detalii. Sunt companii care declara ambalajele, isi doresc sa se conformeze cu legislatia insa, nestiind faptul ca si acela este un ambalaj ce trebuie declarat, considera ca nu raman la ei ca deseu in urma importului si nu sunt cuprinse si ele in declaratii. In cazul unui control din partea Garzii de Mediu, vor primi sanctiuni. Este foarte important ca toti sa constientizeze acest aspect. Cand vorbim de ambalaje, vorbim de tot ceea ce inseamna ambalaj nu doar de ambalajele de transport.

Reporter: Inclusiv la produsele alimentare spre exemplu, la avocado sunt saculeti de plastic sau mango vine ambalat in tot felul de chestii, napolitana vine intr-un ambalaj. Deci inclusiv pentru chestiuni de tipul acesta trebuie sa avem in vedere obligatia asta de declarare?

Daniela: Da, da. Tot ceea ce reprezinta ambalaj. Exceptie de la aceasta regula o fac ambalajele de degradabile insa, trebuie sa existe un certificat care atesta calitatea lor si trebuie sa respecte anumite norme.

Reporter: Certificatul acesta este eliberat de producatorul acelui ambalaj sau este ceva ce, nu stiu, trebuie sa il obtina altcineva?

Daniela: Da, trebuie sa fie insotite ambalejele. In momentul in care, sa zicem ca tu esti producator si achizitionezi ambalaje din Romania, producatorul de la care tu achizitionezi ambalajele trebuie sa iti dea acest ceritifcat.

Reporter: Am inteles.

Daniela: Fara el nu poti demonstra ca ambalajele tale sunt biodegradabile si nu poti justifica de ce nu le-ai declarat.

Reporter: Si practic, in cazul in care folosim aceste tipuri de ambalaje exclusiv biodegradabile, am scapa practic de aceasta obligatie de a declara aceste ambalaje.

Daniela: Da, exact.

La echipamente electrice si la baterii la fel cum iti spuneam, ce este important sa mentionez dar nu am trecut eu in prezentare, de aceea va voi povesti, este faptul ca, in momentul in care sunt puse pe piata echipamente electrice sau baterii indiferent daca vorbim despre un producator sau un importator, acestia trebuie sa fie inscrisi intr-un registru special. Exista un Registru al Producatorilor si Importatorilor de Echipamente Electrice si un Registru al Producatorilor si Importatorilor de Baterii. Daca nu sunt inscrisi in acest registru, nu au voie sa puna pe piata astfel de echipamente sau de baterii. De asemenea, trebuie sa se asigure ca indeplinesc o tinta de reciclare-colectare. Nu am vorbit la producatori despre acest aspect pentru ca voiam sa vorbim la importatori unde subiectul principal este cel privind obligatiile catre Administratia Fondului pentru Mediu. In momentul in care tu ai obligatie sa declari ambalajele de ai o tinta de indeplinit de reciclare de 60%. La echipamentele electrice este de 45% momentan. Tintele acestea variaza.

Reporter: Deci, practic…ca sa intelegem mai bine aceste tinte sunt raportate la cantitatea de ambalaje respectiv, baterii sau alte echipamente pe care tu le introduci in tara.

Daniela: Exact, da. De ce? Pentru ca va spuneam anterior in discutie ca ele vor deveni deseu pe teritoriul Romaniei. Practic, din deseurile respective trebuie sa ne asiguram ca un procentaj va fi reciclat astfel incat sa nu ajunga la groapa de gunoi. De aceea obligatia s-a pus la producator sau la importator pentru ca nu se poate urmari ce se intampla cu produsul respectiv pana in momentul in care va ajunge deseu.  De cele mai multe ori ajung sa fie deseu la persoane fizice, unde, desi exista recomandari de colectare selectiva si se fac din ce in ce mai multe actiuni pe zona aceasta, este dificil sa poti urmari si sa constrangi persoanele fizice sa le recicleze. Si atunci pentru a ne asigura la nivel national ca aceste tinte de reciclare vor fi atinse si se vor lua niste masuri sa evoluam cat mai mult pe zona aceasta s-au stabilit obligatiile de raportare respectiv, obligatiile de atingere a tintei de reciclare si sunt mai multe metode prin care se poate atinge aceasta tinta. Primul fiind, daca nu reciclezi, se plateste o taxa catre Administratia Fondului pentru Mediu iar Administratia Fondului pentru Mediu la randul ei este obligata sa investeasca in niste proiecte pentru a incuraja si a facilita partea aceasta de reciclare, de valorificare, si avem 2 lei/kg pentru 60% din cantitatea de ambalaj pentru ambalajele puse pe piata. La echipamentele electrice este o taxa de 4lei/kg si este aceeasi si pe zona de baterii, mai sunt si pe becuri unde avem o taxa de 20lei/kg. Ei bine, daca nu vrem sa platim acesti bani catre Administratia Fondului pentru Mediu putem sa luam noi niste masuri pentru a facilita si a inlesni aceasta valorificare si reciclare. Este varianta  in care, daca mie imi raman deseuri de ambalaje, le dau catre colectori autorizati care imi pot furniza documente justificative ca acele ambalaje au fost reciclate in numele meu si atunci pot sa demonstrez ca eu am reciclat sau varianta in care inchei un contract cu o Organizatie de Transfer de Responsabilitate si organizatia respectiva imi asigura ca vor fi reciclate acele cantitati in numele meu. Exista  mai multe Oragnizatii de Transfer de Responsabilitate pe piata in momentul de fata, sunt autorizate de Ministerul Mediului, sunt pe site-ul Ministerului Mediului si ne referim atat la Oragnizatii de Transfer de Responsabilitate pentru ambalaje despre care vorbeam acum ca este mult mai simplu de discutat, cat si despre partea de echipamente si partea de baterii.

