Green Environment Support - Certificata ISO 9001:2015 si 14001:2015

Noutatile legislative aduse de OUG 50/2019

05 iul.
Noutatile-legislative-aduse-de-OUG-50-2019

Noutatile legislative aduse de OUG 50/2019

Pe data de  02 iulie 2019 a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr. 50/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu si pentru modificarea si completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje. Modificarile aduc o serie importanta de schimbari atat in ceea ce priveste tintele de reciclare pentru agentii economici, taxele ce trebuie platite de catre acestia cat si in privinta proiectelor “verzi” gestionate de catre Administratia Fondului pentru Mediu astfel incat sa existe o transparenta mai mare si sa fie urmarite cu mai mare usurinta toate aceste aspecte. Chiar daca majoritatea modificarilor vor trebui aplicate imediat ramane de vazut cat de usor vor fi de implementat avand in vedere ca au impact si din punct de vedere fiscal nu doar in raportarile specifice ce trebuie facute catre autoritati.

Mai jos am incercat sa sumarizam pentru dumneavoastra principalele modificari:

Taxa pentru vanzarea deseurilor:

Una dintre principalele modificari este cea privind introducerea taxei pentru vanzarea deseurilor in valoare de 2% din veniturile realizate de detinatorul de deseuri fie ca este vorba de persoana fizica sau juridica. Cei care vor retine aceste sume sunt colectorii sau valorifcatorii avand ulterior obligatia de a le vira catre Fondul pentru Mediu. Practic generatorii de deseuri care au contracte de vanzare cumparare deseuri vor primi incepand de luna aceasta mai putini bani de la colectorii si valorificatorii catre care predau deseurile  si vor trebui sa implementeze in contabilitate aceasta noua taxa ce trebuie sa evidentiata in facturi.  O taxa similara in valoare de 3% a existat pana in prezent insa viza doar deseurile metalice.

Taxa pentru depozitare a deseurilor la groapa de gunoi:

Conform OUG 196/2005 cu modificarile si completarile ulterioare UAT (Unitatilor Administrativ Teritoriale) si subdiviziunile acestora  aveau obligatia sa plateasca 50/tona pentru diferenta dintre obiectivul annual de reciclare de de 42% si cantitatea realizata. Conform noilor modificari UAT-urile  si subdiviziunile administrativ teritoriale care nu si-au organizat serviciul de salubrizare astfel incat colectarea deseurilor sa se faca selectiv sau sa existe statie de sortare la groapa de gunoi vor trebui sa plateasca taxa de 50 lei/tona pentru cantitatile de deseuri estimate in Planul National de gestionare a deseurilor astfel 233/kg/locuitor/an in mediul urban si 105/kg/locuitor/an in mediul rural.

Obligatii noi  pentru colectori si valorificatori:

Responsabilitatea privind ambalajele colectate din piata in numele agentilor economici va fi de acum impartita intre OIREP ( Organizatiilor care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului ) si colectori/valorificatori care vor trebui sa achite o contributie de 2 lei/kg pentru diferenta dintre cantitatile declarate ca fiind gestionate pentru OIREP-uri (ambalaje, echipamente electrice, baterii, anvelope) si cantitatile constatate de catre AFM. In aceste conditii, eventuale contributii prevazute pentru OIREP nu se mai datoreaza pentru cantitatile de deseuri pentru care au fost deja stabilite obligatii de plata, datorate de operatorii economici care desfasoara activitati de colectare/valorificare/salubrizare si care raporteaza deseuri catre OIREP.

Acestia vor trebui sa si raporteze semestrial pana pe data de 25 a primei luni din urmatorul semestru pentru semestrul incheiat cantitatile de deseuri de ambalaje gestionate.

Ecotaxa

Ecotaxa isi mareste valoarea la 0,15 lei/bucata, fiind aplicata de aceasta data tuturor pungilor de transport, cu exceptia celor fabricate din materialele care respecta cerintele SR EN 13432:2002; AFM precizeaza pe site-ul propriu ca ecotaxa se incaseaza de la operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere si ca acestea nu sunt aplicabile pungilor din plastic foarte subtire fara maner (de exemplu: pungile pe care le gasim disponibile gratuit, de obicei, la raioanele de fructe si legume), introduse deja pe piata, aflate in stocurile operatorilor economici, la data intrarii in vigoare a noilor modificari legislative. Pentru categoriile de pungi mentionate anterior, ecotaxa se va calcula pentru toate achizitiile justificate prin documente financiar-contabile (facturi fiscale) emise dupa data intrarii in vigoare a noilor modificari legislative.

Implementarea SIAD

Administratia Fondului pentru Mediu a anuntat ca va pune la dispozitia utilizatorilor, in mod gratuit, sistemul informatic de asigurare a trasabilitatii deseurilor (SIATD). Acesta are scopul de a verifica mult mai atent si de a monitoriza tranzactiile cu deseuri de ambalaje si va trebui utilizata de catre OIREP si de catre persoanele juridice care gestioneaza deseuri de ambalaje ale caror costuri nete si/sau costuri de colectare/valorificare/sortare/raportare sunt finantate de catre OIREP.

