Green Environment Support - Certificata ISO 9001:2015 si 14001:2015

Implementarea strategiei de mediu a Romaniei in dezbatere la Pria Environment Conference

08 oct.

Implementarea strategiei de mediu a Romaniei in dezbatere la Pria Environment Conference

Ne-am bucurat sa fim prezenti pe 25.09.2019 la conferinta Pria Environment – una dintre cele mai importante platforme de dezbateri intre companii, autoritati, ONG-uri si societatea civila, alaturi de reprezentanti ai autoritatilor, ai colectorilor si marilor jucatori din zona de retail.

Dintre subiectele complexe abordate in cadrul conferintei, notam:

1. Sistemul depozit garantie – bune practici si oportunitati pentru dezvoltarea unui sistem de succes perfect adaptat pietei locale.

2. Colectarea selectiva – tintele de colectare-reciclare si modalitatea de confomare a autoritatilor locale.

  1. Jules Bailey – Chief Stewardship Officer, Oregon Beverage Recycling Cooperative  a discutat despre “Sistemul depozit garantie” implementat in Oregon, U.S.A pentru plastic, metal si sticla, care este aplicat cu succes cu ajutorul unor recipiente pentru reciclare pe care populatia le are la dispozitie. Persoanele fizice isi pot crea un cont si in schimbul ambalajelor returnate primesc o serie de de beneficii :
  • Rambursare cash
  • Vouchere pentru compensarea valorii cheltuite in magazine cu 20%       in lantul de retaileri participanti in program
  • O donatie catre o organizatie non profit

                           Sursa: https://www.bottledropcenters.com/

Rezultatul este unul impresionant astfel incat aproximativ 97% din populatia Oregonului recicleaza cu ajutorului acestui sistem. In plus, cetatenii isi pot verifica sistemul depozit din aplicatie pe telefonul mobil – Bottle Drop. Intregul cost pentru repunerea pe piata a produsului provenit din manipularea, transportul si igienizarea recipientelor reciclate este de 1.5 centi.

Saulius Galadauskas – Chairman, Lithuanian deposit return system

a discutat despre sistemul implementat in tara sa denumit DRS (Disposal Reporting System)

Obligatiile producatorilor:

  • Folosirea unui logo pe produsele(pachetele) pentru care se aplica sistemul depozit
  • Alegerea tipului de cod de bare: universal sau unic
  • Stabilirea unui sistem de garantie pentru fiecare produs vandut
  • Finantarea sistemului depozit

Obligatia comerciantilor:

Aplicarea sistemului de garantie – depozit pentru consumatori → Preluarea produselor (pachetelor) pentru care se aplica sistemul depozit in vederea reciclarii de la consumatori → Returnarea garantiei

Avantaje DRS:

  • DRS are cea mai mare rata de colectare selectiva din Europa, peste 90%
  • DRS face posibil ciclul inchis bottle-to-bottle
  • DRS reduce cheltuielile municipalitatilor cu colectarea selectiva
  • Asigura cel mai curat flux de deseuri catre reciclare
  • Acuratete in raportarea datelor legate de cantitate si trasabilitate
  • Sistemul DRS poate sustine tinta de 25% reciclare pet aplicata la nivel European

Sursa:https://www.openaccessgovernment.org/recycling-lithuania-deposit-system-exceeds-all-expectations/45003/

DRS este unul dintre instrumentele ce pot fi utilizate si in Romania pentru incurajarea Economiei Circulare.

Avantaje:

  • Ambalajul nu se mai vinde, ramane in proprietatea producatorului intrucat prin sistemul implementat se intoarce la acesta
  • Garantia devine o penalitate potentiala pentru consumatorul ce polueaza
  • Reciclatorul devine prestator de servicii de reciclare
Colectare separata                                                                           DRS
material in amestec fractie pura
transport ineficient transport eficient
contaminare ridicata fara contaminare
valoare recuperata scazuta sau negativa valoare recuperata mare

 

  1. Colectarea selectiva In cadrul acestei sesiuni s-a discutat despre situatia actuala din Romania si propunerile pentru imbunatatirea ratei de colectare si reciclare cat si instrumentele legislative pe care le avem in Romania
  • Situatia actuala

In privinta colectarii de la populatie situatia per persoana include 200 litri deseu/luna, din care 50 l deseuri reziduale si 150 l deseuri reciclabile.

Frecventa de colectare este de 2 ori/saptamana pentru deseurile reziduale si 1 data/saptamana pentru deseurile reciclabile.

Concluzie: generam de 7 ori mai mult volum de deseuri menajere decat a fost prognozat initial si colectam de 2 ori mai putin volum de deseuri reciclabile.

