Green Environment Support - Certificata ISO 9001:2015 si 14001:2015

Concluzii – Conferinta Circular Waste 28.02.2019

11 mart.
Concluzii-Conferinta-Circular-Waste-2019

Concluzii – Conferinta Circular Waste 28.02.2019

Pe data de 28 Februarie 2019 a avut loc conferinta Circular Waste organizata de catre Green Report in parteneriat cu Ministerul Mediului. Scopul a fost acela de a aduce la aceeasi masa autoritatile publice locale si centrale, generatorii de deseuri, companiile de consultanta in domeniul protectiei mediului si colectorii de deseuri.

Dezbaterile din cadrul conferintei s-au axat pe 3 teme de interes major:

1.”Platesti pentru cat arunci” 

2.Tintele de colectare-reciclare si modalitatea de confomare a autoritatilor locale

3.Sistemul garantie-depozit

 

1.”Platesti pentru cat arunci” 

Desi este un subiect despre care s-a discutat in repetate randuri atat in mass media cat si cu ocazia diverselor intalniri intre principalii jucatori implicati  si au fost diverse propuneri de implementare in ultimul an, o solutie general valabila este dificil de implementat. Se pare ca avem insa un prim pas si pana pe data de 30 iunie 2019 administratia publica locala va stabili tarife diferentiate pentru gestionarea  deseurilor in functie de o serie de criterii: volumul, frecventa de colectare, greutate si va sanctiona beneficiarii care nu respecta colectarea selectiva. (fractie umeda si fractie uscata).

Intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2019, sistemul “Platesti pentru cat arunci” reprezinta insa o mare provocare atat pentru producatori/distribuitori de bunuri ambalate cat si pentru autoritatile locale si OTR-uri. Practic se doreste colectarea deseurilor de ambalaje si din randul populatiei astfel incat sa reusim sa ne supunem normelor europene care prevad ca pana la 31 decembrie 2020 Romania sa atinga un grad de reciclare din deseurile municipale de cel putin 50%.

Legislatia actuala a dat ragaz autoritatilor locale sa se conformeze pana la data de 30 iunie 2019 iar OTR -urilor care doresc sa functioneze dupa noile reguli pana in aprilie 2019.

Una dintre provocarile majore vizeaza chiar aceasta diferenta privind termenul de conformare intrucat OTR-urile vor depinde de autoritatile locale pentru a pune in aplicare o serie de masuri de conformare dupa cum urmeaza:

  • pentru asigurarea managementului deseurilor de ambalaje generate de populatie, OTR-urile incheie contracte/ parteneriate cu ADI (Federatia Asociatiilor de Dezvoltare Intercomunitara)/UAT (Unitati Administrativ Teritoriale) ;
  • UAT-urile organizeaza, gestioneza si coordoneaza, personal sau prin mandatarea asociatiilor de dezvoltare intercomunitara din care fac parte, activitatea de reciclare/valorificare a deseurilor de ambalaje din deseurile municipale;
  • UAT-urile solicita catre OTR-uri sumele si stabilesc modalitatea de plata pentru desfasurarea campaniilor pentru informarea populatiei;
  • OTR-urile sunt obligate sa finanteze costurile pentru gestionarea deseurilor care fac obiectul raspunderii extinse a producatorului, existente in deseurile municipale, pe intregul lant, de la generator la reciclator/ valorificator, inclusiv infrastructura de colectare, transport, sortare.
  • pentru a putea fi recunoscute, OTR-urile sunt obligate sa se relicentieze incepand cu 15 aprilie 2019

Producatorii si importatorii vor trebui insa sa isi indeplineasca obiectivele de reciclare pentru intreg anul calendaristic iar situatia incerta in randul OTR-urilor, nu le este de foarte mare ajutor intrucat raspunderea catre autoritati este a celui care pune pe piata ambalajele.

In contextul modificarilor legislative actuale la inceputul lunii martie, Ministerul Mediului a promis ca va publica un ghid de colectare deseuri, cu modalitatea de gestionare a acestora de catre unitatile teritoriale. Reprezentantii Ministerului au specificat faptul ca acest ghid nu este momentan gandit ca un act normativ, ci  doar un instrument de lucru orientativ. Este posibil insa sa apara modificari legislative pentru a lamuri acest aspect si pentru ca toate UAT-urile sa respecte aceleasi reguli.

In acest moment, toate partile implicate in sistem spun ca sunt sanse mari ca tintele sa nu fie atinse ceea ce inseamna ca anumite OTR-uri nu vor putea accepta noi operatori economicisi este posibil sa fie necesar ca producatorii sa isi bugeteze din timp costurile cu plata contributiei pentru ambalaje direct la AFM.

