Asa cum bine stiu producatorii de ambalaje de desfacere din Romania, in speta cei responsabili pentru pungi de transport din plastic, productia acestor ambalaje nu vine fara o incarcatura birocratica specifica care atrage dupa sine o serie de cheltuieli traduse in contributii catre Administratia Fondului pentru Mediu. Aceleasi obligatii se aplica si celor care importa pungi de transport din plastic sau personalizeaza aceste pungi cu brandul propriu preluand astfel obligatia de la producator.
Aceste contributii sunt cele prevazute in Ordonanta de urgenta nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, si anume:
- „o contributie de 2 lei/kg, datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate, care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere, si de operatorii economici care inchiriaza, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare prevazute in anexa nr. 3 si cantitatile de deseuri de ambalaje incredintate spre valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare” – mai exact, in speta luata in discutie, o contributie aplicata greutatii in sine a pungii de transport din plastic;
- „ecotaxa, in valoare de 0,15 lei/bucata, aplicata tuturor pungilor de transport, cu exceptia celor fabricate din materialele care respecta cerintele SR EN 13432:2002; ecotaxa se incaseaza de la operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere si se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare, iar valoarea acesteia se afiseaza la loc vizibil la punctul de vanzare, in vederea informarii consumatorilor finali” – mai exact, o suprataxare aplicata la numarul de bucati de pungi de transport din plastic.
Ecotaxa, desi este perceputa in cele din urma de la consumatorul final, presupune realizarea unor situatii si declaratii in plus pentru producator, iar orice neconcordanta la nivelul stabilirii sumei de plata aferenta ecotaxei prezinta un risc crescut de aplicare a unor sanctiuni considerabile din partea autoritatilor, in eventualitatea unui control.
Bineinteles, in spatele acestei ecotaxe se afla principiul de descurajare a introducerii pe piata a acestor tipuri de ambalaje deoarece se recupereaza foarte dificil ca deseu reciclabil de la populatie. Adica, dat fiind faptul ca, in final, pungile de transport din plastic devin deseuri in posesia persoanelor fizice, nu exista un control asupra colectarii selective efectuate de catre acestia.
Cerinte pentru evitarea ecotaxei
Daca sunteti producator de pungi de transport , importator sau personalizati pungile cu brandul propriu in vederea comercializarii si doriti sa faceti o schimbare in business-ul dumneavoastra – o schimbare care sa implice eliminarea platii acestei ecotaxe, este necesara tranzitia la un material de confectionare a pungilor de transport care sa respecte cerintele standardului SR EN 13432:2002 (Standardul SR EN 13432:2002 Ambalaje. Cerinte referitoare la ambalajele valorificabile prin formarea compostului si biodegradare. Program de incercare si criterii de evaluare a acceptarii finale a ambalajelor). Pentru respectarea acestui standard va trebui sa apelati la un organism de certificare a calitatii care va poate elibera un certificat care sa ateste natura biodegradabila a materialului din care este confectionata punga de transport.
Ca urmare a unor modificari aduse in anul 2019 de catre Ordonanta de urgenta nr. 50/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu si pentru modificarea si completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje (puteti citi aici despre modificarile aduse de OUG50/2019), au aparut, in cele din urma, si caracteristicile tehnice promise la art. II, alin. (3). Asadar, de la 29 iulie 2020 va intra in vigoare Ordinul nr. 1276/2020 privind aprobarea caracteristicilor tehnice de identificare a pungilor de transport fabricate din materialele care respecta cerintele SR EN 13432:2002, pentru care nu se aplica ecotaxa prevazuta la art. 9 alin. (1) lit. q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.
Anexa acestui ordin stabileste trei mari caracteristici tehnice de identificare a pungilor de transport fabricate din materialele care respecta cerintele SR EN 13432:2002, pentru care nu se aplica ecotaxa prevazuta la art. 9 alin. (1) lit. q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu:
- substantele folosite pentru obtinerea culorii pungilor de transport, pentru inscriptionarea elementelor de identificare si informare potrivit legii, precum si substantele folosite pentru personalizare nu trebuie sa modifice caracteristicile materialului care este utilizat la fabricarea pungilor de transport;
- vor fi marcate cu un cod/numar/sigla pentru identificarea organismului care a eliberat certificatul pentru acordarea si utilizarea marcii de conformitate „OK compost ACASA” sau „OK compost INDUSTRIAL”;
- vor fi marcate cu nume si cod unic de inregistrare pentru identificarea producatorului/manufacturierului si tarii de origine – de exemplu: „Produs fabricat in Romania/Germania/Spania/China”.
Cu ce va putem ajuta:
Echipa Green Environment Support va poate sprijini cu identificarea obligatiilor pe care le aveti catre Administratia Fondului pentru Mediu si Agentia pentru Protectia Mediului atat in privinta pungilor din plastic cat si a altor tipuri de ambalaje. Expertiza extinsa acumulata in cei peste 7 ani de activitate ne ajuta sa venim cu cele mai bune solutii astfel incat sa reduceti costurile si sa protejati mediul inconjurator.
Foto credit www.pixabay.com