  • Cauzele utilizarii supracapacitatii mai sus mentionate din mediul urban/periurban/rural

Deseuri reziduale

  • Nerespectarea regulilor de colectare selectiva – deseurile reciclabile sunt aruncate in pubela pentru deseuri reziduale
  • Generarea de deseuri (la case) peste media prevazuta
  • Risipa de produse alimentare si nealimentare, care ajung deseuri
  • Depunerea in pubela neagra a altor deseuri decat cele menajere-vegetale, constructii, voluminoase, etc

Deseuri reciclabile

  • Deseurile se depoziteaza in sacul galben sau in pubela galbena fara sa fie compactate – ocupand astfel nejustificat volumul recipientului

Propunerile venite din partea colectorilor prezenti la eveniment:

  1. Modificarea frecventelor de colectare
  • De la 1 data/sapatamana la 1 data la 2 saptamani- rezidual rural
  • De la de 2 ori/saptamana la 1 data/saptamana- rezidual case urban
  • De la 1 data/saptamana la de 2 ori/saptamana – reciclabil blocuri urban
  • Abonament de baza: utilizatorii vor alege pubela care li se potriveste(60, 80, 120, 240 l) si vor plati un pret/pubela/luna
  1. Diversificarea recipientelor pentru colectare:
  • Punerea la dispozitie a recipientelor de diferite capacitati(60, 80, 120, 240 litri) pentru deseurile reziduale.
  • Introducerea sacilor galbeni de 120 litri( deseuri reciclabile) si in zona urbana
  • Saci preplatiti(care contin costul sacului si costul continutului) pentru a fi utilizati la nevoie(cand nu se incadreaza in capacitatea contractata) deopotriva pentru deseuri reziduale cat si pentru deseuri reciclabile.

3. Inducerea comportamentelor dorite prin:

  • Reducerea capacitatii de colectare pusa la dispozitie
  • Tarifarea diferentiata ( tarife diferite pentru deseurile reziduale si cele reciclabile): deseul rezidual costa de aproximativ 4 ori mai mult decat cel reciclabil; deseul reciclabil reprezinta ( ca volum) aproximativ 60-70% din total deseuri
  • Amenzi -UAT-urile (Politiei Locale)sanctionaza utilizatorii pentru lipsa colectarii selective si pentru abandonarea deseurilor.
  • PAYT (pay as you throw) – Instrument pentru atingerea tintelor

OUG 74/2018 (aprobat prin L31/2018) a obligat Autoritatile Publice sa introduca trei instrumente economice in vederea cresterii gradului de reciclare si atingerii tintelor impuse la nivel de tara, pana in 2020, dupa cum urmeaza:

  • “plateste pentru cat arunci” – pana cel tarziu la 1 iulie 2019!
  • “raspunderea extinsa a producatorului” – in curs: OIREP-urile platesc catre ADIS
  • “taxa de depozitare” – introdusa in Timis de la 1 ian 2019

Organismele responsabile sunt ADID si UAT-urile iar consecintele neatingerii tintelor (pregatirea in vederea reutilizarii si reciclarii a 50% din masa de deseuri reciclabile generate si reducerea cantitatii de deseuri biodegradabile depozitate la maxim 35% din cantitatea totala produsa in 1995 implica penalitati directe(taxe AFM) si indirecte suportate de UAT-uri.

A fost dezbatut pe scurt si subiectul Achizitiilor publice ”verzi” in Romania conform cadrului legal in vigoare:

  • Legea nr. 69/2016 privind achizitiile publice verzi
  • Ghidul de achizitii publice verzi care cuprinde cerintele minime privind protectia mediului pentru anumite grupe de produse si servicii ce se solicita la nivelul caietelor de sarcini

Pana la data prezenta au fost realizate, in cadrul unui proiect pilot finantat prin Programul LIFE, axa “Guvernanta si informare” – proiectul “GPPbest – Schimb de bune practice si instrumente strategice pentru achizitiile publice ecologice”[LIFE14 GIE/IT/000812] – trei proceduri de achizitii “verzi”:

  • Ministerul Mediului a achizitionat produse de birotica, papetarie si aparatura de birou necesare implementarii Programului RO04 “Reducerea substantelor periculoase”.
  • Garda Nationala de Mediu a contractat in anul 2017 servicii de curatenie ecologice pentru sediile Garzii Nationale de Mediu.
  • Agentia Nationala de Meteorologie a achizitionat in 2017 produse de curatenie biologice.

Exista si o serie de solutii inteligente care pot fi implementate in special societatilor comerciale pentru un management mult mai eficient al deseurilor:

  • Cosuri inteligente cu senzori de volum
  • ABWISE – un sistem care ofera posibilitatea de a cantari individual pubele, afisand in acelasi timp cantitatea totala de deseuri colectata.
  • ATC – un dispozitiv GPS montat pe containere, alimentat cu baterie ce asigura o durata de viata de pana la 3 ani. Acest dispozitiv permite urmarirea containerelor si are un rol esential in mentinerea securitatii asupra bunurilor companiei.
  • MultiPEN – un cititor portabil inovativ de tip RFID/NFC care permite citirea RFID TAG-urilor ( UID – cipuri cu cod unic de identificare montate pe pubele si containere). MultiPEN transmite datele catre un dispozitiv conectat  prin Bluetooth.
  • W-bin – un senzor ultrasonic de volum ce monitorizeaza nivelul de umplere al pubelei ( sau alt recipient de colectare a deseurilor) si transmite in timp real datele spre un server cloud, apoi catre platforma WEB de monitorizare si analizare date.
  • Solutii complete de software si hardware pentru automatizarile industriale.

Conferinta a creat si un cadru de intractiune intre toti cei prezenti si discutii despre cele mai importante teme de mediu, despre schimbari legislative dar si politici in toate sectoarele economiei si ne bucuram ca am putut fi prezenti. Pe curand.

Write a Reply or Comment