Obligativitatea utilizarii aplicatiei va intra in vigoare in momentul in care vor fi publicate instructiunile de utilizare intr-un termen de 180 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta. Sunt mentionate de asemenea o serie de sanctiuni ce vor fi aplicate celor care nu vor utiliza aplicatia de catre personalul AFM sau Garda Nationala de Mediu situate in intervalul 80.000 – 100.000 lei.

Modificarea obiectivelor minime de valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje:

Desi anul acesta obiectivele de reciclare si valorificare a deseurilor de ambalaje au fost marite, o data cu aceasta ordonanta revenim la tinta globala de 60% pe care am avut-o si in anul anterior. Mai jos regasiti noile tinte:

Noile Tinte 2019

Modificarile Legii 249/2015:

Persoanele fizice care genereaza ambalaje folosite si/sau deseuri de ambalaje au acum obligatia sa returneze ambalajele folosite pentru care au platit o suma de bani in cadrul unui sistem de garantie-returnare (obligatia fiind acum extinsa pentru toate tipurile de ambalaje returnate si nu doar pentru ambalajele reutilizabile, conform vechii legislatii)

Operatorii economici detinatori de ambalaje folosite din comert si industrie si/sau de deseuri de ambalaje din comert si industrie au obligatia sa predea deseurile de ambalaje catre colectori desemnati de OIREP, putand astfel sa predea si deseurile de ambalaje primare si nu doar deseurile de ambalaje secundare si deseurile de ambalaje pentru transport, asa cum era precizat anterior (OIREP putand acum incheia contracte pentru ambalajele primare din comert si industrie si cu colectorii autorizati)

Persoanele juridice din industria hoteliera, a serviciilor alimentare, in special unitatile care organizeaza evenimente, pregatesc si servesc alimente si bauturi, care genereaza din activitatea lor ambalaje folosite si/sau deseuri de ambalaje similare celor provenite din gospodarii, au obligatia sa returneze ambalajele folosite pentru care au platit o suma de bani in cadrul unui sistem de garantie-returnare sau  sa predea ambalajele folosite unor colectori autorizati care fac dovada unui contract valabil incheiat cu OIREP sau  sa depuna deseurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, in sistemele de colectare separata a deseurilor municipale, gestionate de catre operatorii prevazuti in Legea serviciului de salubrizare

Persoanele juridice, altele decât cele din HORECA, care genereaza ambalaje folosite si/sau deseuri de ambalaje similare celor provenite din gospodarii ca urmare a activitatii proprii, au obligatia sa predea contra cost ambalajele folosite si/sau deseurile de ambalaje unor colectori autorizati pentru achizitionarea deseurilor de ambalaje de la populatie sau  sa depuna deseurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, in sistemele de colectare separata a deseurilor municipale, gestionate de catre operatorii prevazuti in Legea serviciului de salubrizare a localitatilor.

Conform ultimelor doua puncte, OIREP are acum dreptul sa incheie contracte si cu colectorii autorizati pentru preluarea deseurilor de ambalajele primare, secundare si tertiare, similare celor din gospodarii. De asemenea pentru a-si pastra licenta trebuie sa mentina cantitatea de 10.000 de tone pe an puse pe piata de catre actionari ai societatii in anul precedent

CU CE VA PUTEM AJUTA

Green Environment Support, fiind o companie dinamica, activa in piata externalizarii de mediu de peste cinci ani, cu o echipa valoroasa de consultanti, poate asigura suportul in vederea identificarii neconformitatilor de mediu si poate propune solutii de conformare, prevenire, reducere sau inlaturare a efectelor impactului asupra mediului.

Putem asigura sprijinul pentru identificarea tipurilor si a cantitatilor de deseuri generate din activitate (audit deseuri si plan de prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri), identificarea tipurilor de ambalaje/echipamente/baterii/acumulatori puse pe piata, identificarea celei mai bune solutii de indeplinire a obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje/EEE/BA, realizarea relationarii cu ADI/OTR-uri/colectorii/reciclatorii implicati pe tot lantul de trasabilitate a deseurilor, intocmirea declaratiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu etc.

ALTE SERVICII DE INTERES FURNIZATE DE GREEN ENVIRONMENT SUPPORT

Asiguram elaborarea documentatiei necesare parcurgerii procedurii de obtinere a acordului de mediu, asiguram suport in cazul verificarilor pe amplasament realizate de autoritati si recomandam solutiile optime in vederea conformarii.

Compania este avizata de Ministerul Mediului pentru intocmirea studiilor in vederea obtinerii actelor de reglementare in domeniul protectiei mediului (autorizatiei de mediu/autorizatiei integrate de mediu, acord de mediu, aviz de mediu), compania fiind inscrisa in Registrul national al elaboratorilor de studii pentru protectia mediului, la pozitia nr. 748, pentru elaborarea raportului de mediu, raportului privind impactul asupra mediului, bilantului de mediu, raportului de amplasament si studiului de evaluare adecvata.

Compania este certificata pentru sistemul de management conform EN ISO 14001:2015 si EN ISO 9001:2015, de catre TÜV Austria Cert GMBH.

Printre companiile care folosesc solutiile Green Environment Support se numara Banca Transilvania, CA Immo, Camera Auditorilor Financiari din Romania, Cami Comexim, CEL.ro, Chopstix, Dental Med, Dr. Oetker, Flormar, FreyWille, Hotel Capitol,  Lagardere Travel Retail, Mapei, Romfracht, Sofiaman, Vacamuuu