Cum se desfasoara un control AFM

Cum-se-desfasoara-un-control-AFM

In cursul acestui an am scris foarte mult despre datoriile AFM si controale insa nu si despre etapele unui control si cum te pregatesti pentru acesta. Ne dorim astfel, ca prin intermediul acestui articol sa impartasim cu dumneavoastra din experienta noastra. Cele peste 200 de controale gestionate din partea autoritatilor de mediu si feedbackul clientilor Green Environment Support, ne dau incredere sa afirmam ca stim ce trebuie sa faceti pentru a evita amenzile.

Ce trebuie sa stie toti agentii economici este faptul ca Administratia Fondului pentru Mediu este un organism fiscal prin urmare, exceptand legislatia specifica de mediu pe care o urmaresc in cadrul inspectiei, un control se desfasoara respectand codul de procedura fiscala.

Controalele planificate sunt anuntate prin intermediul unui aviz de inspectie fiscala care este trimis contribuabililor prin posta, cu confirmare de primire, cu 15/ 30 de zile inainte de inceperea efectiva a controlului in functie de marimea companiei. In perioada de la primirea avizului pana la inceperea inspectiei se pot depune declaratii rectificative sau declaratiile lipsa daca este cazul intrucat din momentul inceperii controlului nu mai pot fi facute ajustari. Pentru controalele inopinate nu exista obligativitatea transmiterii avizului iar inspectorii vor veni direct la sediul societatii.

Durata unui control planificat poate fi de pana la 6 luni, pentru contribuabilii mari perioada verificata fiind ultimii 5 ani incheiati, iar cel inopinat ar trebui sa se finalizeze in decursul unei luni si verifica ultimii 5 ani si anul curent la zi.

In vederea pregatirii primei vizite, agentii economici trebuie sa puna la dispozitia inspectorilor metoda de calcul a cantitatilor declarate de ambalaje, echipamente, baterii cat si a celorlaltor obligatii la care acestia se incadreaza, facturi, avize, documente de transport sau alte acte relevante. Inspectorii vor dori sa inteleaga pe deplin activitatea companiei pentru a stabili daca toate obligatiile au fost indeplinite si daca au fost cuprinse in declaratii cantitatile corecte si complete.

Puteti citi mai multe informatii despre obligatii aici: https://www.solutiidemediu.ro/declaratii-catre-fondul-de-mediu-afm/

In cazul in care agentul economic are un punct de lucru sau un depozit, se va face si o vizita pe teren pentru a vedea cu exactitate metoda de ambalare a produselor si tipul de produse comercializate, cat si pentru a se face o verificare incrucisata a greutatilor pentru ambalaje, in cazul in care metoda de calcul este realizata in aceasta maniera.

Pentru echipamentele electrice si baterii este foarte important sa existe informatii cu privire la dimensiunea si greutatea acestora in vederea incadrarii corespunzatoare, conform cerintelor legislative si a indeplinirii obiectivelor de valorificare pentru fiecare categorie.

Comunicarea continua cu inspectorii si mentinerea unor situatii lunare centralizate care sa contina detalii clare despre produse, achizitii si vanzari sunt elementele esentiale, astfel incat controlul sa decurga cat mai bine.

Declaratia AFM nu este doar o declaratie contabila, ci presupune cunoasterea legislatiei specifice de mediu, prin urmare recomandarea noastra este ca agentii economici sa apeleze la un specialist care sa ii poata consilia in timpul controlului si care sa poata identifica daca sunt obligatii care nu li se aplica, cat si variantele optime de indeplinire a acestora.

Un lucru foarte important de stiut este faptul ca inspectorii au acces la declaratiile vamale unde pot consulta achizitiile facute din afara Uniunii Europene, iar vamesii pot opri marfa la intrarea in tara in cazul in care discutam de baterii sau echipamente, iar importatorul nu este inscris in Registrul importatorilor de echipamente, respectiv cel de baterii.

Inspectia fiscala se incheie atunci cand au fost analizate toate situatiile centralizate, iar inspectorii au putut verifica pe baza documentelor contabile datele inscrise. Diferentele de cantitati care nu au fost declarate vor fi stabilite in raportul final si se va dispune plata acestora alaturi de dobanzi si penalitati.Gestionarea corecta a obligatiilor de mediu nu doar ca va ajuta sa treceti cu bine peste un eventual control dar va poate aduce si beneficii, precum reducerea costurilor si imbunatatirea calitatii vietii celor din jur.

Necunoasterea legii nu absolva agentii economici de responsabilitatile privind conformarea cu legislatia de mediu, de accea Green Environment Support recomanda tuturor companiilor sa se asigure ca isi indeplinesc pe deplin toate obligatiile si sa nu ezite sa apeleze la companii specializate in cazul in care nu au o persoana cu experienta in cadrul firmei.

Pentru a veni in sprijinul lor, Green Environment Support ofera si o sesiune de consultanta gratuita la sediul operatorului economic care are ca scop identificarea nevoilor clientilor in vederea realizarii unui audit de conformare pentru identificarea corespunzatoare a conformarilor cu legislatia din domeniu sau in vederea externalizarii acestor servicii. Programeaza o sesiune chiar azi +40 7HAIMEDIUcontact@solutiidemediu.ro.

Foto credit www.pixabay.com