Green Environment Support - Certificata ISO 9001:2015 si 14001:2015

Gestionarea deseurilor de echipamente electronice si electrocasnice

03 mart.
EEE-DEEE-AFM

Gestionarea deseurilor de echipamente electronice si electrocasnice

Echipamentele electronice si electrocasince (EEE-uri) sunt produsele care functioneaza pe baza de curenti electrici sau campuri electromagnetice si ce au fost proiectate pentru a fi utilizate la o tensiune mai mica sau egala cu 1.000 volti curent alternativ sau 1.500 volti curent continuu. Din aceeasi categorie fac parte si echipamentele de generare, transport si de masurare a acestor curenti si campuri.

Legislatia specifica in vigoare in Romania include o clasificare in 10 categorii a acestor produse, astfel:

  1. aparate de uz casnic de mari dimensiuni (aparate frigorifice mari, frigidere, congelatoare, alte aparate mari utilizate pentru refrigerarea, conservarea si pastrarea produselor alimentare, masini de spalat rufe, uscatoare de haine, masini de spalat vase, sobe electrice etc.)
  2. aparate de uz casnic de mici dimensiuni (aspiratoare, aparate de curatat covoare, alte aparate de curatat, aparate de cusut, tricotat, tesut si alte prelucrari ale textilelor, fiare de calcat si alte aparate de calcat, calandrat si alte forme de intretinere a imbracamintei, aparate de prajit paine, friteuze, masini de macinat cafea etc.)
  3. echipamente informatice si de telecomunicatii (unitati centrale, imprimante/multifunctionale, calculatoare personale, telefoane, faxuri, fotocopiatoare etc.)
  4. echipamente de larg consum (aparate de radio, televizoare, camere video, aparate video, aparate de inalta fidelitate, amplificatoare audio, instrumente musicale etc.)
  5. echipamente de iluminat (aparate de iluminat pentru lampi fluorescente, cu exceptia aparatelor casnice de iluminat, lampi fluorescente drepte, lampi fluorescente compacte etc.)
  6. unelte electrice şi electronice, cu exceptia uneltelor industriale fixe de mari dimensiuni (masini de gaurit, ferastraie, masini de cusut, echipamente de strunjit, de frezat, de slefuit, de polizat, de taiat cu ferastraul, de taiat, de forfecat etc.)
  7. jucarii, echipamente sportive şi de agreement (trenuri electrice sau masini de cursa in miniature, console portabile de jocuri video, jocuri video, calculatoare pentru ciclism, scufundare, cros, canotaj etc.,echipamente sportive cu componente electrice sau electronice, automate cu monede)
  8. dispozitive medicale, cu exceptia tuturor produselor implantate si infectate (echipamente de radioterapie, echipamente de cardiologie, dializoare, ventilatoare pulmonare, echipamente de medicina nucleara, echipamente de laborator pentru diagnosticare in vitro etc.)
  9. instrumente de monitorizare şi control (detectoare de fum, regulatoare de caldura, termostate, aparate de masurat, cantarit sau reglat de uz casnic ori utilizate ca echipamente de laborator etc.)
  10. distribuitoare automate (distribuitoare automate de bauturi calde, distribuitoare automate de sticle sau doze calde ori reci, distribuitoare automate de produse solide, distribuitoare automate de bani, toate aparatele care furnizeaza automat o gama larga de produse)

Produsele de mai sus reprezinta 90% din toate EEE-urile, fiind astfel cele care genereaza cele mai multe deseuri.

Conform OUG nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, producatorii care introduc in fabricatie EEE sunt obligati sa aplice cerintele de proiectare ecologica ce faciliteaza reutilizarea si tratarea DEEE prevazute in Hotararea Guvernului nr. 55/2011.

Masurile ecologice dorite in procesul de tratare a EEE-urilor sunt reprezentate de metode precum:

  • Dezmembrarea deseurilor si neutralizarea substantelor periculoase;
  • Dezmembrarea si refolosirea componentelor;
  • Dezmembrarea si reciclarea materialelor;
  • Incinerarea in vederea obtinerii de energie;
  • Eliminarea substantelor nepericuloase ramase.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2016 producatorii de EEE sunt obligati sa realizeze ratele de colectare minime prevazute in tabelul din anexa nr. 6 (.pdf descarcabil mai jos, alaturi de anexa 9), calculate ca raport procentual intre masa totala a DEEE colectate in anul respectiv potrivit art. 9-16 si masa medie a cantitatii totale de EEE introduse pe piata in cei 3 ani precedenti.\

Pentru monitorizarea respectarii cerintelor din OUG Nr. 5 din 2 aprilie 2015, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM) a creat un registru national al producatorilor, care ii include si pe cei de EEE. Astfel toti producatorii ce introduc pe piata EEE sunt obligati sa se inscrie in acest registru pentru a raporta cantitatile de EEE. Informatiile declarate pe aceasta platforma trebuie sa fie exact, intrucat incepand cu 2018 aceste detalii vor sta la baza calcului taxei catre AFM.