Reporter: Chiar ne intreba cineva pe chat, remarcasem mai devreme, daca exista societati colectoare de deseul din ambalaje cu titlu gratuit. In sensul in care daca exista niste societati care colecteaza lucrurile astea fara sa perceapa taxe.

Daniela: Da, sigur ca exista. Sunt mai multi colectori care pot sa le ia cu titlul gratuit, ba mai mult decat atat le iau si va ofera o suma de bani pentru ele.

Reporter: Avem si cateva exemple in directia asta?

Daniela: De colectori?

Reporter: Da

Daniela: Da, nu stiu cat de potrivit este dar avem. Noi lucram cu mai multe societati pe zona aceasta de colectare in functie de ce are nevoie clientul. Pot incepe cu salubristii care si ei pot lua ambalaje, chiar au obligatia sa colecteze selectiv mai nou si daca li se solicita trebuie sa puna la dipozitie acest serviciu. Exista si colectori specializati doar pe partea aceasta de ambalaje si colectori pot sa ia atat ambalaje cat si echipamente sau alte tipuri de deseuri. Sunt foarte multi in piata, as evita sa dau un nume pentru ca nu as vrea sa fac reclama nimanui sau sa dezavantajez pe cineva, noi lucram cu toti la fel de bine si atata timp cat ei isi fac treaba si colecteaza corespunzator si ne dau documentele de care avem nevoie, nu avem un preferat neaparat.

Reporter: Din experienta voastra, apropo de obligatiile pentru producatori si importatori, ma refer la alegerea intre a plati bani la stat sau alegerea de a face ceva in sensul colectarii selective si toata procedura asta, cam care este feeling-ul tau, spre ce merg oamenii mai mult sau companiile mai mult? Prefera sa plateasca sau prefera sa faca ei demersurile?

Daniela: Majoritatea gasesc o alternativa si prefera sa nu plateasca cei 2lei/kg. Acum depinde foarte mult si de cantitatea de ambalaje puse pe piata pentru ca daca vrobim despre un client care are lunar cateva zeci de kilograme, nu este neaparat o mare diferenta intre a plati la stat si a gasi o alternativa pentru a-si atinge acea tinta de reciclare. De ce? Pentru ca la stat se plateste pentru 60% din cantitatea de ambalaj pusa pe piata iar daca vorbim despre un contract cu o Organizatie de Transfer de Responsabilitate, acolo se va plati un cost pe tona dar pentru toata cantitatea pusa pe piata din care ei realizeaza cei 60%. Deci depinde, ceea ce ii sfatuim noi pe clientii nostri si facem pentru toti cei de care ne ocupam este sa isi calculeze.

Reporter: Care este mai avantajos dintre cele doua.

Daniela: Da, da. Exact. In momentul in care avem un client cu o cantitate lunara foarte mica de ambalaje de fiecare data il sfatuim sa mearga pe varianta platii catre stat daca nu raman acele cantitati de ambalaje ca si deseuri la el pe amplasament, daca raman poate gasim si o alta varianta. Daca vorbim despre un client cu cantitati mari de la 100 kg in sus, este clar ca vom merge intotdeauna pe o alternativa pentru ca se va vedea un impact foarte mare in costuri.

Reporter: Este complicat procesul de gasit aceasta alternativa la plata contributiei la stat?

Daniela: Nu, nu este complicat. Atata timp cat stii legislatia chiar nu este deloc complicat. Varianta unui contract cu o Organizatie de Transfer de Responsabilitate este destula de simpla, este necesar doar sa poti sa iti faci o estimare a ambalajelor pe care le vei pune pe piata, sa identifici corect ambalajele si apoi poti incheia un astfel de contract si pentru agentule economic din punctul meu de vedere este varianta cea mai la indemana. Varianta privind colectarea si reciclarea individuala este un pic mai complicata sa ii spunem asa pentru ca in primul rand ambalajele pe care le predai catre colector trebuie sa indeplineasca anumite conditii, nu se poate da orice tip de ambalaj. De exemplu, daca eu sunt importator si cumpar o parte din marfa din afara tarii si o parte din Romania, poate imi raman ambalaje atat de la marfa achizitionata din Romania cat si de la marfa din import pe amplasament, am voie sa predau spre reciclare doar cele provenite din import nu si cele pe le-am luat din Romania.

