In cadrul numeroaselor discutii pe care le avem cu clientii nostri, am identificat o serie de piedici pe care acestia le intampina in intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu din cauza legislatiei greoaie, variate si cu un grad inalt de interpretabilitate. In randurile de mai jos am incercat sa identificam principalele provocari pe care le-am intampinat de-a lungul timpului si o serie de solutii/alternative pe care le putem pune la dispozitia agentilor economici.
Asa cum stiti, conform legii, fiecare agent economic care pune ambalaje pe piata din Romania are obligatia sa isi atinga tinta de reciclare de 60 % din catitatea de ambalaje puse pe piata (mai multe detalii despre aceste obligatii regasiti accesand raportari AFM). Determinarea cantitatilor de ambalaje pentru care exista obligativitatea platii de 2 lei/kg catre AFM poate reprezenta un proces anevoios, mai ales in conditiile in care pe facturi sau documentele de transport nu se regasesc informatiile necesare, de exemplu cantitatile brute si nete. In acest caz, este necesara cantarirea efectiva a ambalajelor fiecarui produs in parte, iar in cazul in care o societate importa zeci sau chiar sute de produse, aceasta procedura presupune mult timp si atentie. De asemenea, trebuie avut in vedere ca pentru obtinerea unor valori corecte si complete, trebuie luate in calcul ambalajele primare, secundare si tertiare, iar in majoritatea cazurilor, greutatea bruta din documentele justificative nu include si ambalajele primare.
In cazul in care se opteaza pentru transferarea responsabilitatii catre un OTR in vederea indeplinirii tintei de reciclare de 60%, trebuie avut in vedere ca, pe langa stabilirea lunara a cantitatilor de ambalaje, colaborarea cu un OTR presupune si completarea lunara a unor anexe, dar si interpretarea corecta a rapoartelor de valorificare emise de catre acestia, ce sunt necesare in vederea intocmirii declaratiilor AFM.
Daca se opteaza pentru atingerea tintelor de valorificare pe cont propriu, acest lucru presupune analizarea dosarelor de trasabilitate oferite de catre colectorii/valorificatorii/reciclatorii finali, un proces ce poate fi foarte anevoios si coplesitor pentru o persoana care nu are experienta in domeniu. Trebuie avut in vedere ca reprezentantii AFM sunt foarte stricti in privinta continutului dosarului de trasabilitate, iar in cazul nerespectarii cerintelor privind formatul si structura documentelor justificative existente la dosare, pot duce la anularea intregilor cantitati de deseuri de ambalaje valorificate in mod individual.
De asemenea, pentru a evita cheltuieli suplimentare cu colectorii/valorificatorii/reciclatorii finali, este indicat sa existe o situatie stricta a deseurilor de ambalaje generate lunar, pentru a se preda in vederea atingerii tintelor si a se asigura trasabilitate doar pentru cantitatile necesare, diferenta putand fi predata doar in scopul reciclarii, insa fara prestarea serviciilor de trasabilitate, economisind astfel sume consistente de bani.
Stabilirea momentului declararii ambalajelor reprezinta de asemenea un lucru dificil, deoarece legislatia este interpretabila cand vine vorba de explicarea notiunii de “introducere pe piata nationala”. Desi exista posibilitatea depunerii acestor declaratii prin Posta Romana sau curier, in eventualitatea unui control din partea autoritatilor competente (ex: Garda Nationala de Mediu), confirmarea de primire nu reprezinta o dovada suficienta pentru a demonstra ca declaratiile au fost depuse la timp, singura dovada ce nu poate fi combatuta fiind reprezentata de existenta declaratiei fizice cu numarul de inregistrare pe ea. Exista o data limita la care aceste declaratii trebuie depuse la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu, ceea ce presupune o atentie sporita si o persoana dedicata, care sa se asigure ca termenul de depunere nu va fi depasit, pentru a evita riscul aplicarii penalitatilor si dobanzilor de catre autoritatile competente.
In eventualitatea unui control din partea reprezentantilor AFM, acestia au dreptul sa solicite si sa verifice existenta si corectitudinea declaratiilor intocmite si depuse pe ultimii 5 ani, anteriori anului in curs. Metodologia de calcul privind penalitatile aplicate de catre AFM pentru plata cu intarziere a taxelor si contributiilor la Fondul pentru Mediu include majorari si penalitati ce insumeaza 0,03% pe zi din suma totala datorata. Numarul de zile se calculeaza incepand cu data de 25 ianuarie (termenul limita de plata pentru anul anterior) si pana la data la care se realizeaza efectiv plata.
Solutii/alternative pentru agentii economici
Deoarece intocmirea acestor declaratii fiscale presupune un efort constant si ridicat, o solutie eficienta si sigura o reprezinta externalizarea serviciilor catre o firma de consultanta de mediu cu experienta, ce poate identifica o structura completa a ambalajelor si poate determina un algoritm de calcul corect al cantitatilor de ambalaje introduse pe piata nationala, dar si a deseurilor valorificate/ reciclate.
Green Environment Support va poate pune la dispozitie un specialist de mediu dedicat, ce poate prelua responsabilitatea intocmirii si depunerii declaratiilor fiscale, scapand astfel de grija acestor raportari si evitand posibilele penalitati de nedeclarare, intarziere sau declarare incorecta a cantitatilor de ambalaje introduse pe piata nationala, precum si a cantitatilor de deseuri de ambalaje valorificate/ reciclate.
In cazul in care se constata ca in anii anteriori declaratiile fiscale au fost intocmite eronat, exista posibilitatea intocmirii declaratiilor rectificative, ce trebuie depuse la sediul AFM impreuna cu o adresa de inaintare si documentele justificative aferente. Acesta este un alt serviciu oferit de catre societatea noastra. De asemenea, daca doriti sa va asigurati ca algoritmul folosit pana acum pentru intocmirea declaratiilor este unul corect, Green Environment Support va poate ajuta cu verificarea informatiilor sub forma unui raport de conformare al indeplinirii tuturor obligatiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu.
Inginer Laura Ciobanu