Folosirea pesticidelor la scara industriala nu este sigura

Ce sunt pesticidele?

Pesticidele sunt substante destinate combaterii daunatorilor sau buruienilor. Termenul “pesticide” cuprinde urmatoarele tipuri: erbicid, insecticid, regulator de crestere a insectelor, nematicid, termiticid, moluscicid, piscicid, avicid, rodenticid, antibiotic. Cele mai frecvente dintre acestea sunt erbicidele care reprezinta aproximativ 80% din intreaga utilizare a pesticidelor.

Ce rol au pesticidele?

Pesticidele sunt utilizate pentru a controla diversi daunatori si purtatori de boli, cum ar fi tantarii, capusele, sobolanii si soarecii. Acestea sunt folosite in agricultura pentru combaterea buruienilor, a infestarilor cu insecte si a bolilor: erbicidele au rolul de a ucide sau inhiba cresterea plantelor nedorite, cunoscute si sub numele de buruieni, iar insecticide pentru combaterea insectelor.

Utilizarea pesticidelor la scara industriala este daunatoare omului

Pentru ca toate pesticidele sa fie eficiente impotriva daunatorilor carora se adreseaza, trebuie sa fie active din punct de vedere biologic sau toxicitate. Deoarece pesticidele sunt toxice, ele reprezinta, de asemenea, un potential pericol pentru oameni, animale, alte organisme si mediul inconjurator.

Presupunerea autoritatilor de reglementare a folosirii pesticidelor, din intreaga lume, cum ca este sigura utilizarea pesticidelor la scara industriala este de fapt falsa, potrivit unuia dintre consilierii stiintifici ai guvernului britanic. Lipsa unei limite, privind cantitatea totala de pesticide utilizate si absenta masurilor de monitorizare a efectelor acestora asupra mediul inconjurator, inseamna ca poate dura ani de zile pentru ca aceste efecte sa devina vizibile, spune prof. Ian Boyd si colegul sau, Alice Milner.

Evaluarea condamnabila a reglementarilor utilizarii pesticidelor vine in urma cresterii numarului de rapoarte extrem de critice la adresa pesticidelor, inclusiv cercetari care arata ca fermierii ar putea sa reduca cantitatea de pesticide fara pierderi si chiar si un raport al ONU care denunta “mitul” conform caruia pesticidele sunt necesare in producerea alimentelor la scara industriala, pentru a hrani populatia planetei.

“Presupunerea actuala, care sta la baza reglementarii pesticidelor, anume ca substantele chimice care trec o serie de teste in laborator sau in studiile de teren sunt beninge din punct de vedere al impactului asupra mediului cand sunt utilizate la scara industriala, este falsa”, afirma oamenii de stiinta in articolul publicat in revista Science. Boyd este consilier sef stiintific al Departamentului pentru Mediu, Alimentatie si Afaceri Rurale din Marea Britanie, insa criticile ii reflecta propriile opinii.

Efectele folosirii chimicalelor pe suprafete intinse au fost in mare parte ignorate de autoritatile de reglementare

„Efectele folosirii chimicalelor pe suprafete intinse au fost in mare parte ignorate de autoritatile de reglementare”, au declarat oamenii de stiinta. “Este o situatie ce poate fi si trebuie schimbata, precum este cea a produselor farmaceutice, pentru care exista un sistem de monitorizare riguroasa, la nivel mondial, daca se aproba folosirea unui medicament cu efecte adverse.” “Vigilenta necesara pentru monitorizarea medicamentelor nu se regaseste in evaluarea efectelor pesticidelor asupra mediului”. Se da exemplu Marea Britanie care are unul dintre cele mai dezvoltate sisteme de reglementare: „Cu toate acestea, nu exista o metoda de monitorizare sistematica a reziduurilor de pesticide in mediul inconjurator.”

Articolul critica, de asemenea, si utilizarea pe scara larga a pesticidelor mai degraba ca tratamente preventive, in loc sa fie folosite cumpatat si doar cand este reala nevoie. Milner a declarat pentru Guardian: „Vrem sa initiem o discutie despre modul in care putem crea un program global de monitorizare a pesticidelor, similar cu cel al produselor farmaceutice. Poate dura ani pentru a intelege pe deplin impactul lor asupra mediului. „

Cele mai mari guverne din lume sunt controlate de industria pesticidelor

„Orice substanta chimica introdusa in mediu are potentialul de a fi distribuita pe scara larga. Am stiut acest lucru de zeci de ani, in special prin lucrarile timpurii din anii 1960 – Silent Spring, DDT si asa mai departe – si puteti gasi substante chimice in locuri care nu au fost tratate din cauza conexiunilor ecosistemelor. Exista adesea efecte neasteptate pe care nu le observam decat in momentul in care sunt folosite la scara industriala.”