Reporter: Am inteles.

Daniela: Si este bine sa stii foarte bine legislatia plus ca si documentele pe care le primesti de la colectori trebuie sa indeplineasca anumite reguli si sa fie anumite fraze specificate pe ele, sa fie o documentatie completa pentru ca daca nu este completa, Administratia Fondului pentru Mediu nu o va lua in calcul.

Reporter: Crezi ca este, nu stiu…de unde ma uit eu la toate obligatiile astea par cumva, persista impresia aceasta de a fi destul de greu de navigat si cumva stiu ca exista obligatia asta ca in anumite tipuri de companii sa existe ceea ce se cheama un responsabil de mediu, parca asa se intituleaza pozitia asta. Insa cumva ma gandesc ca ar fi important cred ca, ca un sfat sau ca un fel de recomandare ca aceste companii oricat de mari sau de mici sa intre in contact cu o firma ca a voastra spre exemplu pentru a identifica corect obligatiile ce le revin pentru ca este foarte nevralgic subiectul si s-ar putea sa existe obligatii acolo unde noi nu le vedem neaparat din necunoasterea aprofundata a reglementarilor. Stiu ca exista ceea ce se cheama, nu stiu daca zic bine, revizie sau un fel de revizie pentru probleme de mediu sau ceva de genul acesta, ca un tip de serviciu care iti analizeaza cumva activitatile pe care le tu le faci si toate implicatiile acestea pe legislatia de mediu care ar putea deriva din activitatile acelea si mie cumva mi se pare un punct de plecare foarte bun mai ales acolo unde nu suntem foarte siguri, sa facem genul acesta de revizie ca sa ne vedem un pic raportat la situatia noastra specifica ce obligatii avem sau nu avem fata de autoritatile de mediu.

Daniela: Da, asa este Roxana. Sunt societati care decid sa se ocupe in intern de toate aceste aspecte si sa aiba un responsabil de mediu, ceea ce nu este gresit, dar asa cum bine ai spus si tu recomandarea noastra este ca, o data la o perioada sau macar o data, sa isi faca un audit de conformare cu obligatiile de mediu in cadrul caruia trecem prin toata legislatia de mediu, vedem care sunt aspectele care au impact asupra societatii respective din legislatie si identificam riscurile si venim cu solutii astfel incat sa se conformeze si sa mearga pe varianta cea mai buna de conformare. Pentru ca daca vorbim de Administratia Fondului pentru Mediu avem 3 variante si putem sa decidem ca i-ar avantaja cel mai mult.

Deci da, este o recomandare pe care o facem si noi catre companii chiar daca au responsabil de mediu, chiar daca au departament de mediu pentru ca daca vorbim despre o companie foarte mare cu impact major asupra mediului de multe ori nu este suficient sa aiba o singura persoana care se ocupa si s-ar putea sa aiba un departament, s-ar putea sa aiba foarte multe puncte de lucru si in cazul acesta este dificil ca o singura persoana sa se deplaseze la toate punctele de lucru. Chiar si acolo este important sa vada o parere din exterior. O companie de consultanta avand in portofoliu clienti din foarte multe sectoare de activitate, cel putin noi asa avem nu suntem pe o anumita nisa, poate vedea in ansamblu lucrurile, s-ar putea ca o speta de la un client sa se aplice si altui client. In momentul in care tu te ocupi doar de activitatea ta, exista riscul sa iti scape ceva, sa crezi ca poate tie nu ti se aplica, sa nu fii auzit de obligatia respectiva sau sa nu stii cum sa o interpretezi corect. Se pot cere si puncte de vedere de la autoritati bineinteles insa, cum spuneai tu chiar la inceputul webinar-ului nostru sunt si zone gri.

Reporter: Ce am remarcat eu, apropo de interpretarile astea pe care unii contribuabili decid sa la faca, cum este si firesc de altfel, sa intrebe autoritatea cum se aplica o chestiune sau alta si reclamatia lor principala era ca autoritatea de obicei vine si iti raspunde cu acelasi text de lege pe care tu te straduiesti sa il clarifici de fapt apeland la ei. Si atunci, ne invartim asa in jurul cozii si de fapt nu stim exact ce avem de facut.

Daniela: Asa este. Ni se intampla si noua destul de des, uneori se raspunde punctual pentru ca depinde si de modalitatea in care este formulat acel punct de vedere, alteori s-ar putea sa stim cum trebuie actionat intr-o anumita speta pentru ca am trecut printr-un control si controalele nu sunt putine.

Discutia a continuat pe tema controalelor si a sanctiunilor iar intrebarile cele mai relevante primite de la participanti le-am postat pentru dumneavoastra in sectiunea:

https://www.solutiidemediu.ro/intrebari-frecvente/

Speram sa mai avem ocazia sa tratam si alte subiecte care tin de legislatia de mediu sub forma de webinarii si multumim Avocatnet pentru invitatie.