AFM – Administratia Fondului pentru Mediu este institutia publica care raspunde de gestionarea Fondului pentru Mediu finantandu-se din venituri proprii.
Fondul pentru mediu – este un instrument economico-financiar infiintat in vederea sustinerii si realizarii proiectelor şi programelor pentru protectia mediului cat si pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene in domeniul mediului şi schimbărilor climatice, in conformitate cu dispozitiile legale în vigoare.
Una dintre cele mai des intalnite taxe catre AFM este, conform legislatiei in vigoare, cea pentru punerea pe piata a produselor ambalate de catre producatori sau importatori indiferent de activitatea desfasurata. Contributia de 2 lei/kg pentru 60% din cantitatea de ambalaje puse pe piata urmeaza regimul juridic al impozitelor, taxelor, contributiilor si al altor sume datorate bugetului general consolidat, reglementat de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. Pe de alta parte ar putea fi o mai buna comunicare intre cele 2 institutii care gestioneaza aceste taxe, si anume AFM si ANAF.
Pornind de la definitiile si informatiile de mai sus putem concluziona ca departamentul contabil va trebui sa gestioneze la un moment dat platile datorate catre Administratia Fondului pentru Mediu. Indeplinirea obligatiilor catre AFM intr-o maniera completa si corecta este insa strans legata de legislatia de mediu ce trebuie inteleasa pe deplin si nu este suficient sa fie tratata doar ca o alta declaratie fiscala. Chiar daca un control AFM verifica informatiile existente in documentele contabile (facturi, CMR-uri, packing list-uri, etc) care stau de multe ori la baza calcului pentru cantitatea de ambalaje pusa pe piata, acestea nu sunt suficiente.
Sunt foarte multe firme de contabilitate care aleg sa se ocupe de intocmirea declaratiilor pentru clientii din portofoliu. Si de aceea consideram ca este important sa cunoasca atat riscurile, cat si aspectele care trebuie luate in calcul. Vom incerca astfel sa le venim in ajutor si sa sumarizam cele mai importante aspecte de luat in calcul.
Ce trebuie sa stii:
- Declararea diferentei dintre net si brut ce poate fi extrasa din facturi, CMR si packing list nu este suficienta in calculul cantitatilor de ambalaje puse pe piata intrucat de multe ori acestea nu sunt corecte sau nu se ppoate face diferentierea clara intre fiecare tip de ambalaj.
- Exista mai multe metode de atingere a tintei de reciclare de 60% pentru ambalajele puse pe piata nu doar plata celor 2 lei/kg catre AFM si analiza in detaliu a situatiei fiecarui client poate duce la o reducere semnificativa a costurilor
- Obligatiile catre AFM nu se limiteaza la ambalajele puse pe piata si in functie de domeniul de activitate pot fi alte aspecte ce trebuie declarate si taxe datorate care daca nu sunt platite la timp pot genera penalitati considerabile. In plus unele taxe se achita lunar/trimestrial si altele anual.
- Este indicat ca declaratiile cu numar de inregistrare de la AFM sa fie pastrate intr-un dosar si in cazul in care acestea nu sunt depuse personal sa se pastreaza dovada transmiterii cu posta romana / curierat rapid.
- Metodologia de calcul privind penalitatile aplicate de AFM pentru plata cu intarziere a taxelor si contributiilor la Fondul pentru Mediu sau pentru nedeclararea la timp sunt urmatoarele : Majorari de 0,02% / zi din suma totala datorata. Numarul de zile se calculeaza incepand cu data de 25 ianuarie (termenul limita de plata pentru anul anterior) si pana la data la care se face plata. Penalitati de 0,01% / zi din suma totala datorata.
- Incepand cu luna martie 2020 declaratiilor se vor depune doar online in contul creat in in aplicatia AFM si se vor semna electronic.
- Ambalajele puse pe piata se raporteaza anual si catre Agentia pentru Protectia Mediului pana pe 25 februarie pentru anul precedent.
Stim, legislatia de mediu nu este deloc usoara si actualizarile sale nu sunt deloc putine. De aceea recomandam sa va alegeti un partener de incredere cand vine vorba de declaratii si acte de reglementare pentru clienti si eventualele controale – si prin partener intelegem o companie de consultanta cu experienta si oameni dedicati pentru solutii de mediu.
Cu peste 8 ani de experienta, Green Environment Support va ofera solutii pentru orice problema de mediu si vine in ajutorul companiilor oferind o sesiune de consultanta gratuita la sediul operatorului economic care are ca scop realizarea unui audit de conformare pentru identificarea corespunzatoare a conformarilor cu legislatia din domeniu sau in vederea externalizarii acestor servicii. Contactati-ne cu incredere!