Raportarea echipamentelor electrice si electronice si a deseurilor de echipamente electrice si electronice
Dintre raportarile de mediu importante in aceasta perioada putem identifica raportarea privind evidenta echipamantelor electrice si electronice introduse pe piata interna si raportarea privind evidenta deseurilor de echipamente electrice si electronice gestionate.
Aceste raportari sunt intocmite conform cerintelor Ordonantei de urgenta nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice si ale Ordinului nr. 1223/2005 privind procedura de inregistrare a producatorilor, modul de evidenta si raportare a datelor privind echipamentele electrice si electronice si deseurile de echipamente electrice si electronice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Autoritatile responsabile catre care se trimit aceste raportari sunt reprezentate de catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si agentiile judetene pentru protectia mediului din subordine.
Termenul de depunere este data de 30 aprilie pentru anul anterior celui in care se face raportarea, an in care a avut loc introducerea pe piata a produselor si/sau gestionarea deseurilor de echipamente.
Cine trebuie sa realizeze raportarile privind echipamentele si deseurile de echipamente
Obligatia raportarii echipamentelor electrice si electronice puse pe piata si a deseurilor de echipamente colectare/reciclate revine:
- Tuturor persoanelor fizice sau juridice care:
- au sediul in Romania si fabrica echipamente sub propriul nume/ propria marca sau ale caror echipamente sunt proiectate sau fabricate si comercializate sub propriul nume/ propria marca comerciala, pe teritoriul Romaniei;
- au sediul in Romania si revand pe teritoriul Romaniei sub propriul nume/ propria marca comerciala echipamente produse de alti furnizori, un revanzator nefiind considerat „producator” atunci cand marca producatorului figureaza pe echipament;
- au sediul in Romania si introduc pe piata nationala, cu titlu profesional, echipamente dintr-o tara terta sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene;
- vand echipamente prin mijloace de comunicare la distanta direct gospodariilor particulare sau utilizatorilor in afara gospodariilor particulare, in Romania si au sediul intr-un alt stat membru sau intr-o tara terta.
In situatia in care producatorii/importatorii au transferat responsabilitatea privind realizarea obiectivelor anuale de colectare, valorificare si reciclare a deseurilor de echipamente electrice si electronice catre un OTR (organizatie de transfer de responsabilitate), obligativitatea realizarii acestei raportari revine OTR-ului contractat.
- Autoritatilor administratiei publice locale si operatorilor economici care administreaza puncte de colectare a deseurilor de echipamente electrice si electronice
- Operatorilor economici care trateaza, recicleaza sau valorifica deseuri de echipamente electrice si electronice
Ce date trebuie raportate
- Producatorii/importatorii de echipamente sau OTR-urile care au preluat responsabilitatea au obligatia de a furniza urmatoarele date:
- cantitatile (numar si tone) de echipamente electrice si electronice produse proprii si/sau importate;
- cantitatile, numarul si categoriile de deseuri de echipamente electrice si electronice care au fost colectate prin toate mijloacele (la puncte de colectare, magazine, alte mijloace) si refolosite, reciclate si recuperate;
- greutatea sau numarul deseurilor de echipamente electrice si electronice colectate si exportate.
- Administratorii punctelor de colectare raporteaza datele privind categoria, greutatea si numarul deseurilor de echipamente electrice si electronice colectate si destinatia acestora
- Operatorii economici care trateaza deseurile de echipamnate raporteaza datele privind categoriile si cantitatile de deseuri preluate, tratate si nevalorificabile ce necesita tratare prin alte tehnologii, in tara sau in alte state membre
Este suficienta raportarea deseurilor catre autoritati doar in format hartie?
Conform Ordinului nr. 1223/2005, raportarea datelor si informatiilor privind echipamentele electrice si electronice se realizeaza atat pe suport hartie, cat si electronic.
In practica, raportarea in format electronic se realizeaza in SIM (Sistemul Integrat de Mediu), portal gestionat de Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, care pune la dispozitie un sistem online securizat util tuturor operatorilor economici care desfasoara activitati cu impact asupra mediului.
In cadrul acestui portal, operatorii economici se inregistreaza prin intermediul unui ID si o parola, putand ulterior incarca date si informatii solicitate conform legislatiei de mediu, in domenii diferite si specifice activitatii desfasurate (reglementari, evidenta deseurilor generate/gestionate, chimicale gestionate, ambalaje, uleiuri, emisii, echipamente electrice si electronice, etc).
La ce amenzi ne expunem daca nu realizam aceste raportari
Nerespectarea termenului de depunere a raportarii privind deseurile de echipamente tratate constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 30000 lei la 40000 lei;
Cine aplica aceste amenzi
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza de persoane imputernicite din cadrul Garzii Nationale de Mediu, conform atributiilor stabilite prin lege
Cu ce va putem ajuta
Green Environment Support poate asigura suportul in vederea identificarii corecte a tipurilor si a cantitatilor de ambalaje, EEE si BA puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu OTR-urile/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste sapte ani, cu o echipa valoroasa de ingineri si consultanti in Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj si Brasov. Compania ofera servicii complete, eficiente si personalizate, de la consultanta si instruire a personalului, intocmire rapoarte specifice legislatiei pana la studii de mediu si redactarea documentatiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare. Green Environment Support este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH. Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania, CA Immo ,Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol, Lagardere Travel Retail, Mapei, Romfracht, Sofiaman, Vacamuuu.
Ecolog Viorel Ionescu