Anul 2023 a inceput in forta, asa cum am anuntat chiar din ianuarie, intr-un articol pe investenergy.ro – au crescut sanctiunile pentru un management deficitar al deseurilor, pentru cetateni si firme.
Deseurile au fost unul din subiectele fierbinti ale anului, pentru ca legislatia a introdus o serie de noi obligatii administratiilor publice in privinta colectarii si reciclarii selective a deseurilor, iar termenul de producator de deseuri a fost inlocuit cu cel de generator de deseuri. Totodata, incepand cu 1 ianuarie 2025, autoritatile vor fi obligate sa asigure colectarea separata din deseurile municipale si a textilelor.
Si in 2024 cresc sanctiunile pentru gestionarea defectuoasa a deseurilor prin urmare este important sa le acordam o atentie sporita.
In ceea ce priveste activitatea Green Environment Support anuntam la inceputul anului 2023, intr-un articol pe green.start-up.ro ca ”Ne-am largit atat aria de expertiza cat si aria de servicii pe fondul schimbarilor legislative. Este clar ca de la an la an, accentul este din ce in ce mai mare pe tot ceea ce inseamna responsabilitatile de mediu pe care le au companiile cat si pe riscurilor la care se expun daca nu se conformeaza”. Am reusit in anul 2023 sa ne sustinem clientii in implementarea SGR asa cum ne si propusesem iar in prezent toti cei care ne-au solicitat suportul sunt inscrisi si ne-am implicat si in componenta de mediu din cadrul proiectelelor PNRR POC 4.1.1.
Intr-un interviu din luna martie pentru Ziarul Financiar, Daniela Dobre, CEO Green Environment Support afirma “companiile romanesti au inceput sa fie din ce in ce mai interesate de mediu, insa preocuparea lor este de a avea costuri cat mai mici.” Acest trend se va pastra si in 2024 iar noi continuam eforturile de educare in alegerea serviciilor externalizate, pentru un control mai bun al costurilor si bugetelor de mediu.
Asa cum explicam des, prin colaborarea cu o firma de consultanta de mediu cu experienta se reduc foarte multe costuri si anume:
✅ costurile cu personalul: costul unui angajat (salariu, taxe la stat, cursuri de pregatire, costuri logistice, administrative, concedii, demisii etc) este incomparabil mai mare comparativ cu un cost lunar platit catre firma de consultanta;
✅ specialistii firmei de consultanta pot scadea foarte mult costurile companiei pe parte de protectia mediului, cautand cele mai bune solutii pentru reciclarea/valorificarea deseurilor rezultate din activitatea proprie si a responsabilitatilor de plata catre AFM pentru ambalajele puse pe piata.
„Legislatia de mediu este stufoasa, iar agentii economici realizeaza importanta ei abia in momentul unui control, chiar daca initial o privesc simplist”, a mai spus Daniela Dobre in acelasi interviu. 2023 a fost anul in care am avut cele mai multe proiecte de audit si am constatat ca, desi companiile erau convinse ca respecta legislatia, erau multe detalii pe care nu le cunoasteau ceea ce, daca ne raportam la intocmirea declaratiilor AFM, vine cu foarte multe dobanzi si penalitati iar pentru restul obligatiilor sanctiunile sunt foarte mari.
Anul acesta am continuat sa primim si multe intrebari despre costurile cu AFM, motiv pentru care am explicat in nenumarat articole si interviuri ce presupun acestea cat si despre solutiile de a le reduce.
Asa cum am declarat intr-un comunicat pentru Agerpress, un aspect incurajator in acest an a fost cresterea numarului de companii care adopta masuri de reducere a deseurilor, chiar daaa nu sunt direct vizate de reglementarile legale. Aceasta schimbare de atitudine indica o constientizare sporita in mediul privat cu privire la responsabilitatea sociala si ecologica.
“Comparativ cu anul trecut, in 2023 am avut mai multe solicitari de consultanta de mediu din partea companiilor avand in vedere ca au fost foarte multe schimbari legislative” a concluzionat Daniela Dobre, CEO Green Environment Support.
Ne-am bucurat sa fim prezenti pe scena multor evenimente care au dezbatut actiunile concrete ale unui viitor mai sustenabil. Le multumim tuturor pentru ca impreuna am ridicat gradul de constientizare asupra faptului ca viitorul este cel al actiunilor marunte, de zi de zi, care pot avea un impact colectiv.
Ce urmeaza in 2024?
In primul rand, este cruciala adaptarea cetatenilor, comerciantilor si producatorilor la noul sistem SGR, lansat pe 30 noiembrie. Impactul sau va deveni evident incepand cu luna ianuarie, cand vom observa o crestere semnificativa a cantitatilor acestor produse pe piata.
Un aspect important este si adaptarea la normele europene ce urmeaza sa fie uniform implementate in statele membre. Scopul principal consta in alinierea legislatiei. Regulamentul nr. 1542/2023 privind bateriile si deseurile de baterii, care a intrat deja in vigoare in vara acestui an, aduce modificari semnificative. Unul dintre aspectele notabile este ajustarea obiectivului de colectare a bateriilor, crescut de la 45% la 63%, prin modificarea Directivei 2008/98/CE si a Regulamentului (UE) 2019/1020, cu abrogarea Directivei 2006/66/CE.
Bine de stiut este ca pentru unele marfuri introduse pe teritoriul Romaniei, cum ar fi fierul si otelul, produsele minerale, ingrasamintele, etc., va deveni obligatoriu sa se calculeze emisiile de gaze cu efect de sera conform REGULAMENTULUI (UE) 2023/956 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontiera. Acest proces este detaliat si reglementat prin REGULAMENTUL DE PUNERE IN APLICARE (UE) 2023/1773 AL COMISIEI din 17 august 2023, care stabileste normele de aplicare ale Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European si al Consiliului cu privire la obligatiile de raportare in contextul mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera in perioada de tranzitie. Pana in anul 2026, se va desfasura o perioada de tranzitie in care companiile vizate vor fi obligate sa furnizeze o serie de raportari conform reglementarilor.
#deretinut este si elaborarea raportului de sustenabilitate pentru companiile cu peste 500 de angajati, care se realizeaza conform Metodologiei pentru raportarea durabilitatii – Codul Roman al sustenabilitatii, publicat in cursul anului 2023. Acest raport vizeaza trei componente ale unei companii, si anume: protectia mediului, aspectele sociale si partea strategica a companiei, care integreaza si managementul proceselor. Companiile vor face publice aceste rapoarte non-financiare conform cerintelor metodologiei mentionate.
Vom continua sa consolidam pozitia de partener de incredere in furnizarea solutiilor durabile si inovatoare pentru clientii nostri.
Vom continua sa oferim companiilor solutii clare la provocarile de mediu, consultanti bine pregatiti si o intelegere profunda a legislatiei de mediu, dar si ajutor in cazul controalelor din partea autorizatilor. Asa cum v-am obisnuit, ne dorim sa fim mai mult decat un furnizor de servicii de mediu ci un partener care cauta mereu solutii sustenabile si inovatoare pentru clientii sai.
Va multumim pentru incredere si va dorim sarbatori cu bucurie!