Date fiind numeroasele schimbari legislative din anul 2018, am intrat in contact cu organizatiile de transfer de responsabilitate (OTR) a producatorilor si importatorilor de echipamente electrice si electronice (EEE) pentru a oferi informatii clientilor si colaboratorilor despre modul lor de lucru si pozitia lor fata de ultimele directii din domeniul EEE. Mai jos gasiti punctele relevante extrase din discutiile avute si seminarul organizat de catre Ecotic plasate intr-un cadru legal structurat.
Cine sunt producatorii de EEE si B&A?
Prima intrebare care se ridica atunci cand vine vorba despre producatorii de EEE si B&A este „doar cei care fabrica EEE si B&A sunt considerati producatori?”. Raspunsul este simplu – nu. Haideti sa vedem cat de restrictiva este definitia producatorului.
Conform ordonantei de urgenta nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice (OUG 5/2015), producatorul este orice persoana fizica sau juridica care, indiferent de tehnica de vanzare utilizata, inclusiv comunicarea la distanta […]:
(i) are sediul in Romania si fabrica EEE sub propriul nume sau propria marca comerciala sau ale carui EEE sunt proiectate sau fabricate si comercializate sub propriul nume sau sub propria marca comerciala, pe teritoriul Romaniei; – cei care au efectiv o fabrica in Romania in care se produc EEE.
(ii) are sediul in Romania si revinde pe teritoriul Romaniei sub propriul nume sau propria marca comerciala echipamente produse de alti furnizori, un revanzator nefiind considerat „producator” atunci cand marca producatorului figureaza pe echipament conform pct. (i); – cei care achizitioneaza EEE, le personalizeaza cu marca proprie EEE si le pun din nou spre vanzare.
(iii) are sediul in Romania si introduce pe piata nationala, cu titlu profesional, EEE dintr-o tara terta sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene; – cei care importa EEE.
(iv) vinde EEE prin mijloace de comunicare la distanta direct gospodariilor particulare sau utilizatorilor in afara gospodariilor particulare, in Romania si are sediul intr-un alt stat membru sau intr-o tara terta – exportatorii de EEE din afara Romaniei care vand online in Romania.
Aceeasi ordonanta defineste termenii „cu titlu profesional” – in cadrul activitatii desfasurate in mod obisnuit, in mod normal si repetat, „introducere pe piata” – actiunea de a face disponibil, cu titlu profesional, un produs pentru prima data pe piata nationala, si „a face disponibil pe piata” – orice tip de furnizare a unui produs spre distribuire, consum sau utilizare pe piata nationala in cursul unei activitati comerciale, fie in schimbul unei plati, fie gratuit.
In acelasi timp, hotararea nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor si acumulatorilor si al deseurilor de baterii si acumulatori (HG 1132/2008) defineste producatorul ca fiind orice persoana dintr-un stat membru care, cu titlu profesional si indiferent de tehnica de vanzare utilizata, inclusiv tehnicile de comunicare la distanta, […], introduce pentru prima data pe piata in Romania baterii sau acumulatori, inclusiv cei incorporati in aparate ori vehicule – cei care fabrica, importa, personalizeaza si redistribuie B&A sau exportatorii de B&A din afara Romaniei care vand online in Romania.
Obligatiile producatorilor de EEE si B&A
Producatorii de EEE si B&A sunt obligati in prima faza sa se inscrie in registrul national al producatorilor de EEE, respectiv al producatorilor de B&A, ulterior afiliindu-se unei organizatii colective autorizate (ex. Ecotic sau Ecotic BAT) pentru a isi indeplini obiectivele anuale de colectare si reciclare. Producatorii ar putea, conform OUG 5/2015, sa isi atinga obiectivele individual, dar procedura este similara cu cea a obtinerii licentelor de operare a organizatiilor colective. Asadar, contractarea unei astfel de organizatii ramane cea mai la indemana solutie pentru producatorii de EEE si BAT.