Matt Shardlow, din grupul de conservare Buglife, a spus: „Pesticidele domina societatea – “haina” stiintifica subtire ce imbraca procesul de aprobare a folosirii pesticidelor a fost expusa, iar strategiile de marketing sunt mai puternice decat produsele pe care le promoveaza.” „Cele mai mari guverne din lume sunt controlate de industria pesticidelor si 35% dintre tarile care folosesc pesticide nu au nicio reglementare. Se pare ca doar o conventie internationala poate schimba realitatea intr-una in care pesticidele ne ajuta mai mult decat ne fac rau.”

Guvernul britanic s-a opus in mod repetat restrictiilor sporite la nivel european privind insecticidele utilizate la scara larga, care au creat daune grave albinelor, insa o interdictie partiala a fost sprijinita de alte natiuni, care de altfel a fost introdusa in 2013.

Se ia in considerare modificarea reglementarii folosirii pesticidelor

Cu toate acestea, secretarul de mediu, Michael Gove, a declarat, in iulie 2017, ca se ia in considerare modificarea reglementarii folosirii pesticidelor. Dupa Brexit, el a declarat „Fiind informati de o analiza stiintifica riguroasa, putem elabora politici globale privind folosirea pesticidelor si substantelor chimice „.
Keith Tyrell, la Pesticide Action Network, a declarat ca actualul sistem de gestionare a pesticidelor nu este sincronizat cu obiectivul: „Nu stim cum va afecta intr-adevar un pesticid mediul decat in momentul in care va fi prea tarziu. Ar putea dura ani de zile pana se colecteaza suficiente dovezi stiintifice pentru a convinge autoritatile de reglementare sa ia masuri, iar acestea din urma si vor fi atacate la fiecare pas de catre producatorii de pesticide care castiga milioane.”

Raportul din luna martie al ONU a fost extrem de critic la adresa corporatiilor globale care produc pesticide, acuzandu-i de „negare sistematica a daunelor”, de „tacticile de marketing agresive si lipsite de etica” si de lobby-ul greu al guvernelor care „a impiedicat reformele si a paralizat restrictiile globale privind pesticidele”.
Sarah Mukherjee, director executiv al unui grup industrial numit Asociatia pentru Protectia Culturilor, a declarat: „Dupa cum recunosc [Boyd si Milner], produsele de protectie a culturilor reprezinta o componenta fundamentala a unui sector agricol productiv, durabil si care urmareste gasirea unui echilibru intre actiunile de protejare a mediul si aprovizionarea populatiei cu alimente sigure, sanatoase si accesibile.”

„Pesticidele se numara printre produsele cele mai puternic reglementate din lume. Este nevoie de pana la 12 ani si costa peste 200 milioane de lire sterline pentru a aduce un nou produs pe piata. Acest proces, care implica o examinare riguroasa de catre expertii stiintifici independenti, garanteaza faptul ca produsele fitosanitare sunt sigure inainte de a ajunge pe piata.”

Obligatiile companiilor din Romania privind pesticidele

Conform Ordonantei de urgenta nr. 195/2005 privind protectia mediului, produsele de protectie a plantelor sunt supuse unui regim special de reglementare stabilit prin legislatie specifica in domeniul chimicalelor.

Persoanele juridice care produc, stocheaza, comercializeaza si/sau utilizeaza produse de protectie a plantelor, au urmatoarele obligatii:

  1.  sa produca, stocheze, comercializeze si sa utilizeze produse de protectia plantelor numai cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
  2.  sa nu foloseasca produsele de protectie a plantelor in zonele sau pe suprafetele unde sunt instituite masuri speciale de protectie;
  3.  sa administreze produse de protectie a plantelor cu mijloace aviatice, numai cu avizul autoritatilor competente pentru protectia mediului, autoritatilor competente in domeniul sanitar si al comisiilor judetene de baza melifera si stuparit pastoral, potrivit reglementarilor in vigoare, dupa o prealabila instiintare prin mass-media;
  4.  sa aplice, in perioada infloririi plantelor a caror polenizare se face prin insecte, numai acele tratamente cu produse de protectie a plantelor care sunt selective fata de insectele polenizatoare;
  5.  sa livreze, sa manipuleze, sa transporte si sa comercializeze produsele de protectie a plantelor ambalate cu inscriptii de identificare, avertizare, prescriptii de siguranta si folosire, in conditii in care sa nu provoace contaminarea mijloacelor de transport si/sau a mediului, dupa caz;
  6.  sa stocheze temporar produsele de protectie a plantelor numai ambalate si in locuri protejate, bine aerisite.