Avand in vedere faptul ca, iin acest moment, sunt functionale doar 15 ADI-uri la nivel national, ca nu exista infrastructura de colectare selectiva, uneori nici de sortare, ca tarifele aplicate persoanelor fizice sunt mici, parerea tuturor celor implicati este ca va fi nevoie sa apara de urgenta normele de aplicare la nivel national a acestei strategii.

Se doreste sa se aduca la cunostinta populatiei care este impactul in situatia in care nu se realizeaza tintele de reciclare la nivel national impuse de catre UE, pentru aceasta fiind necesare campanii nationale de constientizare.

Ministerul Mediului a subliniat faptul ca exista modalitati de control prin care sa se ajunga la indeplinirea tintelor (contributia pentru economia circulara, taxa de 2 lei/kg pentru ambalajele puse pe piata, taxa pentru cantitatile nedeviate de la depozitare etc), ceilalti prezenti sustinand ca nu este suficient pentru gestionarea situatiei actuale..

Probleme in realizarea tintelor anuale sunt si in zona de gestionare a cantitatilor de echipamente electronice si electrice introduse in piata dar si pentru baterii. Vor aparea in curand ghiduri si pentru echipamente electrice si baterii prin care sa se explice care sunt pasii pentru declararea corecta.

 

2. Tintele de colectare-reciclare si modalitatea de conformare a autoritatilor locale

La discutie au fost prezenti primari din zone diferite ale tarii (Sector 2 Bucuresti, Ploiesti si Buzau), primari care au subliniat, de asemenea, necesitatea de constientizare a populatiei cu privire la colectarea selectiva.

La nivel national Sistemul Integrat de Mediu se implementeaza diferit fiind necesar sa se implementeze unitar.

Primarilor li s-a sugerat sa nu mai autorizeze, la nivel local, activitatea firmelor de colectare deseuri insa legislatia nu interzice acest lucru si s-au creat astfel s situatii diferite de la localitate la localitate

Federatia Asociatiilor de Dezvoltare Intracomunitara a trimis tuturor primariilor un model orientativ de contract de colaborare cu OTR – urile mesajulesajul general fiind ca nu trebuie sa se stabileasca tarife in relatia cu aceste organizatii bazaandu-se pe colectarea si tarifele aferente anului 2018.

De asemenea, s-a pus accent in discutie pe faptul ca exista riscul crescut de a nu se indeplini obiectivul pentru deseurile municipale, stiut fiind faptul ca infrastructura este subdimensionata si faptul ca organizatiile de transfer nu mai pot prelua de la colectori deseurile achizitionate direct de la persoane fizice.

Cei prezenti la intalnire au specificat faptul ca termenul de derogare de 6 luni pentru conformarea legala nu este suficient, pararea unanima a fost ca sunt necesari 2-3 ani pentru indeplinirea tuturor cerintelor. Ce trebuie mentionat insa este faptul ca tintele de recilare la nivel national  au fost mentionate initial o data cu aparitia legii 211/2011 si ar fi trebui ca in acesti 9 ani sa se identifice solutii eficiente de punere in aplicare.

3. Sistemul Garantie-Depozit

In tari precum Suedia, Polonia sau Estonia, sistemul da rezultate exceptionale pentru atingerea ratelor de reciclare ceea ce a dus la nenumarate dezbateri  in Romania privind oportunitatea introducerii acestui sistem.

Astfel incepand  din 31 martie 2019 se va aplica garantia pentru ambalajele reutilizabile.

In acest moment, este comandat un studiu pe care il vor elabora profesori din ASE, rezultatele acestuia urmand sa fie aduse la cunostinta publicului in martie/aprilie.

Modelul altor tari,presupune aplicarea sistemului  pentru ambalaje returnabile, sticle din plastic si ambalaje metalice) care  genereaza deseuri de calitate superioara si un grad mare de recuperare. Autoritatile statului pot detine controlul total in aceasta zona datorita sistemului de marcare care permite urmarirea permanenta. Costurile unui astfel de sistem sunt similare celui prezent in Romania in relatia producator – OTR. Suma aferenta garantiei este atasata automat produsului si merge pe tot lantul de distributie iar producatorii platesc o taxa minora catre o Organizatie de Transfer de Responsabilitate care sa faca investitiile necesare in infrastructura astfel incat sa se poata returna cat mai simplu aceste ambalaje si sa fie la indemana populatiei (de exemplu in supermarket-uri.

Green Environment Support poate asigura suportul in vederea identificarii corecte a tipurilor si a cantitatilor de ambalaje, EEE si BA puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu OTR-urile/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste sapte ani, cu o echipa valoroasa de ingineri si consultanti in Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj si Brasov. Compania ofera servicii complete, eficiente si personalizate, de la consultanta si instruire a personalului, intocmire rapoarte specifice legislatiei pana la studii de mediu si redactarea documentatiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare. Green Environment Support este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH. Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania,  CA Immo ,Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol,  Lagardere Travel Retail  , Mapei,  Romfracht, , Sofiaman, Vacamuuu.