In continuare urmeaza obligatiile repetitive ale producatorilor. Acestia trebuie sa:
- Raporteze lunar catre OTR cantitatile, numarul si categoriile de EEE si B&A introduse pe piata;
- Raporteze lunar catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), pana in data de 25 ale fiecarei luni cantitatile de EEE si/sau B&A portabile puse pe piata. Pentru EEE, raportarea se face la distributia/vanzarea acestora, iar pentru B&A portabile raportarea se face la importul/achizitia intracomunitara/productia acestora;
- Raporteze anual catre Agentia Nationala Pentru Protectia Mediului cantitatile, numarul si categoriile de EEE si B&A puse pe piata si de deseuri de EEE (DEEE) si B&A (DBA) colectate;
- Asigure in permanenta colectarea cu titlu gratuit a DEEE si/sau DBA;
- Tina evidenta a produselor (EEE si/sau B&A) puse pe piata si a celor colectate;
- Plateasca 4 lei/kg, conform ordonantei de urgenta nr. 196/2005 privind fondul pentru mediu (OUG 196/2005), de la 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenta dintre cantitatile de baterii si acumulatori portabili declarate ca fiind introduse pe piata nationala si cantitatile constatate de Administratia Fondului ca fiind introduse pe piata nationala;
- Plateasca 4 lei/kg, conform OUG 196/2005, de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de baterii si acumulatori portabili corespunzatoare obligatiilor anuale de colectare, prevazute in HG 1132/2008, si cantitatile efectiv colectate.
Ratele anuale de colectare care trebuie atinse de catre producatorii de EEE (de obicei, aceste rate sunt asigurate de organizatiile de transfer de responsabilitate cu care au contracte producatorii) prevazute in OUG 5/2015 sunt:
- >40% pentru anul 2016
- 45% pentru perioada 2017-2020
- 65% incepand cu anul 2021
Ratele anuale de colectare anuale care trebuie atinse de catre producatorii de B&A (de obicei, aceste rate sunt asigurate de organizatiile de transfer de responsabilitate cu care au contracte producatorii) prevazute in HG 1132/2008 sunt:
- 45% pana la data de 26 septembrie 2016
- Incepand cu anul 2017, rata de colectare se stabileste prin metoda de calcul stabilita in anexa nr. 1 a HG 1132/2008, si anume raportul dintre greutatea totala de DBA colectata in anul respectiv (ex. 2018) si greutatea medie a B&A introduse pe piata in anul respectiv si cei doi ani anteriori (ex. (2018+2017+2016)/3)
De asemenea, producatorii de EEE si B&A au obligatia sa se asigure ca operatorii autorizati pentru tratarea DEEE si DBA de colectare se indeplinesc obiectivele minime de valorificare a deseurilor provenite din EEE si B&A colectate separat, asa cum sunt ele prevazute in anexa nr. 9 a OUG 5/2015, respectiv anexa nr. 3 a HG 1132/2008.
Ce EEE si B&A fac obiectul raportarii?
EEE
OUG 5/2015 defineste echipamentele electrice si electronice drept echipamente care sunt dependente de curenti electrici sau campuri electromagnetice pentru a functiona corespunzator si echipamente pentru generarea, transferul si masurarea acestor curenti si campuri, proiectate pentru utilizarea la o tensiune nominala de maximum 1.000 de volti, pentru curent alternativ, si 1.500 de volti, pentru curent continuu.
Pana in data de 15 august 2018, existau 10 categorii de EEE pentru care existau obiective minime de colectare si valorificare, iar dupa aceasta data, categoriile au fost restranse la un numar de 6 (anexa nr. 4 a OUG5/2015), si anume:
- Echipamente de transfer termic
- Ecrane monitoare si echipamente care contin ecrane cu o suprafata mai mare de 100 cmp
- Lampi
- Echipamente de mari dimensiuni
- Echipamente de mici dimensiuni
- Echipamente informatice si echipamente pentru comunicatii electronice de dimensiuni mici, nicio dimensiune externa mai mare de 50 cm
Raportarea conform noilor categorii intra in vigoare de la 1 ianuarie 2019.
