Finalul de an nu este departe, este timpul asadar sa analizam ce are de facut o companie pentru a se asigura ca incepe noul an cu dreptul si fara surprize financiare, privind obligatiile catre Administratia Fondului pentru Mediu – de care tot vorbim mereu.
Mai mult, sumele de plata la Fondul de Mediu reprezinta un aspect financiar esential iar luna noiembrie este momentul oportun pentru a verifica fisa de declaratii si plati in aplicatia online. Aceasta ne ajuta sa estimam cat mai aproape de realitate eventualele costuri de la inceputul anului.
Un sondaj recent EY Romania spune ca, intrebati care sunt principalele provocari pe care le intampina in indeplinirea obligatiilor legale privind taxele si contributiile catre AFM, participantii au mentionat cadrul legislativ lacunar, dar si relatia cu autoritatile competente, care nu ofera informatii concrete, iar raspunsurile transmise fac referire tot la articolele din legislatie.
Asa cum banuim ca stiti deja, conform L249/2015, orice companie care pune ambalaje pe piata din Romania are obligatia ca la finalul anului sa isi atinga tinta globala de reciclare de 60 % din catitatea de ambalaje puse pe piata in caz contrar va datora Administratiei Fondului pentru Mediu taxa de 2 lei/kg. Unde apare dificultatea? La identificarea si clasificarea acestora intrucat informatiile pe care le gasim in documentele contabile sau de transport sunt de cele mai multe ori incomplete. Un specialist va sti insa intotdeauna sa va consilieze.
Chiar si in cazul in care, pentru perioada de raportare, nu exista cantitati puse pe piata se va intocmi declaratia cu valoare 0 obligatia de raportare incetand doar in momentul in care agentul economic a notificat Administratia Fondului pentru Mediu privind schimbarile in activitate si acestia au transmis acceptul de incetare a obligatiilor.
Ce variante exista pentru atingerea tintei de reciclare ?
Puteti transfera responsabilitatea catre un OIREP care se va asigura ca va identifica in piata cantitati de ambalaje ce vor fi reciclate in numele dumneavoastra caz in care trebuie sa aveti in vedere completarea lunara a unor anexe, dar si interpretarea corecta a rapoartelor de valorificare emise de catre acestia, ce sunt necesare in vederea intocmirii declaratiilor AFM.
Sau puteti alege sa atingeti tintele in mod individual – iar acest lucru presupune analizarea dosarelor de trasabilitate oferite de catre colectorii/valorificatorii/reciclatorii finali, un proces ce poate fi foarte anevoios si coplesitor pentru o persoana care nu are experienta in domeniu. De asemenea trasabilitatea se poate face doar pentru anumite tipuri de ambalaje.
Deoarece intocmirea acestor declaratii fiscale presupune un consum mare de timp si efort, o solutie optima o reprezinta externalizarea serviciilor catre o firma de consultanta de mediu cu experienta, ce poate identifica o structura completa a ambalajelor si poate determina un algoritm de calcul corect al cantitatilor de ambalaje introduse pe piata nationala, dar si a deseurilor valorificate/ reciclate.
Tot de la clientii nostri stim ca si identificarea tuturor obligatiilor fiscale catre AFM reprezinta o provocare, drept pentru care facem mai jos o recapitulare contributiilor:
- Anual, pana pe 25 Ianuarie, pentru anul anterior – pentru neindeplinirea obiectivelor de reciclare si valorificare ambalaje (60% obiectv global) se platesc 2 lei/kg pentru diferenta intre obiectiv si realizat, pe fiecare tip de ambalaj si pe global.
- Anual, pana pe 25 Ianuarie, pentru anul anterior – pentru neindeplinirea obiectivelor de reciclare anvelope introduse pe piata nationala (80% obiectv global) se platesc 2 lei/kg pentru diferenta intre obiectiv si realizat.
- Trimestrial – ecotaxa datorata de catre producatorii si importatorii de pungi din materiale nebiodegradabile, de 0,15 lei/bucata.
- pana pe 25 Ianuarie 2021, pentru anul 2020 – pentru neindeplinirea obiectivului anual de colectare de 45% a echipamentelor electrice pue pe piata, se platesc 4 lei/kg, respectiv 20 lei/kg pentru echipamente de iluminat.
- Lunar 0,3 lei/kg in baza declaratiei catre Administratia Fondului pentru Mediu, pentru uleiurile sintetice si minerale.
- Lunar, taxa de 2% din valoarea de achizitie, fara TVA a substantele periculoase pentru mediu introduse pe piata nationala.
- Respondentii sondajului EY mentionat mai sus au fost intrebati cat de siguri sunt ca au identificat toate obligatiile catre AFM si doar 51% au raspuns ca au aceasta certitudine iar 16% considera ca nu li se vor impune sume suplimentare de plata in cazul unui control.
Atentie: declaratia de mediu se mai poate depune in format tiparit pana in decembrie 2020.
#update Facilitatile fiscale oferite societatilor prin adoptarea OUG 69/2020, care reglementeaza amnistia fiscala, se aplica si pentru obligatiile principale datorate la Administratia Fondului pentru Mediu despre care am mentionat in cadrul acestui articol
Cu ce va putem ajuta?
Green Environment Support poate asigura suportul in vederea identificarii corecte a tipurilor si a cantitatilor de ambalaje, EEE si BA puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu OTR-urile/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste sapte ani, cu o echipa valoroasa de ingineri si consultanti la nivel national.
Foto credit www.pixabay.com