Au aparut mult asteptatele modificari in domeniul gestionarii ambalajelor si a deseurilor de ambalaje
In februarie 2018, Green Environment Support va informa cu privire la publicarea pe site-ul Ministerul Mediului a anuntului prin care este supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea a doua legi importante in domeniul managementului deseurilor, in speta Legea nr. 211/2011 privind regimul deseurilor si Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje
In data de 19 iulie 2018 a venit si momentul publicarii in Monitorul Oficial a Ordonantei de urgenta nr. 74/17.07.2018.
Green Environment Support sintetizeaza pentru dumneavoastra cele mai importante modificari, considerate cu impact atat asupra gestionarii deseurilor generate de catre populatie, dar si de catre agentii economici, in special asupra activitatilor ce implica punerea pe piata a produselor ambalate si managementului deseurilor de ambalaje.
Ce urmareste acesta Ordonanta
Pornind de la tintele asumate de Romania in privinta reciclarii deseurilor, autoritatile administratiei publice locale vor avea obligatia ca pana la 31 decembrie 2020, sa atinga, cel putin pentru deseurile de hartie, metal, plastic si sticla provenind din deseurile municipale, un nivel de pregatire pentru reutilizare si reciclare de minimum 50% din cantitatea totala de deseuri generate.
Intrucat tinta de 50% trebuie atinsa in urmatorii 2 ani, aceasta fiind extrem de ambitioasa in contextul actual in care Romania recicleaza in jur de 5% din cantitatea de deseuri municipale, iar neatingerea acestei tinte putand impune penalitati de ordinul sutelor de mii de euro pe zi aplicate autoritatilor publice locale, Ministerul Mediului incearca prin aceste modificari sa puna la punct anumite mecanisme care pot facilita atingerea acestor deziderate.
Conform noilor prevederi legislative, sunt stabilite mai clar obligatiile autoritatilor administratiei publice locale de a asigura colectarea separata cel putin pentru deseurile de hartie, metal, plastic si sticla din deseurile municipale.
Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2019 se impune si un numar de indicatori de performanta necesar a fi inclusi in contractele de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare, un astfel de indicator fiind, spre exemplu, cantitatea de deseuri de hartie, metal, plastic si sticla din deseurile municipale, colectata separat ca procentaj din cantitatea totala de deseuri generata: 40% in anul 2019, 50% pentru 2020, 60% in 2021 si 70% incepand cu anul 2022.
Platesti pentru cat arunci si conceptul de economie circulara
Pentru a stimula atingerea tintelor, unul dintre instrumentele economice promovate prin Legea 211/2011 si care va deveni obligatoriu la nivelul localitatilor incepand cu data de 01 ianuarie 2019, va fi mecanismul „plateste pentru cat arunci”.
Astfel, autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa ofere cetateanului posibilitatea de a alege variante diferentiate pentru gestionarea deseurilor municipale in functie de tipul si volumul deseurilor colectate, frecventa de colectare, greutatea acestora, punerea la dispozitie a sacilor de colectare personalizati.
Tot incepand cu data de 01 ianuarie 2019, autoritatile publice locale au urmatoarele obligatii:
- sa stabileasca si sa aprobe, pentru beneficiarii serviciului de salubrizare tarife distincte pentru gestionarea deseurilor reciclabile si sanctiunile aplicate in cazul in care beneficiarul serviciului nu separa in mod corespunzator cele doua fluxuri de deseuri (umed sau uscat);
- sa includa in tarife o contributie pentru economia circulara, pentru deseurile destinate a fi eliminate prin depozitare
- sa stabileasca in sarcina operatorilor de salubrizare suportarea contributiei pentru economia circulara pentru cantitatile de deseuri municipale destinate a fi depozitate si care depașesc cantitațile corespunzatoare indicatorilor de performanța
Astfel, in locul renumitei taxe la depozitare se instituie aceasta „contributie pentru economia circulara”, valoarea acestei contributii fiind stabilita de Guvern pentru deseurile municipale destinate a fi eliminate prin depozitare, conform tabelului de mai jos.
Anul |
Valoarea contributiei pentru economia circulara (lei/tona) |
2019 |
30 |
Incepand cu anul 2020 |
80 |
Administratia publica locala are obligatia asigurarii spatiilor necesare pentru colectarea separata a deseurilor, dotarea acestora cu containere specifice fiecarui tip de deseu si dezvoltarii in mod corespunzator a centrelor prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice. Scopul este acela de a oferi populatiei posibilitatea de a se debarasa, fara plata, de deseurile de hartie si carton, sticla, metal, materiale plastice, lemn, textile, ambalaje, deseurile de echipamente electrice si electronice, deseurile de baterii si acumulatori si deseurile voluminoase, inclusiv saltele si mobila.