Ca urmare a acestor schimbari, unele OTR-uri considera ca fiind EEE si urmatoarele produse, lista nefiind exhaustiva: cabluri cu conectori (cabluri de alimentare, cabluri de date, prelungitoare), corpurile casnice de iluminat, aragaz cu componente electrice, prize, intrerupatoare, cartuse de imprimanta/copiatoare cu CIP, tricouri cu leduri, incaltaminte cu leduri, mobila cu sisteme audio incorporate. Conform Ecotic, greutatea raportata de catre producator trebuie sa corespunda cu greutatea totala a produsului, nu doar a componentei electrice/electronice.
B&A
Bateriile si acumulatorii care trebuie raportati catre autoritati si, implicit, catre OTR sunt clasificate in urmatoarele tipuri de baterii, conform anexei nr. 2 la procedura de inregistrare a producatorilor de baterii si acumulatori din 28.05.2009:
- Baterii portabile
- Baterii auto
- Baterii industriale
Catre organizatia de transfer de responsabilitate se raporteaza greutatea, numarul si tipul de baterii si acumulatori introdusi pe piata romaneasca – felul in care se raporteaza (lunar, trimestrial) cantitatile de diferite tipuri de B&A variaza in functie de OTR), insa catre AFM se declara numai greutatea totala a bateriilor si acumulatorilor portabili (categoriile 1 si 2).
EEE si B&A care nu fac obiectul raportarii
Nu exista obligatii de raportare pentru EEE si B&A:
- Achizitionate de pe piata romaneasca;
- Exportate sau livrate in afara Romaniei.
In mod specific, sunt exceptate de la aplicabilitatea OUG 5/2015, urmatoarele EEE:
- Echipamente necesare pentru protectia intereselor nationale esentiale de securitate, inclusiv armele, munitiile si materialul de razboi destinate scopurilor specific militare;
- Echipamente care sunt proiectate si instalate special ca parte a unui alt tip de echipament ce este exclus sau nu intra in domeniul de aplicare al prezentei ordonante de urgenta, care isi pot indeplini rolul doar daca sunt incluse in echipamentul respectiv;
- Becuri cu filament;
- Echipamente proiectate pentru a fi trimise in spatiu;
- Unelte industriale fixe de mari dimensiuni;
- Instalatii fixe de mari dimensiuni, cu exceptia echipamentelor care sunt in astfel de instalatii, dar care nu sunt special proiectate si instalate ca parte a instalatiilor respective;
- Mijloace de transport de persoane sau de marfa, cu exceptia vehiculelor electrice cu doua roti care nu sunt omologate;
- Echipamente mobile fara destinatie rutiera accesibile exclusiv pentru uz profesional;
- Echipamente proiectate special doar in scopuri de cercetare si dezvoltare si accesibile doar in cadrul unor tranzactii intre intreprinderi;
- Dispozitive medicale si dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro, atunci cand se preconizeaza ca aceste dispozitive vor fi infectate inaintea incheierii ciclului de viata, precum si dispozitive medicale implantabile active.
Similar, sunt exceptate de la aplicabilitatea HG 1132/2008 urmatoarele B&A utilizate in:
- Echipamentele asociate protectiei intereselor esentiale ale Romaniei, armele, munitiile si materialul de razboi, cu exceptia produselor care nu sunt destinate unor scopuri specific militare;
- Echipamentele destinate sa fie lansate in spatiu.
Green Environment Support poate asigura suportul in vederea identificarii corecte a tipurilor si a cantitatilor de ambalaje, EEE si BA puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu OTR-urile/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste sapte ani, cu o echipa valoroasa de ingineri si consultanti in Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj si Brasov. Compania ofera servicii complete, eficiente si personalizate, de la consultanta si instruire a personalului, intocmire rapoarte specifice legislatiei pana la studii de mediu si redactarea documentatiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare. Green Environment Support este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH. Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania, CA Immo ,Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol, Lagardere Travel Retail, Mapei, Romfracht, Sofiaman, Vacamuuu.