A FOST PUBLICAT GHIDUL PROMIS DE CATRE AUTORITATI PRIVIND METODA DE APLICARE A ULTIMELOR MODIFICARI IN DOMENIUL MANAGEMENTULUI DESEURILOR
Avand in vedere multiplele intalniri si dezbateri pe tema managementului ambalajelor, in data de 6 mai 2019 a fost publicat pe site-ul Ministerului Mediului documentul privind Recomandarile pentru aplicarea modificarilor legislative introduse prin Ordonanta de urgenta nr. 74/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deseurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 31/2019.
Toate masurile si legile publicate in ultimul an pe acest subiect, avand ca scop final atingerea obiectivului de reciclare de 50% impus de catre Uniunea Europeana pana in decembrie 2020, au creat foarte multa agitatie in randul principalilor actori implicati din piata (OTR-uri, colectori, companii de consultanta, marii importatori si producatori). Ministerul mediului a promis astfel sa dea o mana de ajutor prin intermediul acestui ghid care, desi nu reprezinta un act de reglementare nefiind publicat ca urmare a unui ordin de ministru, poate fi folosit in scop orientativ.
RESPONSABILITATILE ADMINISTRATIILOR PUBLICE SI PRINCIPALELE ASPECTE CE TREBUIE LUATE IN CALCUL IN VEDEREA IMPLEMENTARII SISTEMULUI “PLATESTI PENTRU CAT ARUNCI”:
Un prim pas ce trebuie facut in vederea implementarii masurilor de imbunatatire si eficientizare a sistemului de colectare intra in responsabilitatea UAT-urilor (Unitatile administrativ teritoriale) ce vor trebui sa revizuiasca regulamentul de salubrizare, sa semneze contractele de delegare ce vor fi monitorizate prin intermediul unor indicatori de performanta, sa se asigure ca pun la dispozitia populatiei infrastructura necesara si sa actualizeze costurile.
Pentru gestionarea deseurilor de ambalaje din deseurile municipale, UAT/ADI, incheie contracte/ parteneriate sau alta forma de colaborare cu OIREP (organizatiile care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului).
In functie de activitatea desfasurata de catre agentul economic sau daca se face colectarea de la populatie pot exista mai multe fractii in implementarea sistemului de colectare astfel: 2 fractii (umed si uscat) la 5 fractii (hartie/carton, plastic/metal, sticla, deseuri verzi si deseuri reziduale).
Sistemul “ Plateste pentru cat arunci” despre care s-a discutat in repetate randuri atat in mass media cat si in cadrul diverselor forumuri si conferinte oficiale stabileste urmatoarele:
- Utilizarea unor recipienti cu volume diferite, in functie de tipul si cantitatea de deseuri reziduale sau reciclabile generate;
- Firma de salubritate va pune la dispozitia asociatiilor de proprietari/gospodariilor individuale saci personalizati cu coduri de bare si culoare diferita in functie de tipul de deseu colectat
- Colectarea fractiei uscate in mod special ar putea fi realizata la un interval mai mare de timp modificarea frecventei de colectare ducand la eficientizarea costurilor
- In vederea stabiliririi cantitatii de deseuri generate, astfel incat beneficiarul sa plateasca un pret corect, ar fi ideal sa existe un sistem de catarire la ridicarea deseurilor care se poate realiza prin intermediul unui sistem de cip-uri si etichete cu coduri de bare pentru identificarea corecta a recipientilor de colectare cat si montarea unor cantare pe autospeciale.
NOI TARIFE/TAXE PENTRU GESTIONAREA DESEURILOR:
Avand in vedere modificarile legislative privind colectarea deseurilor si taxele trebuie adaptate pe masura dupa cum urmeaza:
- tarife/taxe pentru gestionarea deseurilor reciclabile (hartie, metal, plastic si sticla) pentru care costul va fi defalcat (colectare, transport, stocare)
- tarife/taxe pentru gestionarea deseurilor menajere si similare colectare (biodeseuri si deseuri reziduale) vor avea costul defalcat in composatre, tratare, depozitare
Populatia va achita un tarif in lei/persoana in fiecare luna sau lei/m3 pe luna (pentru varianta de colaborare in care ne raportam la frecventa de colectare) sau lei/kg (in cazul in care se va factura in functie de cantitatea ridicata)
Operatorii economici si institutiile publice – platesc in lei/m3, iar colectarea se va face separat pentru deseuri reciclabile si cele menajere sau similare
Incepand cu anul 2020, in cazul platii unui tarif de salubrizare, componenta aferenta deseurilor reciclabile din tarifele platite de catre beneficiarii serviciului (utilizatori casnici si utilizatori non-casnici) se modifica anual de catre operator, pe baza costului net platit de catre OIREP pentru gestionarea acestor deseuri.
