Externalizare versus internalizare in domeniul protectiei mediului

Externalizare-servicii-mediu

Raportarile si normele specifice protectiei mediului sunt inca un subiect necunoscut multor agenti economici. Legislatia stufoasa nu este usor de aplicat si de inteles pentru o persoana care nu este un specialist in domeniu. La fel ca in multe alte domenii cum ar fi contabilitatea, SSM, resurse umane, a aparut necesitatea externalizarii acestor servicii catre o firma specializata.
In activitatea pe care o desfasuram primim foarte des intrebarea: De ce as externaliza serviciile in conditiile in care am deja un om in cadrul companiei care se ocupa de aspectele cu privire la protectia mediului? Avantajele externalizarii sunt multiple insa cel mai potrivit ar fi sa le discutam punctual. Pornind de la aceasta intrebare ne-am gandit ca ar fi foarte util sa facem o analiza privind ambele scenarii si sa va lasam pe fiecare dintre dumneavoasta sa luati decizia ce vi se potriveste.

Internalizarea serviciilor de mediu – un aspect esential de retinut este acela ca  responsabilul de mediu din cadrul companiei trebuie sa fie aiba o diploma de absolvire a cursului de responsabil de mediu certificat de camera de comert si ministerul muncii. Acest curs presupune un cost si dureaza in general 2 zile.

Dezavantajele internalizarii ar fi ca angajatul intern nu are o viziune de ansamblu asupra tuturor aspectelor privind protectia mediului care se pot aplica in cadrul companiei deoarece legislatia in domeniu are doar partial norme de aplicare si atunci cand acestea exista, se pot schimba destul de des. Este si mai dificil de actualizat aceste informatii in cazul in care domeniul de activitate se extinde sau se schimba. Compania va fi astfel expusa riscurilor in perioada necesara asimilarii noilor informatii si chiar dupa asimilare, isi asuma riscuri de care nu este in cunostinta de cauza tocmai din cauza faptului ca legislatia din Romania este foarte complicata si necesita interactiuni multiple cu autoritatile pentru a clarifica diverse aspecte confuze. Costurile aferente unui angajat dedicat pe aceasta activitate sunt mult mai ridicate comparativ cu valoarea unui abonament lunar perceput de catre o firma specializata intrucat, exceptand salariul, angajatorul plateste taxele catre stat si trebuie sa asigure un spatiu adecvat pentru desfasurarea activitatii.

Un alt dezavantaj ar fi faptul ca, in general, responsabilitatea cu partea de mediu se da unui coleg, care se ocupa de mai multe aspecte in cadrul firmei, si daca nu este de specialitate, poate sa nu prioritizeze adecvat actiunile ce trebuie implementate sau nu acorda importanta cuvenita acestui subiect. Mai mult, in cazul unor amenzi primite de societate din cauza unor neconformitati din punct de vedere mediu este dificil ca acestea sa fie imputate unui angajat din cauza sumelor foarte mari comparativ cu un salariu.

Avantajele internalizarii ar fi ca responsabilul intern cunoaste in detaliu activitatea companiei si poate sa comunice direct catre angajati normele ce trebuie respectate. Implementarea actiunilor necesare respectarii normelor legislative pot fi urmarite indeaproape. Un alt avantaj ar fi faptul ca firma detine un control complet privind activitatatile desfasurate, deoarece acestea sunt efectuate intern.

Externalizarea serviciilor catre o firma specializata se face pe baza unui contract de prestari servicii agreat de ambele parti prin intermediul caruia Prestatorul intocmeste si depune documentele necesare in vederea conformarii cu legislatia in vigoare.

Dezavantajele externalizarii ar fi ca este necesar ca responsabilul de mediu din partea Prestatorului (societatii catre care se externalizeaza) sa se familiarizeze cu activitatea firmei si cu dinamica acesteia, ceea ce presupune sa i se ofere acces la toate informatiile si documentele de care are nevoie de fiecare data cand acestea apar. De asemenea, este recomandat sa existe o persoana de contact in cadrul companiei care sa tina legatura cu compania de consultanta.

Un avantaj major al externalizarii activitatii de mediu, ar fi ca firma la care apelati are ca activitate de baza prestarea de servicii de mediu, activitate pe care Green Environment Support a perfectionat-o si imbunatatit-o constant in ultimii 5 ani (implementand SR EN ISO 9001:2015 si SR EN ISO 14001:2015 cu TUV Romania). Astfel, aveti certitudinea ca va lasati pe mainile unor profesionisti.

De asemenea, firma de consultanta este in permanenta la curent cu modificarile legislative si isi adapteaza corespunzator serviciile. Expertiza extinsa in toate domeniile de activitate, prin intermediul personalului calificat, asigura identificarea tuturor riscurilor la care o companie se poate expune. Green Environment Support lucreaza doar cu ingineri de mediu cu experienta in domeniu si studii de specialitate.

O firma specializata isi asuma responsabilitatea serviciilor prestate in fata autoritatilor de control (cum e cazul Green Environment Support) si va reprezinta fara a fi necesar ca dumneavoastra sa aveti un responsabil propriu in cadrul firmei.

Green Environment Support are incheiata si o asigurare de raspundere civila care acopera eventualele sanctiuni daca sunt provenite din cauza unei erori facuta de noi. Asadar, printr-un contract de externalizare, riscurile (cel putin din punct de vedere mediu) sunt in sarcina Prestatorului si eventualele omisiuni si erori, daca exista, sunt asumate prin contract.

Un aspect foarte important pe care nu trebuie sa il omitem este acela ca din punct de vedere al costurilor este de cele mai multe ori mult mai eficient sa externalizati serviciile. De fiecare data am incercat sa adaptam ofertele pentru clientii nostri si sa le punem la dispozitie cele mai eficiente solutii prin intermediul colaboratorilor nostri astfel incat costurile cu privire la obligatiile fata de autoritati sa fie minime.

Green Environment Support poate asigura suportul in vederea identificarii corecte a tipurilor si a cantitatilor de ambalaje, EEE si BA puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu OTR-urile/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste sapte ani, cu o echipa valoroasa de ingineri si consultanti in Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj si Brasov. Compania ofera servicii complete, eficiente si personalizate, de la consultanta si instruire a personalului, intocmire rapoarte specifice legislatiei pana la studii de mediu si redactarea documentatiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare. Green Environment Support este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH. Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania,  CA Immo ,Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol,  Lagardere Travel Retail, Mapei,  Romfracht, Sofiaman, Vacamuuu.