Raspunderea extinsa a producatorului
Cel de-al doilea mecanism, denumit raspunderea extinsa a producatorului,, se adreseaza producatorilor, persoane fizice autorizate sau persoane juridice care proiecteaza, produc, prelucreaza, trateaza, vand ori importa produse.
Producatororii implicati in schemele de raspundere extinsa sunt in principal cei care pun pe piata ambalaje de desfacere, produse ambalate, echipamente electrice si electronice, baterii si acumulatori, anvelope, vehicule scoase din uz.
Conform acestui principiu, producatorii au obligatia sa acopere, incepand cu data de 01 ianuarie 2019, costurile de gestionare a deseurilor din deseurile municipale pentru care se aplica raspunderea extinsa a producatorului, stabilite prin actele normative care reglementeaza respectivele fluxuri de deseuri.
Sumele platite de catre producator, cu titlul de contribuții financiare pentru conformarea cu obligațiile privind raspunderea extinsa a producatorului, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor de reciclare/valorificare, acopera costurile de colectare separata, de transport și de tratare a produselor puse pe piata si care au devenit deșeuri in Romania.
Aceste sume sunt platite in general catre Organizatiile colective de transfer de responsabilitate (OTR-uri) sau ca taxe si contributii catre Administratia Fondului pentru Mediu.
Implementarea sistemului garantie-returnare in cazul ambalejelor
Printre cele mai importante modificari ale Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje,sunt cele referitoare la obligatiile operatoriilor economici care introduc pe piata nationala produse ambalate in ambalaje reutilizabile, prin aplicarea sistemului garantie-returnare.
Sistemul garantie – returnare reprezinta sistemul prin care cumparatorul, la achizitionarea unui produs ambalat, plateste vanzatorului o suma de bani care ii este rambursata atunci cand ambalajul este returnat.
Circulatia ambalajelor reutilizabile intre operatorii economici se face prin schimb, cu respectarea prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, iar daca beneficiarii nu detin cantitatile de ambalaje necesare efectuarii schimbului acestia achita o garantie baneasca in schimbul ambalajelor primite.
Pana la data de 1 ianuarie 2021, se stabileste un sistem de garantie-returnare care sa se aplice si pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piata nationala bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, ape minerale si ape de baut de orice fel.
Incepand cu data de 31 martie 2019, valoarea garantiei banesti in cazul ambalajelor primare reutilizabile utilizate pentru produse destinate consumului populatiei este de 0,5 lei/ambalaj ( fata de 2 lei cat se propusese initial) operatorii economici avand obligatia sa asigure preluarea ambalajelor reutilizabile de la consumatori, la schimb sau sa ramburseze, la solicitarea cumparatorului, valoarea garantiei.
Colectarea ambalajelor folosite provenite de la produsele comercializate catre consumatori in sistem garantie se va realiza prin returnare la oricare dintre operatorii economici care comercializeaza produse ambalate in astfel de ambalaje sau prin punctele de colectare a ambalajelor folosite.
Operatorii economici care comercializeaza cu amanuntul produse ambalate in ambalaje primare reutilizabile au obligatia sa returneze, la solicitarea consumatorului, in baza bonului fiscal, valoarea garantiei banesti in cazul ambalajelor reutilizabile ale produselor comercializate doar daca sunt intr-o stare corespunzatoare pentru a fi reutilizate.
Operatorii economici care introduc pe piata nationala produse ambalate in ambalaje reutilizabile sunt obligati:
- sa marcheze sau sa inscrie pe ambalajul primar sau pe eticheta produsului destinat consumatorilor sintagma „ambalaj reutilizabil”;
- sa organizeze preluarea ambalajelor reutilizabile astfel incat sa realizeze, incepand cu anul 2019, un procentaj de returnare de minim 90%.
Tinte noi pentru reducerea cantitatilor de ambalaje nereutilizabile
Operatorii economici care introduc pe piata nationala produse ambalate sunt obligati sa aiba, incepand cu data de 01 ianuarie 2020 un procentaj mediu anual al ambalajelor reutilizabile din ambalajele utilizate la introducerea pe piata a produselor lor, incluzand si ambalajele luate spre inchiriere, de cel putin 5%, dar nu mai putin decat procentajul mediu realizat in perioada 2018 – 2019 si sa creasca acest procentaj cu 5%, anual, pana in anul 2025 inclusiv.
Green Environment Support poate asigura suportul in vederea identificarii corecte a tipurilor si a cantitatilor de ambalaje, EEE si BA puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu OTR-urile/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste sapte ani, cu o echipa valoroasa de ingineri si consultanti in Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj si Brasov. Compania ofera servicii complete, eficiente si personalizate, de la consultanta si instruire a personalului, intocmire rapoarte specifice legislatiei pana la studii de mediu si redactarea documentatiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare. Green Environment Support este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH. Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania, CA Immo ,Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol, Lagardere Travel Retail, Mapei, Romfracht, Sofiaman, Vacamuuu.
Foto credit www.pixabay.com