Persoanele juridice interesate in fabricarea si/sau plasarea pe piata a produselor de protectia plantelor si ingrasamintelor chimice au obligatia sa solicite si sa obtina, in cazul in care legislatia specifica prevede aceasta, avizul de mediu pentru produse de protectie a plantelor, respectiv pentru autorizarea ingrasamintelor chimice, in vederea producerii, comercializarii si utilizarii acestora in agricultura si silvicultura.

Daca doriti sa externalizati solicitarea si obtinerea avizului de mediu pentru produse de protectie a plantelor, asigurati-va ca va aveti alaturi de dumneavoastra un consultant cu experienta care va pune la dispozitie toate informatiile necesare. Echipa Green Environment Support este formata din specialisti cu experienta interdisciplinara in domenii conexe protectiei mediului care cunosc legislatia specifica foarte bine. Astfel, va punem la dispozitie echipa care va oferta suport in vederea intocmirii documentatiei necesare solicitarii si obtinerii tuturor actelor de reglementare conform legislatiei de mediu in vigoare.

Materialul a fost redactat in baza articolului Assumed safety of pesticide use is false, says top government scientist
Alte surse www.who.int, www.epa.gov

Legislatie

  • Ordin nr.292 din 22 februarie 2013 privind incetarea aplicabilitatii Ordinului ministrului mediului si dezvoltarii durabile nr.334/2008 prin care se aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea Comisiei de Avizare a produselor pentru protectia plantelor, precum si procedura de emitere a avizului de mediu
  • Ordin nr.3309 din 29 august 2012 privind stabilirea unor masuri aplicabile managementului produselor de protectie a plantelor in conditii de siguranta pentru mediu
  • Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 686/2012 al Comisiei din 26 iulie 2012 de alocare catre statele membre, in sensul procedurii de reinnoire, a evaluarii substantelor active a caror autorizare expira pâna la 31 decembrie 2018 cel târziu
  • Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 485/2013 al Comisiei din 24mai 2013 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr.540/2011 in ceea ce privesteconditiile de autorizare a substantelor active clotianidin, tiametoxam si imidacloprid si de interzicere a utilizarii si a vanzarii semintelor tratate cu produse de protectie a plantelor care contin aceste substante active
  • Hotarare nr. 360 din 12.06.2013 pentru modificarea anexei la Hotararea Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei
  • Regulamentul (UE) nr. 547/2011 al Comisiei din 8 iunie 2011 de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste cerintele de etichetare pentru produsele de protectie a plantelor
  • Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1334/2014 al Comisiei din 16 decembrie 2014 de aprobare a substantei active gama-cihalotrin, in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European si al Consiliului privind introducerea pe piata a produselor fitosanitare, de modificare a anexei la Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 540/2011 al Comisiei si de acordare a permisiunii statelor membre sa extinda autorizatiile provizorii pentru substanta activa respectiva
  • Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1330/2014 al Comisiei din 15 decembrie 2014 de aprobare a substantei active meptildinocap, in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European si al Consiliului privind introducerea pe piata a produselor fitosanitare si de modificare a anexei la Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 540/2011 al Comisiei
  • Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1316/2014 al Comisiei din 11 decembrie 2014 de aprobare a substantei active Bacillus amyloliquefaciens subsp. plantarum tulpina D747, in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European si al Consiliului privind introducerea pe piata a produselor fitosanitare, de modificare a anexei la Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 540/2011 al Comisiei si de acordare a permisiunii statelor membre sa extinda autorizatiile provizorii pentru substanta activa respectiva
  • Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 844/2012 al Comisiei din 18 septembrie 2012 de stabilire a dispozitiilor necesare pentru punerea in aplicare a procedurii de reinnoire pentru substantele active, prevazuta in Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European si al Consiliului privind introducerea pe piata a produselor fitosanitare