Noi modificari legislative, cu impact asupra mediului privat

Noi-modificari-legislative

In data de 20 iunie a fost aprobata Legea nr. 143/2018 prin care se aproba Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 48/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind fondul pentru mediu, fiind publicata in Monitorul Oficial nr. 530/27.06.2018 si intrand in vigoare la data publicarii in MO.

Green Environment Support vine in sprijinul dumneavoastra si va prezinta o sinteza a celor mai importante modificari aduse de Legea 143/2018.

Plata incepand cu data de 27.06.2018 a contributiei pentru eliminarea deseurilor municipale prin depozitare in depozite autorizate

Aceasta Lege survine pe fondul recentelor modificari aduse Legii nr. 211/2011 privind regimul deseurilor, prin care se reglementeaza in sarcina producatorilor de deseuri si a autoritatilor administratiei publice locale obligatia de a atinge, pana la 31 decembrie 2020, un nivel de pregatire pentru reutilizare si reciclare a deseurilor, cel putin pentru deseurile de hartie, metal, plastic si sticla, provenind din deseurile menajere sau, dupa caz, din alte surse, in masura in care aceste fluxuri de deseuri sunt similare deseurilor care provin din gospodarii, de minimum 50% din masa totala.

Astfel noile reglementari sustin implementarea treptata a obiectivului de a reduce cantitatea de deseuri care se depoziteaza si stimuleaza, in primul rand, utilizarea instalatiilor de gestionare a deseurilor si eliminarea deseurilor doar in depozite de deseuri conforme, asigurandu-se cresterea cantitatilor de deseuri colectate, sortate, tratate mecanobiologic, urmand ca in anul 2020 sa fie atins obiectivul minim prevazut in Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deseurile.

Pentru atingerea acestor deziderate, prin noua lege se impune inca din acest an aplicarea ,,taxarii la groapa,, fiind astfel modificat termenul de aplicare prevazut in legislatia precedenta care prevedea incepand cu anul 2019 plata unei contributii de 80 lei/to, totodata fiind modificate si procentele reprezentand obiectivele anuale de reducere a cantitatilor de deseuri municipale eliminate prin depozitare, fiind impuse in plus si procente minime de reciclare si valorificare (de exemplu prin valorificare energetica).

Prin Legea nr. 143/2018, contributia catre AFM a fost redusa la 50 lei/tona, fiind datorata trimestrial (initial aceasta obligatie de plata fiind stabilita lunar) de catre unitatile administrativ teritoriale pentru diferenta dintre obiectivul anual de reducere a cantitatilor de deseuri eliminate prin depozitare si cantitatea colectata prin operatorul serviciului public de salubritate si efectiv incredintata spre reciclare si alte forme de valorificare.

Astfel, incepand cu anul 2018 cantitatea de deseuri eliminate prin depozitare se reduce cu 35% din care minim 30% trebuie reciclata iar 5 % valorificata, in 2019 cantitatea depozitata se va reduce cu 42% din care minim 35% reciclata si 7 % valorificata iar in 2020 procentul ajungand la 60% mai putine deseuri municipale depozitate din care minim 50% fiind reciclate si 10 % valorificate.

Cateva modificari interesante si cu un real impact asupra mecanismului asigurarii trasabilitatii deseurilor de ambalaje si a deseurilor de anvelope survin asupra articolului 9, alineatul (1) literele d) si v)

In formele legislative anterioare contributia de 2 lei/kg era datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate, care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere, si de operatorii economici care inchiriaza, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare si cantitatile de deseuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare.

In noua forma, obligatia contributiei ramane la aceeasi valoare si pentru aceeasi operatori economici, obiectivele anuale raman neschimbate dar intervine un aspect important referitor la cantitatile de deseuri de ambalaje reciclate/valorificate, plata facandu-se pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare si cantitatile de deseuri de ambalaje incredintate spre valorificare sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare;

In acesta situatie putem interpreta faptul ca legiuitorul degreveaza putin producatorii/importatorii de ambalaje care ating obiectivele de reciclare/valorificare in mod individual, in privinta documentelor de trasabilitate si nu mai solicita operatorului economic responsabil situatia cantitatilor de deseuri de ambalaje efectiv valorificate/reciclate, fiind suficienta demonstrarea incredintarii spre valorificare/reciclare pana la reciclatorul/valorificatorul final.