Conform OUG Nr. 196 din 22 decembrie 2005 privind Fondul pentru mediu cu modificarile si completarile ulterioare, de la 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, se impune o contributie operatorilor economici care introduc pe piata nationala EEE pentru diferenta intre cantitatile de EEE declarate ca fiind introduse si cea constatata de AFM. De asemenea, aceeasi masura se aplica, de la 1 ianuarie 2018, pentru diferenta intre cantitatea de deseuri de echipamente electrice si electronice conform obligatiilor anuale de colectare si cea efectiv colectata.

Recomandam ca cel taziu in trimestrul IV al anului 2017, producatorii / importatorii de EEE, ce nu isi pot indeplini tinta privind colectarea DEEE, sa incheie un contract de transfer de responsabilitate privind EEE-urile cu organizatii colective (de exemplu: ECOTIC, ENVIRON).

Contributia pentru echipamentele electrice si electronice

______________________________________________________________________________

| Categoria de echipamente electrice si electronice (conform | Contributie |

| anexei nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2015 | (lei/kg) |

| privind deseurile de echipamente electrice si electronice) | |

|________________________________________________________________|_____________|

| Categoriile 1 – 4, 6 – 10 pâna la 14.08.2018, respectiv

| categoriile 1 – 2, 4 – 5 de la 15.08.2018 | | 4 lei

|________________________________________________________________|_____________|

| Categoria 5 pâna la 14.08.2018, respectiv categoria 3 de la

| 15.08.2018 | | 20 lei

|________________________________________________________________|_____________|

Directiva 2002/96/CE, HG 1037/2010 | DEEE – privind deseurile de echipamente electrice si electronice, HG 1061/2008 – privind transportul deseurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul Romaniei si HG 856/2002 – privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase sunt actele ce definesc si reglementeaza felul in care sunt gestionate deseurile de echipamente electronice si electrocasnise (DEEE) in Romania, cu scopul de a preveni producerea acestora, reutilizarea, reciclarea si alte forme de valorificare a lor, pentru a se reduce volumul de deseuri produse protejand astfel mediul si sanatatea populatiei.

Pericolul deseurilor echipamentelor electrice si electrocasnice consta cu precadere in compozitia lor chimica, continand elemente precum metale grele (Hg, Cd, Pb) gaze toxice (freon) sau materiale non-biodegradabile (plastic, sticla, metale) cu efecte grave asupra mediului si sanatatii daca nu sunt colectate separat si reciclate conform standardelor. Cazul ideal este cel in care DEEE-urile sau componentele lor sunt refolosite.

Pentru Uniunea Europeana domeniul reciclarii produselor electrice si electrocasnice reprezinta o prioritate, impunand tuturor statelor membre sa integreze si sa implementeze masurile specifice, in baza directivelor elaborate.

Amenzile pentru persoanele fizice care nu separa la sursa deseurile de echipamente electrice si electronice pentru a le depune in cadrul sistemului de colectare organizat, sunt cuprinse intre 500-1000 lei, iar pentru persoanele juridice intre 5.000 lei la 10.000 lei.

Conform HG nr. 1037/2010 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, acestea din urma sunt gestionate (colectate si tratate prin masuri specifice) de operatori economici autorizati ce actioneaza in numele producatorilor de EEE-uri, care, la randul lor au obligatia sa asigure finantarea colectarii, tratarii, valorificarii si eliminarii nepoluante a DEEE generate. Acestia din urma au obligatia legala de a introduce in fabricatie acele EEE ale caror proiecte faciliteaza operatiunile de demontare si valorificare a componentelor si prevad posibilitati de reutilizare si reciclare a DEEE, a componentelor si materialelor lor.

Legislatia de mediu romaneasca impune obligatii de colectare selectiva si unitatilor administrativ-teritoriale, care trebuie sa organizeze, sa gestioneze si sa coordoneze colectarea separata a deseurilor de echipamente electrice si electronice de la gospodariile particulare, inclusiv a celor care nu contin componentele esentiale sau a celor care contin alte deseuri decat DEEE, si sa asigure transportul acestora la punctele de colectare prin intermediul serviciului public de salubrizare sau prin incredintarea colectarii DEEE catre un operator economic colector autorizat de catre agentia pentru protectia mediului

Operatorii economici care sunt direct implicati in colectarea, tratarea, reciclarea, valorificarea si eliminarea nepoluanta a deseurilor de echipamente electrice si electronice au obligatia de identifica si incadra in categorii si coduri de deseuri electrice si electronice, conform normelor in vigoare in scopul colectarii selective, precum si de a intocmi documentatia necesara depunerii declaratiilor lunare catre Administratia Fondului de Mediu.

Este important sa intelegem produsele electornice si electrocasnice de care ne folosim, atat in viata personala cat si in cea profesionala, fie in calitate de angajat ori proprietar de firma/e, intrucat tocmai prin cunoasterea aprofundata, ne educam pe noi insine si pe cei din jur (prin puterea exemplului) sa cream un mediu de trai si lucru curat, propice sanatatii si eficient pentru un viitor mai bun.

Ordonanta de Urgenta Nr. 5 din 2 aprilie 2015

Anexa 6

Anexa 9