In cazul platii unei taxe de salubrizare, incepand cu anul 2020, UAT va revizui taxa de salubrizare platita de catre beneficiari tinand seama de contributia platita anul anterior de OIREP.
CE AR TREBUI SA STIE BENEFICIARII SERVICIULUI DE SALUBRIZARE?
Cetatenii vor trebui sa colecteze deseurile in mod selectiv iar in cazul in care nu vor respecta regulamentul de salubrizare vor avea de plata taxe de pana la 3 ori mai mari fata de cei care colecteaza corect deseurile.
Fiecare operator de salubritate va putea sa evalueze colectarea neconforma si va putea reincadra deseurile selective sau biodeseurile in deseuri reziduale conform procedurii stabilite de ADI. In cazul in care gradul de impurificare a acestora depaseste 25% pentru deseurile reciclabile si 10% pentru biodeseuri se vor aplica sanctiuni.
Pentru societatile comerciale deseurile vor fi facturate in mod separat, pentru deseurile reciclabile si celelalte categorii de deseuri iar in cazul in care operatorul economic colecteaza in amestec, va avea de platit o factura mai mare catre salubrist.
CINE TREBUIE SA ACHITE COSTURILE ECONOMIEI CIRCULARE?
Contributia pentru economia circulara se achita in vederea reducerii cantitatii de deseuri depozitate la groapa din categoria deseurilor municipale si a celor provenite din constructii/desfiintari. Taxa este suportata de catre beneficiarul serviciului respectand o serie de indicatori de performanta in functie de modalitatea de tratare a deseurilor aferenta zonei in care se afla astfel: UAT/judete in care deseurile reziduale nu sunt trateaza in instalatie TMB ( Tratare mecano – biologica) si UAT/judete in care deseurile reziduale sunt tratate in instalatie TMB.
Nerespectarea tintei stabilita pentru gradul de impurificare de 25% pentru reciclabile si 10% pentru biodeseuri se traduce in aplicarea taxei pentru economia circulara operatorului statiei de sortare fara a se putea reflecta in costurile beneficiarului final. Astfel salubristii vor trebui sa puna la dispozitia cetatenilor infrastructura necesara pentru colectare selectiva sic el mai probabil sa intreprinda si o serie de masuri de educare a populatiei.
CU CE VA PUTEM AJUTA
Green Environment Support, fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste cinci ani, cu o echipa valoroasa de consultanti, poate asigura suportul in vederea identificarii neconformitatilor de mediu si poate propune solutii de conformare, prevenire, reducere sau inlaturare a efectelor impactului asupra mediului.
Putem asigura sprijinul pentru identificarea tipurilor si a cantitatilor de deseuri generate din activitate (audit deseuri si plan de prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri), identificarea tipurilor de ambalaje/echipamente/baterii/acumulatori puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu ADI/OTR-uri/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu etc.
ALTE SERVICII DE INTERES FURNIZATE DE GREEN ENVIRONMENT SUPPORT
Asiguram elaborarea documentatiei necesare parcurgerii procedurii de obtinere a acordului de mediu, asiguram suport in cazul verificarilor pe amplasament realizate de autoritati si recomandam solutiile optime in vederea conformarii.
Compania este avizata de Ministerul Mediului pentru intocmirea studiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare in domeniul protectiei mediului (autorizatiei de mediu/autorizatiei integrate de mediu, acord de mediu, aviz de mediu), compania fiind inscrisa in Registrul national al elaboratorilor de studii pentru protectia mediului, la pozitia nr. 748, pentru elaborarea raportului de mediu, raportului privind impactul asupra mediului, bilantului de mediu, raportului de amplasament si studiului de evaluare adecvata.
Compania este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH.
Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania, CA Immo, Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol, Lagardere Travel Retail, Mapei, Romfracht, Sofiaman, Vacamuuu.