Astfel, in privinta demonstrarii atingerii obiectivelor anuale de reciclare/valorificare, putem intelege ca sunt suficiente documentele justificative (facturile de vanzare-cumparare deseuri si formularele de transport) prin care se demonstreaza ca deseurile de ambalaje au ajuns la reciclare/valorificare finala, nefiind necesare si certificatele de valorificare, declaratii sau alte documente justificative eliberate de reciclatorul/valorificatorul final in privinta cantitatilor si a datei in care aceste cantitati au fost efectiv valorificate/reciclate, de cele mai multe ori aceste documente fiind imposibil de obtinut sau ajungand cu intarziere la producatorul/importatorul ambalajelor, punandu-l pe acesta, in situatia unui control AFM, in imposibilitatea de a demonstra faptul ca deseurile de ambalaje au fost efectiv valorificate/reciclate in termenul stabilit prin lege.

O serie de modificari importante apar si in zona contributiilor datorate de operatorii economici care introduc pe piata baterii/acumulatori (BA) portabili si echipamente electrice si electronice (EEE)

Prin prezenta lege, se modifica data incepand cu care intra in vigoare obligatia de plata a contributiei catre AFM datorata de cei care pun pe piata EEE si BA.

Astfel plata obligatiilor se calculeaza incepand cu data de 01.01.2020, (legislatia anterioara prevedea obligatia incepand cu data de 01.01.2018), obligatie stabilita in continuare pentru plata reprezentand diferenta dintre cantitatile de deseuri de echipamente electrice si electronice corespunzatoare obligatiilor anuale de colectare privind deseurile de echipamente electrice si electronice si cantitatile efectiv colectate.

Obiectivele anuale de colectare ramana in continuare neschimbate.

Important de precizat este faptul ca, pana la data de 31.12.2019 ramane insa valabila precizarea referitoare la contributia datorata pentru diferenta dintre cantitatile de echipamente electrice si electronice declarate ca fiind introduse pe piata nationala incepand cu data de 01.01.2017 si cantitatile constatate, in eventualitatea unui control realizat de catre Administratia Fondului pentru Mediu, ca fiind introduse pe piata nationala.

Aceleasi precizari se aplica si in cazul contributiei de 4 lei/kg aplicata operatorilor economici care introduc pe piata nationala baterii si acumulatori portabili (BA).

De interes pentru operatorii economici care activeaza in zona managementului deseurilor este si introducerea in cadrul categoriilor de proiecte  finantate de catre AFM a programului de finantare a investitiilor in infrastructura de mediu pentru colectarea selectiva, tratarea si reciclarea deseurilor.

Importanta este si modificarea art 9 alin 1, lit y, privind contributia datorata de operatorii economici autorizati pentru preluarea obligatiilor anuale de colectare a deseurilor de echipamente electrice si electronice, perioada pentru calcularea platilor catre AFM incepand cu data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri corespunzatoare obiectivelor anuale, stabilite de legislatia in vigoare, si cantitatile efectiv colectate in numele clientilor pentru care au preluat obligatiile.

Urmariti linkul pentru a descarca Legea 143 din 2018 in format pdf.

Cu ce va putem ajuta

Green Environment Support poate asigura suportul in vederea identificarii corecte a tipurilor si a cantitatilor de ambalaje, EEE si BA puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu OTR-urile/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste sapte ani, cu o echipa valoroasa de ingineri si consultanti in Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj si Brasov. Compania ofera servicii complete, eficiente si personalizate, de la consultanta si instruire a personalului, intocmire rapoarte specifice legislatiei pana la studii de mediu si redactarea documentatiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare. Green Environment Support este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH. Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania,  CA Immo ,Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol,  Lagardere Travel Retail, Mapei,  Romfracht, Sofiaman, Vacamuuu.